D
E
O
P T I C I E N
N R
3 2 0 1 5
20
C
O V E R S T O R Y
Platte tekst
Het Brabantse familiebedrijf AVA brillen is al 34 jaar een vertrouwde spe-
ler binnen de optiekbranche. Met merken als Kosby & Son, Vuillet Vega,
Renaissance en kinderbrillen merken als New York Yankees, Paprika en Tartine
et Chocolat is AVA brillen uitgegroeid tot een allround optiekbedrijf waar
kwaliteit, service en duurzaamheid belangrijke kernwaarden zijn. Om dit nog
verder uit te bouwen heeft AVA brillen onlangs een online web portaal – www.
digitale-vertegewoordiger.nl– geopend. De redactie van De Opticien sprak
met Jeroen van Hest – eigenaar van AVA brillen - over wat deze nieuwe ‘tool’
precies te bieden heeft.
Waarom hebben jullie het online portaal ‘digitale-vertegenwoordiger’ gelanceerd?
“Service! Om de service naar onze klanten toe te maximaliseren en om optimaal
ondersteuning te bieden aan de zelfstandige opticien. Wij merken dat de markt
verandert en dat de opticien steeds meer ‘ondernemer’ wordt. Zo hebben onze
klanten steeds meer behoefte aan bijvoorbeeld visuals voor in de winkel of op
social media om de optiekzaak in ‘the picture’ te zetten.”
“Ook zien we dat de voorraden in de winkel teruglopen, omdat men die zo laag
mogelijk wil houden en omdat de omzet snelheid van monturen omhoog moet.
Bij AVA brillen spelen we hier op in. We zijn een groothandel die voorraad houdt
en zijn niet afhankelijk van het buitenland. In Nederland kunnen we binnen 24
uur leveren, in België en Luxemburg binnen 48 uur. We zijn daar sterk en krachtig
in. AVA brillen is in 1981 begonnen, dat is inmiddels 34 jaar geleden – en zijn een
Brabants familiebedrijf en een totaalleverancier binnen de optiek. Van leesbrillen,
kinderbrillen tot multifocaal monturen en van modern tot klassiek. Bij ons vindt
de opticien alles. We bieden hierdoor een totaalpakket dat we ondersteunen met
een webportaal, die in de toekomst steeds belangrijker zal worden.”
“Doordat men de voorraad laag wil houden is het inkoopbeleid van de opticien
de afgelopen jaren veranderd. Men koopt minder stuks in, wil minder risico
lopen en wil de omloopsnelheid verhogen. De opticien maakt gebruik van min-
der leveranciers in zijn totaliteit. De bestaande leveranciers moeten daarom wel
wat te bieden hebben. Niet alleen een goede klik hebben met elkaar, maar ook
service en ondersteuning zoals het digitale web portaal bieden. De zelfstandige
opticien mag meer gaan leunen op de voorraad van de groothandel. De opticien
is tegenwoordig niet alleen maar bezig met het verkopen van brillen alleen, maar
meer met het ondernemen. De winkels zijn gewoonweg veranderd. De verkoop
gebeurt niet alleen meer in de winkel, maar ook op social media of bijvoorbeeld
op events waar je als opticien aan kan deelnemen. Alleen het verkopen van bril-
len is niet meer voldoende.”
Wat mag de klant van
digitale-vertegenwoordiger.nlverwachten?
“In principe bestaat het webportaal uit drie verschillende onderdelen. Ten eerste
kan men online kijken en bestellen. In het portaal is namelijk ook een webshop
opgenomen. Alles wat in de webshop staat is op voorraad. Er is werkelijk genoeg
keuze. We hebben een aantal jaren geleden al de voorraad omhoog gebracht en
verbreed, waardoor we dit kunnen garanderen.”
“Ten tweede kan de opticien tot 2010 inzicht krijgen in zijn factuur en bestelhisto-
rie. Men kan alles downloaden en online kan op eenvoudige wijze de administra-
tie worden bijgewerkt. Wij bieden hiermee een stukje gemak en ondersteuning.”
“De derde functie is de databank met visuals en logo’s. We merkten vanuit de
markt dat hier steeds meer vraag naar was. Van een foto van een bril, tot een
complete campagne. In de databank staan alle visuals in hoge kwaliteit die zo
AVA brillen lanceert
www.digitale-vertegenwoordiger.nl