Previous Page  53 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 53 / 84 Next Page
Page Background

D

e

O

p t i c i e n

n r

5 2 0 1 6

53

PERSOONLIJKE ACHTERGROND

Wie het merk AM Eyewear wil begrijpen, moet beginnen bij de oprichter

en ontwerper. Andhru-Kumar, zoals zijn Hindoeïstische naam luidt, groeide

in Australië op als zoon van een Indiase vader en een Christelijke Duits-

Italiaanse moeder met Joodse roots. Zijn moeders Christelijke achtergrond

schemert door in zijn alternatieve voornaam Simon. Andhra-Kumar – of

Simon – laat andere mensen beslissen hoe ze hem willen aanspreken. Wij

gaan daarbij, naar zijn vaders voorbeeld, voor Kumar. Op zijn 38e ontstaat

de door Kumars polyreligieuze achtergrond ontstane mix van overtuigingen

en filosofieën die voor een betere wereld zouden zorgen als iedereen naar

hem zou luisteren. Hadden we al gezegd dat zijn ouders ook hippies waren?

Misschien verklaart dit de merkslogan “Be kind to others”.

BEDRIJFSGESCHIEDENIS

Uit een Europees perspectief gezien komt de opkomst van AM Eyewear een

beetje uit de lucht vallen. Terwijl het label in Australië en New Zeeland al

snel naam maakte, bleef het in Europa lange tijd een underdog. Voordat het

merk in 2012 Europa bestormde, richtte het zich in eerste instantie op de

Aziatische markten. Toen diva’s als Beyoncé, Rihanna en Lady Gaga echter de

brillen uit Australië lieten overkomen, begon AM Eyewear’s weg naar interna-

tionale bekendheid.

De merkfilosofie van AM Eyewear is best eenvoudig: het label wil brillen

maken die er niet alleen mooi uitziet, maar ook exceptioneel en uniek is.

Optiek die boven het maaiveld uitsteekt. Volgens de hoge kwaliteitsstandaar-

den van Kumar en zijn team worden alle monturen met de hand gemaakt,

van de eerste schets tot het polijsten van het eindproduct.

Wat betreft de productie vertrouwt AM Eyewear op hechte relaties met

bewezen leveranciers van ruwe materialen en werkplaatsen. Het acetaat is

afkomstig van de bekende fabrikant Mazzucchelli uit Italië, terwijl de titanium

brillen in Japan worden gemaakt. Bij sommige modellen komen de ruwe

materialen uit zoveel als vijf landen. Om te voorkomen dat imperfecties hun

weg vinden naar de verkoop, is er een kwaliteitscontrole in drie stappen.

Ook het feit dat AM Eyewear een van de weinige internationale labels is die

samenwerkt met de beroemde Duitse lenzenfabrikant Carl Zeiss reflecteert de

aandacht voor kwaliteit.

SAINT-COLLECTIE

Tijdens het dertienjarige bestaan is AM Eyewear niet alleen belangrijk geweest

bij catwalk- en modeshows over de hele wereld, maar heeft het ook een

steentje bijgedragen aan verschillende goede doelen. In 2014 werkte het label

samen met modefotograaf Pierre Toussaint voor een collectie onder de noe-

mer ‘Saint’. Met 10% van de inkomsten die aan het doel ‘Optometry Giving

Sight’ werd gegeven deed deze collectie zijn naam eer aan.

SALT ON SKIN

De huidige Salt on Skin-collectie brengt een hommage aan de natuurlijke ele-

menten en de unieke effecten die zij bieden. Bijvoorbeeld als we in de zomer

uit de zee stappen en de zonnestralen een licht spoor van zout op onze huid

achterlaten. Passend bij dit soort zomerse vibes zijn de brillen handig en licht-

gewicht. De cat-eye en club-vormen zijn verkrijgbaar in een schare kleuren

zoals goud, melkwit en marineblauw. De contemporaine, kosmopolitische

look wordt kracht bijgezet door de variatie aan exotische materialen, waaron-

der leer, Japans titanium en speciaal acetaat.

Voor Kumar Ponnusamy zijn alle brillen van AM Eyewear een directe weer-

spiegeling van de liefde en toewijding die alle betrokkenen er tijdens het

productieproces hebben ingestoken. Iedere bril uit deze collectie heeft zijn

ultieme doel bereikt als de nieuwe drager deze uit de doos heeft gehaald en

op heeft gezet. Het spoortje zout op het gezicht is hierbij geen strikte voor-

waarde; het is de gedachte die telt. Daarbij: kijken naar de zonzijde van het

leven hoort als niets anders bij de filosofie van AM Eyewear, die nieuwste

rijzende ster van Down Under.

Voor aanvullende informatie:

AM Eyewear

Tel. +31 (0)6 37456693

www.ameyewear.com