Hoordetail nr2 2019 online

Hans Mülder van Advanced Bionics dook dieper in op draadloze hulpsystemen Guus van Montfort betrekt het publiek bij zijn presentatie over de veranderende rol van de audicien H o o r d e t a i l n r 2 2 0 1 9 15 ‘AUDICIEN IS EEN AMBASSADEUR VAN BRANDVEILIGHEID’ Opvallend in het programma was het verhaal van Roel Schouten, werkzaam bij Brandweer Nederland. In zijn presentatie legde hij niet alleen uit hoe snel een klein brandje kan uitmonden in een levensgevaarlijke situatie. Ook legde hij het directe verband met het gehoor. Gehoorverlies kan namelijk een behoorlijk nadelig effect hebben op brandveiligheid. Hij schetste de situatie waarin een slechthorende ‘s nachts slaapt en niet wakker wordt van het brandalarm, dat voornamelijk hoge tonen bevat. Daarnaast keken veel aanwezige audiciens op van het feit dat een mens in zijn slaap niets ruikt dus rook niet opmerkt. De link met de alarmsystemen van Multi Care Systems was al snel gemaakt: een trilkussen kan een levensreddende oplossing zijn. “De audicien is een ambassadeur van brandveiligheid”, stelde Schouten. “Als audicien kun je klanten op dit soort gevaren wijzen en hen kennis laten maken met hulpmiddelen die ervoor zorgen dat een slechthorende op tijd wordt gealarmeerd. Bij een brand telt elke seconde. Daarnaast worden deze speciale alarmsystemen vergoed door de zorgverzekeraar.” Na afloop konden audiciens Schouten opzoeken op de stand van Multi Care Systems voor vragen omtrent brandveiligheid en zelfredzaamheid. INSPIRATIESESSIES Na de lunch werd de grote groep audiciens opgedeeld in kleinere groepen om vervolgens bij één van de drie inspiratiessessies aan te schuiven. Men kon op voorhand reserveren voor één van de drie lijnen: ‘Kind &Werk’, ‘Nieuw!’ of ‘Training en Bescherming’. Binnen elk thema gaven twee of drie sprekers een presentatie. Interessante onderwerpen die werden aangehaald waren: hoorzorg voor kinderen, oorstukjes, innovatieve hoortoesteltechnologie, leven en werken met gehoorverlies, gehoorbescherming en het verband tussen het gehoor en spraak. DRAADLOOS, NAADLOOS, SPRAKELOOS Hans Mülder, Director Strategic Marketing bij Advanced Bionics, ging met zijn verhaal dieper in op gehoorverlies aan sich. Mülder stelde de zaal de vraag: ‘Hoeveel procent vanuwcliëntenklaagt over degehoordrempel bij eenbepaald aantal kHz?’ “Dat is nooit een vraag”, antwoordde hij vervolgens zelf. “Het gaat altijd over spraakverstaan, moeilijke situaties of bijvoorbeeld tinnitus.” Hij haalde daarmee de diagnostiek van gehoorverlies aan en benadrukte dat toonaudiometrie slechts een klein deel vormt van die diagnostiek. Mülder gaf een beknopte uitleg van gehoorbeperkingen in bepaalde omgevingen. Hij concludeerde uit zijn verhaal dat wanneer de combinatie van lawaai en afstand zich voordoet in een luistersituatie, draadloze hulpsystemen de enige oplossing zijn. Vervolgens tipte hij de luisteraars over manieren om dergelijke systemen in de praktijk te integreren. Uiteindelijk komt het erop neer dat iedereen het kan gebruiken: een draadloos hulpsysteem is er voor iedereen. Met andere woorden stelde Mülder: “Integreer draadloos naadloos in uw praktijk en uw cliënten zijn sprakeloos.” SLECHTHORENDHEID OP DE WERKVLOER Afsluitend sneed Wendelina Timmerman, initiatiefnemer achter trainings- centrum Hooridee en zelf slechthorend, de problemen op de werkvloer aan. Enerzijds liet ze de zaal nadenken over momenten waarbij gehoor- verlies een bepaalde situatie een positieve draai heeft gegeven. Anderzijds vertelde ze aan de hand van verschillende voorbeelden over de knelpunten, waaronder ook gevoel van schaamte en verlegenheid, die slechthorende werknemers ervaren. Tot slot vertelde ze hoe de slechthorende werknemers samen met Hooridee op zoek zijn gegaan naar een manier om de genoem- de problemen te overkomen, waardoor nieuwe mogelijkheden om de hoek kwamen kijken. Ze gaf daarmee een beter beeld van de uitdagingen en (on- verwachte) kansen voor iemand met een gehoorbeperking op de werkvloer, om zo de luisterende audiciens handvatten te geven waarmee zij aan de slag kunnen in de praktijk. Kijk voor meer informatie op www.audidakt.nl . Zien we u volgend jaar weer?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4