Hoordetail nr 2 2023

HOORDETAIL NR 2 2023 37 Ervaringen uit de praktijk Mensen die te maken krijgen met gehoorverlies ervaren dat als een ingrijpende verandering in hun leven. Gelukkig kan een goede hooroplossing juist een enorm positieve invloed hebben. Audiciens maken dit van dichtbij mee en dit levert mooie verhalen op, die blijven hangen. In samenwerking met stichting HoorProfs introduceert Hoordetail een nieuwe rubriek, waarin HoorProfs-audiciens om beurten hun bijzondere verhalen vertellen, uit eigen ervaring met hun klanten. Die positieve of juist ontroerende ervaringen, die het vak zo mooi maken, leest u hier: de HoorProf vertelt. Mariëlle Rovers DE HOORPROF VERTELT: “WAT IS HET ALLERBELANGRIJKSTE VOOR U?” Daar zat hij tegenover me: een jonge zestiger, in de bloei van zijn werkende leven met nog steeds veel ambitie. Zijn gehoorprobleem hinderde hem echter meer en meer en hij was bang dat dit ging opvallen op het werk. Men mocht toch niet denken dat hij minder functioneerde, dat hij niet meer kon presteren, dat hij ouder werd. Hij kwam maar voor één oplossing en dat was de Lyric. Ineens herinnerde ik hem. Hij was al eerder geweest, zo’n twee jaar terug, in een ander filiaal. Toen was het alleen maar een oriënterend gesprek, nu moesten er spijkers met koppen geslagen worden, want zijn gehoor werd een serieuze belemmering. Met zijn flinke ski-slope verlies zou Lyric eigenlijk niet de meest geschikte hooroplossing zijn, echter kan deze je ook enorm positief verbazen. Altijd laten ervaren dus, zeker als dit een grote wens is. Na het bekijken van de afdrukken van het oor moest ik hem helaas teleurstellen: zijn zeer smalle en hoge gehoorgangen met na de eerste knik een anti-lossend deel zouden geen plaats hebben voor een Lyric. Of ik het toch niet wilde plaatsen, het oncomfortabele gevoel zou hij wel voor lief nemen. In ruim zeventien jaar heb ik in vele gehoorgangen gekeken en gewerkt. En de laatste acht jaar zijn er veel Lyrics in alle vormen gehoorgangen gegaan, doch bij sommige oren is de anatomie gewoonweg niet geschikt hiervoor. Na bijgekomen te zijn van deze teleurstelling, maakte hij direct een alternatieve keuze voor een IHO. Ook daarin moest ik hem teleurstellen. Aangezien hij een opvallende bril met zwart montuur droeg, nam ik hem mee in mijn advies voor een LIHO in de kleur zwart die geheel zou wegvallen in de brede brilveer. Ik heb een heel assortiment demo-modellen klaarliggen en al passend achter zijn oor, maakte ik foto’s vanuit verschillende invalshoeken. Hij durfde het aan. Het ervaringstraject is vervolgens prima verlopen. Qua geluid en versterking waren we er snel en het verstaan verliep beduidend beter, ook in een complexe luisteromgeving op werk en in sociale kring. Datalogging liet zien dat hij de toestellen hele dagen draagt. Bij elke controle was er altijd aandacht voor de (on-)zichtbaarheid. Tegen het einde van de proefperiode sprak hij zijn dank en waardering uit voor het meedenken in zijn wensen voor onzichtbaarheid en het vinden van de juiste oplossing voor hem. Het had hem verbaasd dat hij uiteindelijk toch deze stap had gezet en dat het hem zo was meegevallen. Recent zag ik hem terug voor de jaarlijkse controle van zijn gehoor en de hoortoestellen. Zijn eerste opmerking was dat zijn collega’s nog steeds niet hadden gezien dat hij hoortoestellen draagt enn dat hij daar zo blij mee was. Uiteraard hebben we daarna ook gesproken over de ervaringen met verstaan en hebben we zijn gehoor en de toestellen gecontroleerd. Bedenk altijd dat voor elke klant iets anders ‘het allerbelangrijkste’ kan zijn Mariëlle Rovers, triage-audicien bij Struijk audiciens te Bergen op Zoom

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4