Hoordetail nr 2 2023

HOORDETAIL NR 2 2023 38 Wat vindt… Hoorhulpmiddelen met beperkte functionaliteit en zonder tussenkomst van de audicien, de zogenaamde ‘over the counter’-toestellen (OTC) zijn bezig aan een opmars. Er zijn positieve geluiden, want het is makkelijk verkrijgbaar en kan mogelijk de hinder van beginnend hoorverlies beperken. Maar er zijn ook kanttekeningen. Want zijn de OTC-toestellen wel veilig in gebruik als ze zonder toelichting of instructie worden gebruikt? In de VS zijn er al toestellen gesignaleerd die zo heftig versterken dat dat weer gehoorschade kan opleveren. Discussie zal nog echt gevoerd moeten worden óf ze toegelaten moeten worden en onder welke condities. En of het een hulpmiddel is of niet. Het is in elk geval een stuk ingewikkelder dan het ‘leesbrilletje van de HEMA’ waar wel eens mee vergeleken wordt… ‘OTC-TOESTELLEN GAAN HELPEN BIJ HET VERMINDEREN VAN ONBEHANDELD GEHOORVERLIES’ Wilrik van ’t Noordende Professional Support Manager Audiology bij Specsavers “Voor het tegengaan van onbehandeld gehoorverlies is het van essentieel belang dat de hoorzorg laagdrempelig, betaalbaar en toegankelijk is en past bij de problemen en wensen van de klant. De kwaliteit van hoorzorg en de deskundigheid van de professionals zijn essentieel, dat staat buiten kijf. Tegelijkertijd helpt het niet om hoorzorg te ‘medisch’ te maken voor de groep die te maken heeft met ouderdomsslechthorendheid. Het gevoel last te hebben van een ouderdomskwaal waarvoor een medische oplossing nodig is, helpt niet in het tegengaan van onbehandeld gehoorverlies. Net zoals een leesbril, die iedereen op een gegeven moment nodig heeft, zou ook een hoortoestel algemeen geaccepteerd moeten worden. Veel mensen die een standaard leesbril kopen willen uiteindelijk ook advies en een op-maat-gemaakt product van de opticien. Het advies van de opticien zal dan in sommige gevallen een varifocale bril zijn in plaats van enkel een leesbril, maar die moet je wel de hele dag dragen om er plezier van de hebben. Ondanks dat advies willen sommige klanten toch alleen een leesbril die ze even opzetten als ze gaan lezen. Op basis van deze wens van de klant zal de opticien een mooie op-maatgemaakte leesbril leveren. Binnen de hoorzorg hebben we hier nog een stap te zetten. Een hoortoestel dat de hele dag gedragen wordt is audiologisch misschien de beste oplossing, maar een deel van klanten wil enkel een oplossing voor situaties waarin ze niet goed horen. De bekende problemen op feestjes en verjaardagen. Ook binnen onze branche is er een spanningsveld tussen wat audiologische noodzakelijk is en wat de wensen van de klant zijn. Om onbehandeld gehoorverlies tegen te gaan moet de eerste stap naar hoorzorg zo laagdrempelig mogelijk zijn. Wensen van de klant moeten centraal staan en audiciens moeten buiten kaders durven denken. OTC-hoortoestellen en andere technische oplossingen kunnen daar een hulpmiddel in zijn, maar zijn niet dé oplossing voor het probleem van onbehandeld gehoorverlies. Overigens kan goed advies bij een OTC geen kwaad, net zoals je altijd advies kunt krijgen van een deskundige drogist bij de aanschaf van zelfzorggeneesmiddelen. De audicien zou daar een rol in kunnen spelen. OTC is daarmee niet alleen een kans voor de slechthorende, maar geeft ook een nieuwe dimensie aan het vak van de audicien.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4