Hoordetail nr4-2022 Online

HOORDETAIL NR 4 2022 49 in Oirschot. De meeste klanten die kennismaakten met Hoorspecialist Oirschot zeiden direct: ‘Wat fijn dat ik nu niet meer zo ver hoef te rijden.’ De lokale krant publiceerde een uitgebreid artikel over mijn nieuwe winkel en binnen no time had ik op mijn allereerste dag al vijf intakegesprekken ingepland staan. Een vliegende start dus. Maar ja, toen kwam maart 2020… Heel Nederland ging op slot.” TEGENSLAGEN OVERWINNEN De schrik sloegWendy om het hart. Na lang uitstellen durfde ze eindelijk om voor het ondernemerschap te kiezen, waarna ze binnen enkele maanden gedwongen haar winkel moest sluiten. Er brak een onzekere tijd aan. “Ik zocht direct contact met collega’s uit de branche. Ze probeerden mij gerust te stellen; iedereen zat immers in hetzelfde schuitje. Het verschil was wel dat ik nog geen euro verdiend had, mijn klanten zaten nog in de proefperiode van hun hoortoestel. En toen audiciens al snel weer klanten in de winkel mochten ontvangen voor kleine reparaties en dergelijke, had ik dus ook nog geen werk. Achteraf gezien zijn de audiciens uiteraard maar kort dicht geweest, zeker in vergelijking met andere winkels. Maar in het begin wist niemand wat ons te wachten stond en als startende ondernemer geeft dat zorgen. Ik was daarom ontzettend opgelucht toen we weer mensen mochten ontvangen, al was het met de nodige voorzorgsmaatregelen.” Het zat Wendy aanvankelijk niet mee. Eerst de beperkende gevolgen van de coronapandemie en vervolgens ging in juni 2020 het cultureel centrum en het theater De Enck failliet. Opnieuw een tegenvaller. “De stichting en het theater, die de activiteiten in het pand organiseerden, overleefden de coronacrisis niet. Hoewel ik en de andere ondernemers in de accommodatie mochten blijven, maakten we ons wel zorgen over de conditie van het pand en we vroegen ons natuurlijk af of we nog wel genoeg aanloop zouden krijgen. Er werd geen koffie meer gedronken in de altijd gezellige foyer en beetje bij beetje werd het steeds stiller om ons heen. Opnieuw maakte ik mij zorgen over het voorbestaan van mijn zaak.” OIRSCHOTSE GEZELLIGHEID Wendy liet zich niet uit het veld slaan en haalde motivatie uit haar werk en uit het contact met haar klanten. Hoorzorg is geen luxe en de mensen uit de omgeving klopten weer bij Wendy aan als zij problemen met hun gehoor ervaarden. “Ondanks alles bleven de klanten mij trouw en wisten ze mij te vinden als ze op zoek waren naar een hoortoestel. De naamsbekendheid in het dorp begon te groeien, dankzij de lokale krant en ouderwetse mond-tot-mondreclame. Ik kies nadrukkelijk voor een persoonlijke benadering, waarbij ik de tijd neem voor élke klant. Ook voor een kopje koffie als ze even in de buurt zijn en ik wat tijd over heb, echte Oirschotse gezelligheid. Er is nu niemand die over mijn agenda gaat, behalve ikzelf. Ik streef naar het leveren van de beste service, adviseer kwaliteitsproducten en wil vooral dat de mensen zich gehoord voelen.” Als zelfstandige kan Wendy nu ook alle merken en producten aanbieden die aansluiten op behoeften en wensen van de klant. Een verrijking voor haar werk als audicien nu er zoveel te kiezen is op het gebied van hoortoestellen. “Hoortoestellen worden steeds kleiner, slimmer en gaan steeds meer lijken op de populaire hearables”, aldus Wendy. “Sommige slimme functies zijn niet alleen een handige gimmick, maar hebben ook echt hun dienst bewezen bij mijn klanten. De valdetectie is daar een goed voorbeeld van. Mijn klanten én hun familieleden vinden het prettig dat er iemand tijdig wordt geïnformeerd bij een val. Ik merk bij deze extra functies van een hoortoestel dat de mensen aanvankelijk terughoudend zijn en het afwimpelen met: ‘dat heb ik toch niet nodig’. Maar de meesten komen daar wel van terug als ze het eens geprobeerd hebben en het toch wel handig blijkt te zijn, zoals streamen. Bovendien vormen zestigplussers een steeds groter aandeel van mijn klanten. Zij staan wel open voor deze nieuwe ontwikkelingen.” ACTIEF MEEDENKEN IN DE BRANCHE Nu Wendy haar eigen zaak op de rit heeft, zoekt ze nieuwe uitdagingen op. Aangezien ze Hoorspecialist Oirschot helemaal alleen draait, leek het haar goed om iets meer in contact te staan met haar branchegenoten. Ze besloot een ledenvergadering bij AudiNed bij te wonen en werd getriggerd door de vacature voor bestuurslid bij AudiDakt. “Ik wilde een beetje van mijn eiland afkomen en mijn steentje bijdragen in de hoorwereld. Zeker in de coronatijd miste ik het contact met de branche. Dus ik besloot op de vacature te reageren en werd uiteindelijk per 1 januari 2021 aangesteld als bestuurslid bij AuDidakt. Ik denk mee over de beschikbare cursussen en workshops voor audiciens en help mee het jaarlijkse congres te organiseren.” Ook zou Wendy graag een actievere rol willen spelen binnen HoorProfs, waar ze al langer bij aangesloten is. “In mijn werk loop ik tegen een aantal punten aan; zaken die ik graag veranderd zou willen zien. Ik vind dat ik er zelf mee aan de slag moet om deze onderwerpen bespreekbaar te maken, bijvoorbeeld binnen HoorProfs, om te kijken wat we kunnen bewerkstellingen. Ik heb het al hartstikke druk, maar ik denk graag mee binnen de hoorbranche. Juist omdat het zo belangrijk is.” Ondanks de bewogen start, kijkt Wendy tevreden terug op de eerste paar jaar van Hoorspecialist Oirschot. Hoe de komende jaren eruit zien, weet ze nog niet precies te zeggen. “Ik zou op een gegeven moment wel een grotere ruimte willen, maar de locatie waar ik nu zit is perfect en zal ik niet zomaar opgeven. Bovendien komt er een nieuwe horecagelegenheid in het pand, wat weer leven in de brouwerij zal brengen. Ook zit ik nu tussen twee huisartsen en diverse andere specialisten in, waar ik goed contact mee onderhoud. Daarover gesproken, ik zou binnen onze branche wel nog wat extra aandacht willen besteden aan de relaties met audiologen en KNO-artsen om mijn service nog verder te verbeteren. Misschien door zelf meer aan audiometrie te gaan doen om hen te ontlasten of om efficiënter door te kunnen verwijzen. Genoeg plannen dus!” Kijk voor meer informatie op www.hoorspecialistoirschot.nl.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4