Meat&co nr 1 2020

m e a t & c o n r 1 2 0 2 0 38 I n t e r p a c k 2 0 2 0 Machinebouw voor vleesindustrie TOONT ZICH OP INTERPACK: ‘FOOD IS ONZE BELANGRIJKSTE DOELGROEP’ De cijfers voor Interpack 2020 spreken eigenlijk al voor zich. Meer dan 2.800 exposanten uit 55 landen verzamelen zich begin mei op de Messe Düsseldorf, dat alle hallen inzet om de standhouders te verdelen. “We zitten bomvol. In totaal 37 voetbalvelden”, lacht Sebastian Pflügge. “Er is zelf een wachtlijst voor standhouders, waaronder 35 bedrijven uit Nederland en België. Interpack is een echte marketingtool voor exposanten. We werken met acht doelgroepen, waarbij Food onze belangrijkste doelgroep is.” Dat vertaalt zich ook in de hallenbezetting, want bijna zes hallen zijn ingericht voor verpakkingsoplossingen in de voedingsmiddelenindustrie. Daarnaast bevinden zich in de andere hallen ook nog verschillende aanbieders van verpakkingsmateriaal dat zich uitstekend leent voor gebruik in de vleesindustrie.” Interpack ziet in de internationale foodsector een sterke globale concurrentie. “Meten van gegevens wordt alleen maar belangrijker. Sterker nog, OEE is in de foodsector een tweede natuur geworden”, vervolgt Pflügge. “Een hoge mate van beschikbaarheid van machines en productielijnen is erg belangrijk geworden. Oftewel, industrie 4.0, met onderhoudsmomenten die zich laten voorspellen, optimalisatie van het productieproces, laag verbruik van energie en een lage verspilling van grondstoffen. Dat vergt intelligente machines. Sinds 2014 zien wij ook een sterke groei van het gebruik van Virtual Reality, waarmee beursbezoekers de mogelijkheid hebben om op de stands in 4D in een machine te kijken.” PRODUCTIE EN PACKAGING Duurzaamheid staat al jaren hoog op de agenda, maar krijgt tijdens Interpack 2020 een nog prominentere rol toebedeeld. “Binnen de productie wordt er duidelijk gekeken naar efficiënter omgaan met energie. Maar ook, hoe kan ik elektriciteit, water en grondstoffen besparen? Denk ook aan inktgebruik op labels of het hergebruik van de warmte die voor het productieproces wordt gebruikt. En natuurlijk intelligente controle van het proces”, weet Pflügge. Op het gebied van Packaging streven leveranciers, en dus ook retailers, voedingsfabrikanten en vleesverwerkers, naar duurzame verpakkingsoplossingen en -materialen. “Denk aan een efficiënte verwerking van de verpakking en een minimale footprint. De foodsector groeit wereldwijd tot 2023 met ongeveer 28 procent. Verpakte food zorgt echter voor 331 miljoen ton aan verpakkingsmateriaal. Daarvan wordt de helft gebruikt in de Europese Unie, waar conveniencefood zeer populair is.” Pflügge geeft aan dat de gehele wereld naar diezelfde EU kijkt om te zien wat gedaan kan worden om zowel processing als packaging te optimaliseren. “Machinebouwers noteren wereldwijd een jaarlijkse groei van 4,5 procent. Duitsland is wereldwijd de grootste, Italië een goede tweede en Nederland is de vierde grootste machinebouwer op het gebied van processing en packaging, met een omzet van 2,8 miljard euro.” Ter vergelijking, in 2013 was dat nog 1,8 miljard euro. VAN INNOVATIEVE VERPAKKINGSPROCESSEN TOT OPTIMALISATIE VAN HET PRODUCTIEPROCES, HET IS TUSSEN DONDERDAG 7 EN WOENSDAG 12 MEI ALLEMAAL TE ZIEN TIJDENS INTERPACK 2020 OP HET BEURSCOMPLEX VAN MESSE DÜSSELDORF, OP EEN UURTJE RIJDEN VANAF ARNHEM. “ZO’N 75 PROCENT VAN DE 170.000 BEURSBEZOEKERS IS AFKOMSTIG UIT HET BUITENLAND EN HET AANDEEL NEDERLANDERS EN VLAMINGEN IS TRADITIEGETROUW ERG GROOT”, ALDUS SEBASTIAN PFLÜGGE, PERSVOORLICHTER VAN INTERPACK. ER VALT ÓÓK GENOEG TE ZIEN VOOR PROFESSIONALS UIT DE VLEES- EN EIWITVERWERKENDE INDUSTRIE, MET RUIM VIJF HALLEN DIE IN HET TEKEN STAAN VAN ‘FOOD’. INTERPACK IS VE 25 FEBRUARI T/ MESSE D

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4