MEAT&CO NR 2 2023 13 We kunnen het wentelen of keren, maar vroeg of laat gaat de huidige vegavlees-discussie kantelen. Van beide zijden gaan de scherpe kantjes eraf en wordt de noodzaak ingezien om de ongebreidelde vleesconsumptie in de Westerse landen te minderen, terwijl de ‘vega-idioten’ inzien dat voor grote groepen consumenten een aanslag op de gezondheid gepleegd wordt door mogelijke nutritionele tekorten van essentiële eiwitten, vitaminen, mineralen en een reeks andere micro-componenten. Nu deze woorden aan het toetsenbord worden toevertrouwd, wordt de verleiding groot een ChatGPTprogrammaatje te activeren waardoor in het vervolg de artificial intelligence het schrijfwerk van de columnist gaat overnemen. In dat geval dus chatbots gebruiken om ingewikkelde marketingstrategieën voor de ideale voeding in begrijpelijke terminologie voor de consument duidelijk te profileren. Edoch, voor het zover is, nog even wat heldere marktobservaties over de vegetarische ‘me-too’-imitaties. Ondanks, of wellicht dankzij, de vaak populistische vegapropaganda van overheid, supermarkten en dieetadviesorganisaties, heeft de ‘ongehoorde consument’ pas op de plaats gemaakt en volgt niet langer als een mak schaap de aanbevelingen om vooral maar meer vegavlees te kopen. Drammerig en belerend Natuurlijk zijn en blijven de kernredenen belangrijk dat de vleesproductie -met name rundvlees- de methaan- en stikstofuitstoot geen goed doet. Daartegenover staat dat de mondige consument zich kennelijk niet langer de dikwijls drammerige en belerende toon laat aanleunen dat vegavlees vooral lekker en gezond is voor lichaam en milieu. Zo zijn er welgeteld liefst 160 verschillende soorten en merken vegavleesproducten op de Nederlandse en Belgische markt. Slechts tien van deze producten realiseren pakweg 80% van de verkopen. Saillant detail hierbij is dat het alom geprezen Valess-product (een mengsel van kaaswrongel en planteneiwit) van FrieslandCampina toch maar mooi drie producten in deze Top 10 heeft staan. Nu mede door berichten uit de medische hoek, de vegavleesdiscussie begint te kantelen, zal er waarschijnlijk meer reëlere interesse komen de eiwitbronnen van dierlijk- en planteneiwit te integreren, waardoor de weg naar hybride voedingsmiddelen open komt te liggen en sustainability, smaakbeleving en gezondheid samengebracht kunnen worden in verantwoorde natuurlijke voeding. Die ook nog betaalbaar is voor de massa. Henk Hoogenkamp www.henkhoogenkamp.com VEGA DRAMMEN COLUMN Henk Hoogenkamp, vaste columnist van ons vaktijdschrift, is een interdisciplinaire schrijver die in boeken, lezingen en artikelen voor diverse media de balans zoekt tussen voedselproteïnen, sociale interacties, omgeving en de verstoring van de marketingdynamiek. Henk Hoogenkamp
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4