Meat&Co nr 1 2023

MEAT&CO NR 1 2024 55 Meattech Technologisch Platform is in 2003 opgericht door Gerard Smelt, Philip Schippers en Paul Grimberg. Samen zagen zij een behoefte, bij met name technologen, voor een platform op het gebied van foodtechnologie en netwerken. Philip Schippers Maar als het vervolgens niet voldoet aan de verwachtingen, door welke omstandigheden dan ook, dan gaan ze het niet opnieuw nemen of kopen, maar kiezen dan vaak weer voor de vertrouwde keuze. Beïnvloeding van de consument Soms krijg je de gelegenheid een consumentenonderzoek bij te wonen waar je na afloop enigszins verbaasd vandaan komt. Snapt de consument wel wat hij eet en welke keuzes hij maakt? En tijdens de terugreis bedenk je echter al snel dat het eigenlijk heel logisch is. De consument wordt namelijk door alle informatie die ze krijgen vanuit TikTok, influencers, en blogs. Beter gezegd: de consument wordt erg beïnvloed, zonder de echte feiten. En door de incidenten in de sector wordt het (gecreëerde beeld) nogmaals bevestigd. Waarbij men voorbij gaat aan alles wat wél goed gaat in de markt. DE CONSUMENT In onze branche is de consument degene die op het ultieme moment bepaalt wat hij of zij koopt. We kunnen ze beïnvloeden, maar tot op zekere hoogte. Door schappen in de winkel anders in te richten of een menukaart aan te passen. Zoals het onderzoek van Marleen Onwezen concludeerde: in restaurants waar de menu’s standaard vegetarisch waren, met de opmerking ‘het kan ook met vlees’, werden minder vleesgerechten besteld. COLUMN Die perceptie van de consument is soms erg verwarrend en getuigt van deels onwetendheid in mijn technologische ogen. We mogen TikTok, blogs et cetera daarin vooral niet onderschatten. Wat zijn deze percepties dan zo al? Voedselproductie is ongezond, overproductie, er zijn teveel ingrediënten en allerlei E-nummers. Met de vleesproducten zijn we ook vaak aan de negatieve kant van de balans terechtgekomen. Ik heb laatst nog een discussie gehad over vleesproducten met een 10% injectie, waardoor het product een betere smaak en sappigheid kan krijgen. En dus lekkerder. Of is het manipulatie? Gezien door de ogen van de consument. De consument is op zoek naar de transparantie ten opzichte van ingrediënten, productie en de vraag: waar komt ons voedsel vandaan? En de nieuwe generatie heeft steeds meer behoefte naar die transparantie in de voedselproductie. Maar ook een flink deel minder of helemaal niet. Voor die groep moet het vooral betaalbaar zijn. Een groeiende uitdaging voor producenten en retailers voor de komende tijd. Wat laten we liggen?, is dan mijn eerste gedachte. Eerst maar eens nog beter luisteren naar de consument, gedrag bestuderen en daarna de transparantie uitleggen. Op naar een bewuste en bekwame consument! DE CONSUMENT IS OP ZOEK NAAR DE TRANSPARANTIE TEN OPZICHTE VAN INGREDIËNTEN, PRODUCTIE EN DE VRAAG: WAAR KOMT ONS VOEDSEL VANDAAN?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4