Meat&Co nr3-2023 Online

MEAT&CO NR 3 2023 44 SPECIAL: PLANTBASED & VEGAN ‘HET BASISVERHAAL VAN OJAH IS ALTIJD GOED GEWEEST’ Ojah was ruim vijftien jaar geleden één van de eerste producenten van zogenaamde derde generatie plantbased vleesalternatieven. “Toen wij begonnen, was de markt er nog niet eens. Inmiddels staan steeds meer mensen open voor dit type producten. Dat de verkoop van dergelijke producten nu even stagneert, deert ons niet. Wij kijken niet persé alleen naar Nederland, maar naar de hele wereld. Ojah is de afgelopen 10 jaar gemiddeld met vijftig procent per jaar gegroeid”, vertelt CEO Frank Giezen. Wie een bezoek brengt aan de productiefaciliteit van Ojah wordt direct geconfronteerd met de groei die het bedrijf uit Ochten doormaakt. De hallen die voorheen werden gebruikt door de fruitveiling, voor de opslag van fruit, zijn door de jaren heen ‘opgeslokt’ door Ojah. “Wij zitten hier gehuurd en zijn continu in overleg met de eigenaren of wij ruimtes erbij kunnen krijgen. Toen deze hallen vrijkwamen, hebben we daar direct op ingespeeld”, legt Giezen uit terwijl monteurs en technici van onder meer HiTec, Marel en GEA sleutelen aan blinkende machines en productielijnen, die na de zomer gebruiksklaar moeten zijn. “We zijn net momenteel begonnen meettesten en in Q4 moeten we helemaal operationeel zijn”, verduidelijkt Giezen, die aangeeft dat Ojah op dit moment ook een geschikte locatie in de Verenigde Staten zoekt. “Lokaal produceren heeft op termijn altijd de voorkeur boven exporteren. Bovendien kun je dan altijd blijven draaien als door welke omstandigheden dan ook je productie tijdelijk stil komt te liggen.” Voorsprong Dat Ojah de productie fors uitbreidt, zegt iets over de groei die de producent van clean label vleesalternatieven doormaakt. “Er is sinds 2009, toen we officieel begonnen, natuurlijk veel veranderd. Maar in de basis draait het nog steeds om hetzelfde: plantaardige eiwitproducten ontwikkelen die qua structuur, smaak, bite en eiwitgehalte overeenkomen met dierlijke producten. Ik houd bijvoorbeeld van kip. Toen onze producten voor het eerst uit de machine kwamen, dacht ik: verhip, dat is lekker. En ook nog eens clean label. Kipachtige structuren zoals wij die konden ontwikkelen, waren er toentertijd nog niet. De Vegetarische Slager omarmde destijds onze producten en sindsdien zijn er veel merken, retailers en foodserviceorganisaties gevolgd. In alle delen van de wereld. De voorsprong die we toen hebben gepakt, hebben we nog steeds”, weet Giezen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4