Meat&Co nr5 online editie

m e a t & c o n r 5 2 0 1 9 30 D o s s i e r : B r a z i l i ë Kip met salmonella, bedorven worsten en vlees dat maanden na de houdbaarheidsdatum alsnog in het winkelschap terecht komt. Tientallen food- bedrijven in Brazilië maakten in 2017 deel uit van een groot (door justitie opgerold) netwerk, waar- door jarenlang varkens- en kippenvlees opnieuw verpakt, gecertificeerd en verkocht kon worden, terwijl het vlees allang bedorven was. Sindsdien zijn volgens Turra flinke stappen ondernomen in Brazilië, maar de scepsis is daarmee niet auto- matisch weggenomen. De import van Braziliaans vlees naar de Europese Unie is in twee jaar tijd zelfs met 45 procent gedaald. “De realiteit is ons bekend, maar alles is verbeterd. We onder- nemen acties en bewijzen transparant te zijn. Ondanks alle problemen slagen we er telkens in om nieuwe markten te bereiken. Misinformatie is een grote vijand voor de vleesindustrie. Noch de veeteelt, noch de verwerking van het vlees vindt plaats in het Amazonegebied, maar in het zuiden van Brazilië. Waar de meeste mensen wonen, wordt ook het meeste geproduceerd. Zowel de boeren als de slachthuizen bevinden zich in de zuidelijke provincies”, zegt Turra, die zijn uitspraken staaft aan de statistieken. Zo vindt 78% van de totale kippenvleesproductie plaats in de drie zuidelijkste deelstaten. Voor varkensvlees is dat percentage zelfs 91 procent. “Het is voor boeren ook helemaal niet interessant om veeteelt of landbouw te bedrijven in het Amazonewoud, want door regelgeving ben je verplicht om 8/10e van je landbouwgrond te gebruiken voor het planten van inheemse bomen en planten”, verduidelijkt Ricardo Santin. ‘WILLEN DUURZAAM ZIJN’ De leden van ABPA (boeren, producenten en slachthuizen die bij hen zijn aangesloten) zijn vrijwel allemaal actief in Zuid-Brazilië, onderstreept Santin. “Door de jaren heen zijn we erin geslaagd om de productiviteit te vergroten op nagenoeg dezelfde vierkante meters.” Sinds 2009 is de productie van kip met 115% gegroeid, maar ook varkensvlees (55%) en rundvlees (6,8%) stijgen nog elk jaar. “Braziliaans vlees is complementair aan de lokale markten in het buitenland. Wij verjagen dus helemaal niemand. Het overgrote deel blijft sowieso in eigen land”, probeert Santin de angst bij bestaande spelers in de Europese Unie weg te nemen. “Wij hebben gewoon een goed product. Niemand wordt er ziek van, we voldoen aan alle standaarden van de EU en we hebben nog nooit Vogelgriep of Varkenspest gehad. We zijn ook de grootste halalproducent van de wereld. Ons geïntegreerde systeem zorgt voor het succes. Op deze manier garanderen we een eerlijke prijs voor de boer. Als iedereen in de keten succesvol is, heb je het beste product. Producenten, industrie en slachthuizen zijn daar gelukkig van overtuigd geraakt. De EU importeert nog geen varkensvlees vanuit Brazilië. Daar moet het Mercosur Agreement in de toekomst verandering in gaan brengen.” Over de branden in het Amazonegebied is hij duidelijk. “Degenen die daar de branden aansteken, zijn criminelen. Daar heb ik geen respect voor en ik hoop dat ze keihard aangepakt worden. Maar de waarheid is dat 66,3% van Brazilië uit natuurlijk regenwoud of bosgebied bestaat en alleen de beschikbare overige 30 procent buiten de biotoop gebruikt wordt voor de productie van ons varkens-, rund- en kippenvlees.” ‘WIJ PLEITEN NIET ALLEEN VOOR TRANSPARANTIE, WIJ ZIJN OOK GEWOON TRANSPARANT’ BRAZILIË HEEFT HAAR ZINNEN GEZET OP VERDERE GROEI VAN DE EXPORT VAN ‘EIGEN’ VARKENS- EN KIPPENVLEES WERELDWIJD. NA HET GROOTSCHALIGE VLEESSCHANDAAL IN 2017 EN DE WIJZE WAAROP DE AMAZONEBRANDEN DEZE ZOMER IN HET (EUROPESE) NIEUWS KWAMEN, HEEFT BRAZILIË BERGEN WERK TE VERZETTEN OM STEVIGERE VOET AAN DE GROND TE KRIJGEN IN DE EUROPESE UNIE. AAN DE VOORAVOND VAN DE INTERNATIONALE VAKBEURS SIAVS IN SAO PAULO SPRAK DE REDACTIE VAN VAKTIJDSCHRIFT MEAT & CO MET CEO FRANCISCO TURRA EN DIRECTEUR RICARDO SANTIN VAN DE ABPA, DIE BEGIN OKTOBER OOK AANWEZIG WAS OP ANUGA IN KÖLN. “WIJ ZIJN TRANSPARANT EN ROEPEN ALLE ANDERE SPELERS IN DE VOEDINGSMIDDELENINDUSTRIE OP OM DIT OOK TE ZIJN”, ALDUS TURRA. Francisco Turra

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4