Previous Page  41 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 44 Next Page
Page Background

NB T M

A G A Z I N E

N R

2 2 0 1 6 41

UITBETALING

“Het idee was als volgt: je kon je inschrijven op bedragen van € 500,-,

€ 1.000,- en € 1.500,-. Daarover kreeg je of 4 % rendement uitgekeerd of je

kon het uit laten betalen in producten. Dat wil zeggen dat wanneer je € 500,-

had ingelegd, je elke week € 2,50 op een pas gestort krijgt die je in de winkel

kan besteden. Het resultaat was echt bijzonder. Als we wilden hadden we wel

€ 200.000,- kunnen ophalen. Het heeft allemaal met gunnen te maken. Het is

bijzonder om mee te maken dat je klanten zoveel bereidheid tonen om je te

helpen. Daarbij kregen wij niet alleen het gewenste bedrag zo snel bij elkaar,

we kregen er meteen 120 ambassadeurs voor de winkel bij”, aldus Albert.

De terugbetaling wordt gekoppeld aan het kassasysteem waardoor, afhankelijk

van de inleg, vanaf € 2,50 per week aan korting wordt geboden. Met deze

korting wordt de inleg terugbetaald tot een totaalbedrag van de inleg plus 25%.

Zo wordt op € 500,- dus € 625,- terugbetaald. Gerekend over een looptijd van

de crowdfunding van 250 weken (vier jaar en tien maanden) betekent dit een

bruto rendement van 8,6%, hetgeen veel meer is dan de reguliere 1,5% bij een

bank. De gemiddelde besteding bij Bakker Albert bedraagt € 7,50 per keer.

Uitgaande van één bezoek per week betekent de derde optie (€ 1.500,-) dat

bij deelname aan dit crowdfundproject de klant als dank gratis brood krijgt.

VERBOUWING

Met het bedrag dat Albert ophaalde via crowdfunding gaf hij zijn winkel een

opknapbeurt. “Het geld moest 1 april gestort worden en daarna konden we

starten. Uiteindelijk heeft de verbouwing drie weken geduurd en in die peri-

ode stond er een verkoopkar voor de deur zodat we wel onze klanten konden

blijven bedienen. Je calculeert dan toch een omzetverlies in, maar door de

betrokkenheid van de buurt was er bijna geen omzetverlies. Daarbij was er

ook heel veel belangstelling voor de verbouwing. Er waren continu mensen

die een kijkje kwamen nemen. Dat hadden de bouwvakkers ook nog nooit

meegemaakt.”

OPENING

Op 28 april werd de geheel verbouwde winkel geopend onder

grote belangstelling van alles en iedereen die betrokken is bij

Bakker Albert. “Het was zo druk, echt geweldig om mee te maken.

We draaiden in die periode na de opening van de nieuwe winkel

een omzetplus van maar liefst 40 %. Bizar hoog natuurlijk, maar

dat geeft maar aan dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Nu

plussen we nog steeds rond de 25% overigens. En je ziet dat het

overgrote deel van de crowdfunders binnen vier weken gebruik

maakt van hun saldo om producten te kopen in de winkel. Je mag

dan ook spreken van een doorslaand succes.”

SPECIALIST

Toch is dit project een eenmalig iets. “Ik ga niet nog een crowdfun-

ding-traject opzetten, want je kan alleen maar verliezen. Dit was

een succes en daar moet je het bij laten. We houden voorlopig de

focus op onze enige winkel en gaan verder met het specialiseren

in brood. Dat vind ik leuk, het blijkt echt te werken en ik kan elke

week iets ‘geks’ maken. Ik ga ook regelmatig buiten de deur om

mijn kennis op te krikken, zoals laatst door een cursus te volgen bij

het Bakery Institute. Het is gewoon heel leuk om met ontwikkelin-

gen bezig te zijn op het gebied van brood. Ik sta zelf ook regelmatig

in de winkel de producten te bereiden. Dat zorgt voor beleving,

maar ook voor contact met de klanten. Ik ben ook het gezicht van

de bakkerij, dus moet ik er staan vind ik. Klanten spreken mij aan,

stellen vragen en zien wat de bakker allemaal doet. Uiteindelijk

gaan ze blij de winkel uit en daar gaat het om.”