NB T M
A G A Z I N E
N R
2 2 0 1 6 41
UITBETALING
“Het idee was als volgt: je kon je inschrijven op bedragen van € 500,-,
€ 1.000,- en € 1.500,-. Daarover kreeg je of 4 % rendement uitgekeerd of je
kon het uit laten betalen in producten. Dat wil zeggen dat wanneer je € 500,-
had ingelegd, je elke week € 2,50 op een pas gestort krijgt die je in de winkel
kan besteden. Het resultaat was echt bijzonder. Als we wilden hadden we wel
€ 200.000,- kunnen ophalen. Het heeft allemaal met gunnen te maken. Het is
bijzonder om mee te maken dat je klanten zoveel bereidheid tonen om je te
helpen. Daarbij kregen wij niet alleen het gewenste bedrag zo snel bij elkaar,
we kregen er meteen 120 ambassadeurs voor de winkel bij”, aldus Albert.
De terugbetaling wordt gekoppeld aan het kassasysteem waardoor, afhankelijk
van de inleg, vanaf € 2,50 per week aan korting wordt geboden. Met deze
korting wordt de inleg terugbetaald tot een totaalbedrag van de inleg plus 25%.
Zo wordt op € 500,- dus € 625,- terugbetaald. Gerekend over een looptijd van
de crowdfunding van 250 weken (vier jaar en tien maanden) betekent dit een
bruto rendement van 8,6%, hetgeen veel meer is dan de reguliere 1,5% bij een
bank. De gemiddelde besteding bij Bakker Albert bedraagt € 7,50 per keer.
Uitgaande van één bezoek per week betekent de derde optie (€ 1.500,-) dat
bij deelname aan dit crowdfundproject de klant als dank gratis brood krijgt.
VERBOUWING
Met het bedrag dat Albert ophaalde via crowdfunding gaf hij zijn winkel een
opknapbeurt. “Het geld moest 1 april gestort worden en daarna konden we
starten. Uiteindelijk heeft de verbouwing drie weken geduurd en in die peri-
ode stond er een verkoopkar voor de deur zodat we wel onze klanten konden
blijven bedienen. Je calculeert dan toch een omzetverlies in, maar door de
betrokkenheid van de buurt was er bijna geen omzetverlies. Daarbij was er
ook heel veel belangstelling voor de verbouwing. Er waren continu mensen
die een kijkje kwamen nemen. Dat hadden de bouwvakkers ook nog nooit
meegemaakt.”
OPENING
Op 28 april werd de geheel verbouwde winkel geopend onder
grote belangstelling van alles en iedereen die betrokken is bij
Bakker Albert. “Het was zo druk, echt geweldig om mee te maken.
We draaiden in die periode na de opening van de nieuwe winkel
een omzetplus van maar liefst 40 %. Bizar hoog natuurlijk, maar
dat geeft maar aan dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Nu
plussen we nog steeds rond de 25% overigens. En je ziet dat het
overgrote deel van de crowdfunders binnen vier weken gebruik
maakt van hun saldo om producten te kopen in de winkel. Je mag
dan ook spreken van een doorslaand succes.”
SPECIALIST
Toch is dit project een eenmalig iets. “Ik ga niet nog een crowdfun-
ding-traject opzetten, want je kan alleen maar verliezen. Dit was
een succes en daar moet je het bij laten. We houden voorlopig de
focus op onze enige winkel en gaan verder met het specialiseren
in brood. Dat vind ik leuk, het blijkt echt te werken en ik kan elke
week iets ‘geks’ maken. Ik ga ook regelmatig buiten de deur om
mijn kennis op te krikken, zoals laatst door een cursus te volgen bij
het Bakery Institute. Het is gewoon heel leuk om met ontwikkelin-
gen bezig te zijn op het gebied van brood. Ik sta zelf ook regelmatig
in de winkel de producten te bereiden. Dat zorgt voor beleving,
maar ook voor contact met de klanten. Ik ben ook het gezicht van
de bakkerij, dus moet ik er staan vind ik. Klanten spreken mij aan,
stellen vragen en zien wat de bakker allemaal doet. Uiteindelijk
gaan ze blij de winkel uit en daar gaat het om.”