NB T M
a g a z i n e
n r
2 2 0 1 7
41
TJED
Met het samenstellen van de natuurlij-
ke broodverbeteraar Tjed, introduceerde
Timo en Victor hun eerste eigen brood-
verbetermiddel. “Tijdens Bakkersvak
hebben we dit gepresenteerd richting
de branche. We hebben in totaal zes-
honderd proefmonsters weggegeven aan
bakkers die allemaal hun gegevens heb-
ben achtergelaten. Het mooie van Tjed is
dat het volledig natuurlijk is en dat het de
kwaliteit van het brood en de houdbaar-
heid drastisch verbetert. En je hoeft maar
1% van Tjed toe te voegen aan de bloem,
naast de normale hoeveelheid water, gist
en zout en je merkt het verschil al. Wij
zweren hier al twee jaar bij en onze bak-
kers zijn lyrisch over de producten, maar
ook onze klanten merken het verschil.
We hebben hele leuke reacties mogen
ontvangen tot nog toe en hopen dat we
hiermee een groot aantal bakkers van
dienst kunnen zijn.”
“Mijn doel is eigenlijk heel simpel met Tjed”, zo voegt Victor toe. “Ik wil dat iedereen blij wordt van het eten van brood.
Het moet maar eens klaar zijn met alle zogenaamde ‘Maggi mixen’ die gebruikt worden voor het produceren van brood. In
Nederland hebben we een verkeerd gevoel voor nostalgie. Tijden veranderen en ook het eetpatroon van consumenten veran-
dert. Daar moet je op inspelen door bijvoorbeeld langer houdbaar, lekker brood aan te bieden. Dat is in ieder geval wat wij
hier doen.”
VIX BROODMIX
De winkel en de bakkerij zijn nu een soort proeftuin voor het verder ontwikkelen van Tjed. “We hebben zes winkels gehad,
een prachtige bakkerij, een florerend bedrijf en dat is niet meer. We gaan ons nu richten op andere zaken. Dat is ons grond-
stoffenbedrijf VIX Broodmix en de winkel en bakkerij in de Mezenlaan houden we zeker aan. Daar kunnen we kijken hoe
gereageerd wordt op onze producten.”
BEZORGEN
Dat de klanten in ieder vol lof over de producten zijn bleek uit alle vragen die de bakker kreeg om de broden te blijven
leveren na het faillissement. “Om onze oude klanten toch ons brood te kunnen blijven aanbieden, hebben we begin dit jaar
besloten om de broden te gaan ‘bezorgen’. Niet tot aan de voordeur, dat zou de kosten te hoog maken, maar bij collega-on-
dernemers van ambachtelijke winkels. Elke dinsdag en donderdag gaan wij op een bakfiets met de bestelde broden langs bij
de bevriende winkeliers. Dit zijn de zogenaamde ophaalpunten. Het voordeel is dat wij onze broden kunnen blijven verkopen
en de ambachtelijke winkelier,
zoals Bloembinderij Calendula,
Wijnhandel Kooper en Pepita
d’Oro Atelier extra klanten in zijn
zaak heeft. Een absolute win-win
situatie.”
Zo blijkt maar weer dat elk nadeel
ook kan veranderen in een voor-
deel. “Als we nog ‘gewoon’ zes
winkels hadden gehad, hadden we
nooit deze initiatieven opgezet”,
zo is Timo. “Je moet creatief zijn
in deze tijden en er zijn genoeg
kansen om je te onderscheiden.”
“Je moet ook verder durven kijken
dan je neus lang is”, zo vult Victor
aan. “Het gaat uiteindelijk om het
product en dat het lekker is. Dat
moet altijd het doel zijn.”