NBT Magazine nr 2 2022

NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 2 2 41 een aannemersbedrijf en kwam zo erachter dat er een mooi pand aan de Raadhuisstraat vrij kwam. Dat ligt perfect in Alphen en we hebben die kans ook aangegrepen om de winkel helemaal naar onze wens te maken. We hebben her en der inspiratie opgedaan en vooral op internet gezocht naar andere mooie winkels. Hans heeft ook nog bruikbare tips gegeven over de indeling en dergelijke. Mijn vader en schoonvader hebben alles wat kon zelf gemaakt in de winkel. Het resultaat is wat mij betreft echt geweldig. Ik ben heel trots op hoe alles gelopen is en waar we nu al staan. In een paar maanden tijd hebben mijn vader en mijn schoonvader de winkel helemaal omgetoverd tot moderne bakkerswinkel. Dat is toch geweldig!” GUNFACTOR De reacties die Gijs vanuit zijn woonplaats krijgt, zijn hartverwarmend. “Het helpt denk ik ook wel dat ik zelf uit Alphen kom. Het is hier echt een dorp, waar iedereen elkaar kent en de mensen hier waren maar wat blij dat er een warme bakker in Alphen bleef. Als ik het niet had overgenomen van Hans, denk ik niet dat er nog een bakker had gezeten hier. De gunfactor voor mij is dus heel hoog. En de mensen vinden de nieuwe winkel ook allemaal heel mooi. Ik zie dat de omzet nu, na de drie weken dat we open zijn, hoog is, maar dat is niet helemaal representatief voor de rest van het jaar verwacht ik. Er zullen nu mensen komen omdat we ‘nieuw’ zijn en omdat ze het mij gunnen, maar dit vasthouden zal moeilijk worden. Ik ga er natuurlijk wel voor.” KWALITEIT Wat heeft Gijs eigenlijk veranderd aan de werkwijze en het assortiment? “Ik heb nog niet heel veel aangepast. Het brood en banket werd al met kwaliteit als uitgangspunt geproduceerd. Die hoge kwaliteit willen we nu vasthou- den. Het brood is supergoed en de recepten die Hans al hanteerde heb ik overgenomen. Wat goed is hoef je niet te veranderen. Op termijn wil ik wel meer seizoensproducten introduceren en nog meer diversiteit aanbrengen in het assortiment banket.” SOCIAL MEDIA Gijs heeft duidelijk voor ogen al wat hij wil. “Ik hoop door te kunnen groeien en vooral meer mensen te kunnen bereiken. Hoe we dat gaan doen? Door social media natuurlijk. Mijn broer en mijn vriendin Kaat zijn daar heel bedreven in en al mee gestart. Dat moet zorgen voor een nieuwe, jongere doelgroep die ons gaat vinden. We zullen in eerste instantie ons assortiment op Facebook en Instagram presenteren, maar het is ook de bedoeling om de mensen in de bakkerij meer een podium te geven. Dat hoort er tegenwoordig toch een beetje bij, die storytelling.” GOED GEVOEL “Ik wil verder ook nog meer de samenwerking opzoeken met lokale onder- nemers en gebruik maken van lokale producten. Het derde kanaal verder uitbreiden is ook een serieuze kans voor ons. Daarnaast heb ik al een eigen productlijn opgezet onder de naam ‘Gijsjes’. Op dit moment maken we brood, crackers en koekjes in de Gijsjes-lijn. Ik vermarkt mezelf een beetje zo. Ik sta ook elke zaterdagochtend in de winkel te helpen en producten af te bakken. Dat geeft beleving en het is gewoon heel druk, dus ik moet wel bijspringen. Als zelfstandig ondernemer maak je nu eenmaal meer uren, dat is zeker. Lange dagen werken hoort er bij. Mijn vriendin Kaat zit nog op school en gaat ook zeker haar eigen ding doen, maar als het nodig is springt ze al bij. Zo word ik aan alle kanten echt goed geholpen. Bakker worden was mijn droom, maar dat ik al zo snel ook eigenaar van een eigen bakkerij zou zijn had ik niet durven hopen. Dit is een unieke kans en ik ga er voor de honderd procent voor. Dit voelt gewoon heel goed en de start is bemoedigend”, zo zegt Gijs tot slot.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4