NBT magazine nr3-2020 Online

NB T M a g a z i n e n r 3 2 0 2 0 7 C o l u m n Ik ben ook onderdeel van een succesverhaal. Zoals u wellicht weet heb ik met mijn Veenhuizen-organisatie de laatste jaren een behoorlijke groei meegemaakt. Onlangs heb ik de divisie Colddrinks Field Service van Coca-Cola overgenomen. De daarbij behorende 40 medewerkers (37 technicians en 3 managementle- den) zijn ondergebracht in mijn bedrijf. Fantastisch, wat een groot succes voor Veenhuizen! “Veenhuizen, dat is een bedrijf man! Die hebben zoveel succes”, zo wordt er gesproken. Maar niets gaat vanzelf. ER GEBEURT VEEL OM ONS HEEN EN OOK IN BAKKERSLAND IS ER VEEL GAANDE. ER ZIJN BAKKERS DIE HET ZWAAR HEBBEN, MAAR OOK DIE SUCCES BELEVEN VAN DEZE (CORONA)CRISIS. EN WAT IS DAN SUCCES? IS DAT ZOALS DE BUITENWERELD DIT ZIET EN DAN DUS OOK MAAR AANNEEMT DAT HET ZO IS. OF IS HET ECHT SUCCES? EEN DING IS ZEKER, IEDER ERVAART ZIJN OF HAAR SUCCES OP ZIJN EIGEN MANIER. Patrick Veenhuizen Succes dwing je af PATRICK VEENHUIZEN IS EIGENAAR EN OPRICHTER VAN VEENHUIZEN GROEP, WAAR FOOD, BAKERY EN COOL SOLUTIONS GEBODEN WORDEN. Succes dwing je in zekere mate af. Ik hoor het u nu al zeggen. “Die Veenhuizen heeft makkelijk praten. Die heeft toch geld zat”. Maar het tegendeel is waar. Dat succes begint met een visie. Het geloof in wat je gaat doen bepaalt mede hoe je het moet gaan doen. Als je er eigenlijk zelf al niet in geloof, of twijfels heb, hoe moet dat dan leiden tot een succes? Dan wordt het meer een gok en kan je net zo goed een staatslot kopen. De visie, die is redelijk belangrijk. Het moet passen in waar je goed in bent. In mijn geval is dat veel op het gebied van koelen en service. Koelen omdat ik dat van huis uit heb meegekregen (we zijn immers als koeltechnisch bedrijf gestart) en service omdat ik dat in de loop der jaren tot ons specialisme heb gemaakt. Als een van deze twee elementen deelnemen in de dagelijkse bezigheden dan weet ik zeker dat ik het tot een succes kan brengen. Daar geloof ik stellig in. In mijn geval nu is het beide, koelen en service. Dus dat past mij perfect. Geld is geen middel om iets naar succes te leiden (succes is niet te koop). Het is echter wel handig om als middel te hebben. Maar als jouw idee geen succes wordt, geloof me; dan is dat geld ook snel op. In mijn geval probeer ik zo efficiënt mogelijk met die euro’s om te gaan. Heb ik één euro verdiend, dan moeten er drie kwartjes weer terug het bedrijf in om verder te kunnen groeien. De zoektocht naar succes betekent ook wel eens op je bek gaan. Daar leer je onge- lofelijk veel van. Het is niet leuk en eigenlijk is dat helemaal niet het succes waar we op hopen, maar het is zeer belangrijk en onderdeel van de reis. Want als alles maar leidt tot een succes, dan word je lui. Dan is er eigenlijk ook geen visie meer en zeker geen uitdaging. De truc is om dan wel op het juiste moment op je bek te gaan. Vaak zie je dan ook dat als er succes is behaald dat er een bepaalde arrogantie ontstaat. Men wordt lui en alles kan en mag. Er worden vreemde “investeringen” gedaan en ook dat lijkt een succes. Tot dat er iets gebeurt (lees: Covid 19) en je op je bek gaat. En dan is het succes er helemaal niet meer. Paniek is dan de slechtste raadgever, maar neemt vaak wel de overhand. Voor de buitenwereld leek het allemaal zo mooi, maar in werkelijkheid is het kommer en kwel. Voor de Veenhuizen organisatie geldt dat het er erg mooi uitziet allemaal. Het lijkt wel of het ons komt aanwaaien. Mooie partnerships en merken die zich graag aan- sluiten bij ons. Maar in werkelijkheid wordt er gevochten als een leeuw. Niet omdat het mooier lijkt dan dat het is, maar om er voor te zorgen dat de paniek bij ons niet gaat regeren. Er is een visie, ons navigatiesysteem is geprogrammeerd. Maar op de gekozen route moeten we wel eens een omleiding kiezen om “files” te ontwijken. Dat is ons succes. En ja, het is ook bij ons niet alleen rozengeur en maneschijn. Ook bij mij gaan er wel dingen niet goed of niet als gepland. Maar daar praten we (liever) niet over. Want het lijkt allemaal zo succesvol. Verspil nooit een goede crises. Blijf vooral gezond.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4