NBT magazine nr3-2021 Online

NB T M a g a z i n e n r 3 2 0 2 1 41 overnemen, zonder dat er druk op lag. Sterker nog, het werd nog wel eens afgeraden. In ieder geval om het alleen te doen, wat ik in het begin nog wilde. Maar toen Ingrid eenmaal in mijn leven kwam en ook wilde helpen, zijn we echt een twee-eenheid geworden en inmiddels doen we het al tien jaar echt samen.” “Er is ook meer dan genoeg werk te doen”, zo vult Ingrid aan. “Als je het doet, moet je het goed doen, en het is eigenlijk ook wel heel fijn dat je het samen kan doen en kan sparren. Het is natuurlijk lastig om privé en zakelijk gescheiden te houden, maar voor ons werkt het goed.” DERDE VESTIGING Toen Corné en Ingrid in 2010 de nieuwe eigenaren werden van Bakkerij Ten Veen, bestond het bedrijf nog uit de bakkerij en winkel aan de Dijkgraaf in Bennekom en het filiaal aan de Eikenlaan. Inmiddels is ook een nieuwe vestiging geopend aan de Maanderweg in Ede. “We hebben de vestiging op 1 januari 2019 overgenomen van destijds Bakkerij Onnink, waarvoor wij het groot brood leverden op dat moment. Hij had geen opvolging en benaderde ons of wij zijn bakkerij niet wilden overnemen. Daar hebben we goed over nagedacht, maar het paste mooi in het plaatje. Mede doordat de bakkerij daar gespecialiseerd was in banket, konden we dat mooi toevoegen. Ik ben zelf meer een banketbakker dan een broodbakker, ondanks dat wij als bedrijf zijnde wel meer gericht zijn op brood, met een verhouding van tachtig procent brood en twintig procent banket. Nu produceren we banket in Ede en de broodbakkerij is hier in Bennekom. We hebben wel wat dingen veranderd, met als grootste verandering het assortiment. Dat mocht allemaal wel wat moderner en daar hebben we hulp voor ingeschakeld, ondanks dat we wel onze eigen ideeën hadden. Ingrid heeft heel erg gekeken naar het visuele aspect, terwijl ik me meer bezig heb gehouden met de productiekant. Het doel was een smaakvol productassortiment realiseren waar we trots op zijn, maar dat ook mooi oogt. Dat is heel goed gelukt vinden we zelf en we merken dat het ook goed aanslaat. Dat in combinatie met ons broodassortiment is echt een win-winsituatie.” ZELFREDZAAM Zo is Bakkerij Ten Veen uitgegroeid tot een bedrijf waar 42 mensen werken, met drie vestigingen, waar Ingrid en Corné meer en meer als managers optreden. “Ik ben niet zo heel veel meer in de productie te vinden en Ingrid is ook niet meer zoveel aanwezig in de winkels. Je bent verantwoordelijk voor het grotere geheel, dus moet je aansturen. In Ede hebben we een vestiging die nog wat meer aansturing vergt, dus daar zijn we veel aanwezig, maar het doel is uiteindelijk dat elk filiaal zelfsturend en zelfredzaam is. Wij zijn niet altijd aanwezig. De productie start bijvoorbeeld om 10 uur ’s avonds en als ik dan daar moet zijn en overdag de boel moet managen, dan is dat nagenoeg niet te doen. Vroeger ging dat nog wel, maar nu met drie jongens wordt dat ook wat lastiger.” “En we willen ook nog wel eens op vakantie”, zo geeft Ingrid aan. “Dan moet alles ook gewoon doorlopen. Gelukkig gaat dat steeds beter en kunnen we nog terugvallen op de ouders van Corné, die zoals gezegd nog heel betrokken zijn. En wij kunnen een goede balans vinden tussen privé en zakelijk.” VIERDE GENERATIE En hoe zit het met de vierde generatie? Zouden zij eventueel in de verre toekomst ook in de voetsporen treden van hun vader, zoals Corné en zijn vader Kees ook gedaan hebben? “De potentie is er zeker. Je ziet bij één van de jongens in ieder geval dat het gevoel voor het vak er is en de interesse is er ook. Of het dan uiteindelijk ook zover komt is afwachten. Ze moeten het zelf willen en het moet allemaal maar lukken. Maar het zou zeker leuk zijn, zonder dat we het pushen.” JUBILEUMKRANT Het 70-jarig jubileum werd onder meer luister bijgezet door een heuse jubileumkrant die verspreid werd als bijsluiter bij de lokale krant. “Dat was een heel leuk idee van Ede Stad, de lokale krant. Het resultaat was ook geweldig met verhalen van mijn ouders en ons en reacties van een aantal medewerkers en natuurlijk trouwe klanten. Daar moeten we het toch veel van hebben. De reacties waren uitsluitend positief en de kortingsbonnen zijn goed gebruikt. Ook de kruiswoordpuzzel met daaraan gekoppeld een actie is goed gemaakt, vooral door onze oudere klanten. Het is in deze tijd leuk om toch wat aandacht te geven aan een dergelijk jubileum en we hebben het zo toch een beetje gevierd.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4