NBT nr4 2018 online

NB T M a g a z i n e n r 4 2 0 1 8 58 A u t o m a t i s e r i n g “In vrijwel alle gevallen van kuiptransport ligt er midden onder de kuipwagen een transport dat de kuipwagen transporteert. Meestal is dat een elektrisch aangedreven tandriem. Echter niet bij Borgesius Waalwijk. De kuipwagen werd door een luchtcilinder aangedreven. In de loop van de tijd werd het luchtaangedreven transport steeds onvoorspelbaarder in zijn loopgedrag en de positionering, met productieverlies tot gevolg. De reden voor het toepassen van een luchtcilinder - minder vervuiling op het transport omdat het gesloten is - werd niet waar gemaakt. De luchtcilinder met de bekende randjes en naden lag net boven de vloer, zodat goed schoonmaken vrijwel onmogelijk was. Wij hoorden van Borgesius Waalwijk dat ze het luchtgestuurde systeem wilden vervangen door een elektrische aandrijving.” NIEUWE NORM Ton vervolgt: “Wij hebben jarenlang ervaring in de industriële bakkerij en weten als zodanig alles van machines en installaties, want anders kun je niet goed automatiseren. Na de vraag van Borgesius vonden wij dat we de hand- schoen moesten oppakken en verbonden daar de visie aan, dat er een nieuwe norm voor het kuiptransport moest worden gezet.” KUIPTRANSPORT 2.0 Uitgangspunten van het aanpassen waren: weg uit het centrum van de trans- portbaan, van de vloer af en eenvoudig schoon te houden. “Dat de kwaliteit uitstekend moet zijn, is niet eens een uitgangspunt, maar het DNA van H2. Robuust, vrijwel geheel vervaardigd van RVS, een aseptische onderhoudsvrije frequentie geregelde motor (geen ventilator en koelsleuven), tandriem met staaldraden en tenslotte – en dat is zeker nieuw – een getefloneerde afdekkap zodat bloem en deeg geen kans hebben. Het is allemaal zo compact, dat je er bijna overheen kijkt. De kuipwagen wordt sinds enkele weken weer op een rustige gecontroleerde wijze getransporteerd en zaterdags volstaat een lichte borstel om het transport te ontdoen van bloem. Het is kuiptransport 2.0, maar dan wel H2.0”, zo zegt Ton tot slot. Voor meer informatie: H2 automatisering Tel. +31 (0)73 6421688 | www.h2auto.nl AL BIJNA DRIE DECENNIA ZIJN ER KNEDERS MET ONDERLOSSING. EEN PRACHTIG CONCEPT, WAARBIJ HET GEHELE DEEGTRANSPORT GEMECHANISEERD EN GEAUTOMATISEERD IS, ZODAT ER GEEN MENSKRACHT AAN TE PAS KOMT. HET CONCEPT IS EIGENLIJK OOK HEEL SIMPEL: HOOG GEPLAATSTE KNEDERS MET BODEMLOSSING, EEN KUIPWAGEN DIE ONDER DE KNEDERS DOOR RIJDT EN HET DEEG NAAR DE HEFKIEP BRENGT. DAT KAN ELEKTRISCH OF MET LUCHTCILINDER GEDREVEN ZIJN. H2 DENKT ALTIJD GRAAG INNOVATIES EN HEEFT ONLANGS EEN NIEUWE NORM IN KUIPTRANSPORT GEZET BIJ BORGESIUS IN WAALWIJK, ZO HOREN WIJ VAN TON HOOGENDAM. H2 ZET NIEUWE NORM IN KUIPTRANSPORT

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4