NBT Magazine nr4 2020 Online

NB T M a g a z i n e n r 4 2 0 2 0 8 R e p o r t a g e HUISWERK Dat is natuurlijk ook niet zo heel verwonderlijk als je ziet hoe groot de bakkerij is. “In het hele voortraject is vooral veel tijd gaan zitten”, is Glenn duidelijk. “We wilden niet over één nacht ijs gaan en besloten ons huiswerk goed te doen. Alvorens we tot de juiste inrichting zijn gekomen waren we dertien plannen verder, met de nodige input van alle mogelijke kanalen en advies door experten in het vak en vooral heel veel denk- en tekenwerk. We zijn ons dus gaan oriënteren op beurzen en bij collega-bakkers uit vele landen op bezoek geweest. Daarbij hadden we ook wel een idee van hoe we alles wilde hebben. We hebben getracht een logische-simpele routing te creëren. Veel lichtinval in de productieruimte – zo hebben we het zelfs klaargespeeld om van de ene zijde van het bedrijf volledige doorkijk te realiseren tot aan de andere zijde van het bedrijf, waardoor er steeds een ‘vrij’ gevoel en rust heerst in de productieruimtes en goed sociaal contact tussen collega’s. Dat heeft ertoe geleid dat we zeker een jaar aan het plannen en ontwerpen waren, maar die tijd was ook nodig, want we moesten veel zelf uitvinden. We kwamen in ieder geval uit een hele andere situatie.” GESCHIEDENIS Bakkerij Kenis werd in 1986 gestart door Jos Kenis – de vader van Jill &Glenn. “Hij nam samen met mijn moeder Rina een warme bakker over en is eigenlijk van daaruit stillaan doorgegroeid. Ze hebben altijd durven investeren en risico’s genomen, maar kwaliteit van de producten was leidend. Daar werden geen concessies op gedaan. Mijn zus Jill kwam vijftien jaar geleden het familiebedrijf versterken en ikzelf ben in die tijd een studie Bedrijfsmanagement gaan volgen met het idee de bakkerij in de toekomst voort te zetten.” UITBREIDING Een nieuwe bakkerij was nodig. “Eigenlijk waren we al jaren uit ons jasje gegroeid, maar we hebben wat lang gewacht. Dat kwam ook doordat we op de vorige locatie wel de mogelijkheid voor uitbreiding mogelijk achten, maar geen toestemming kregen vanuit de overheid. Dus werden we gedwongen om verder te kijken en was nieuwbouw de beste optie, waardoor we alles naar onze eigen visie konden realiseren.” TENBA En dus begon zoals gezegd de lange periode van plannen, tekeningen maken en leveranciers, collega’s en beurzen bezoeken. Glenn: “We hebben geweldige hulp gehad van TenBa in het hele traject en dat was ook nodig. Zij hebben natuurlijk ervaring met dergelijke projecten en kunnen de grote lijnen in de gaten houden. Wij hielden ons dan weer meer bezig met de ideale indeling van de bakkerij, het optimaliseren van de processen en de details. Als eenmaal het atelier operationeel is en alles draait op volle toeren, lijkt ook heel logisch hoe het nu allemaal ingedeeld is, maar er zit een gedachten achter natuurlijk.” GROEI Terwijl Glenn ons door de nieuwe bakkerij rondleidt, zien we met eigen ogen hoe goed er nagedacht is over alles. Van logistieke stroom, de ruim opgezette koel- en vriesruimtes die door KOMA zijn geleverd, de productieruimte waar twee kleinbroodlijnen van König een prominente rol hebben, tot de zes ovens die Heuft heeft mogen plaatsen. De primaire ruimtes zoals bakkerij, banket, patisserie zijn zo effectief mogelijk ingericht zodat de loopafstanden haalbaar blijven, waarbij de secundaire ruimtes zoals

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4