NBT Magazine nr 5 2023 Online

NBT MAGAZINE NR 5 2023 56 RETRO Vanzelfsprekend nam vader Harry ook ooit de bakkerij van zijn vader over. “Maar toen waren we nog veel kleiner”, vertelt hij. “Nu is het allemaal wat ingewikkelder, maar dat komt helemaal goed. Inmiddels werk ik nog maar vier dagen in de week en probeer ik er een beetje van af te stappen. In de toekomst wil ik wel een rol als commissaris blijven vervullen. Mijn ondernemersvisie is volgens mij nog lang wenselijk en ik kan nog veel toevoegen aan het bedrijf. Zolang ik het leuk blijf vinden, ga ik gewoon door. Ik vind het alleen maar mooi dat mijn zoon me gaat vervangen. Hij is van een nieuwe generatie en heeft weer andere kwaliteiten dan ik. Dat vult elkaar mooi aan.” Buurtbakker Met elf winkels verspreid over Nijmegen, Beuningen, Wijchen, Elst, Lent, Malden en Millingen heeft ‘t Kraayennest een indrukwekkend winkelnetwerk opgebouwd. Harry: “We zijn de grootste ambachtelijke bakker van Nijmegen en willen dat alle winkels goed bereikbaar zijn. We hebben er bewust voor gekozen om alleen bakkerswinkels te hebben. In het verleden hebben we van alles geprobeerd met lunchrooms en belegde broodjes, maar we willen de bakker op de hoek zijn. We hoeven ook niet midden in de stad te zitten, want daar komt ons publiek niet. Bakkerij ‘t Kraayennest is een buurtbakker, dicht bij de plek waar je ook je andere boodschappen doet.” Bakkerij ‘t Kraayennest staat bekend om zijn uitgebreide assortiment, variërend van banket en een eigen chocolaterie tot hun kenmerkende rozenbroodjes, eigen bier en desembroden. Hun ‘Steengoedbrood’ is een merk dat ze sterk willen positioneren in de zakelijke markt. Wat het brood extra speciaal maakt, is het baksysteem met een stenen vloeroven, wat een traditionele benadering van broodbakken mogelijk maakt. Om dit alles te realiseren, staat elke dag een team van ongeveer dertig bakkers klaar. “Mensen vinden het leuk om bij ons te werken”, zegt Harry. “Waar sommige retailers hun winkels dicht moeten houden of openingstijden aanpassen, omdat ze niet genoeg mensen hebben, vinden wij altijd voldoende geschikte kandidaten. Daardoor zijn de meeste winkels tegenwoordig zelfs op zondagochtend open. Ons imago is positief en daar investeren we dan ook actief in.” Henk gaat verder in op het goede werkgeverschap dat zijn vader benoemt. “Dat heeft enorm bijgedragen aan ons goede imago. We hebben daar veel tijd in geïnvesteerd de afgelopen jaren en dat resulteert in dat we snel en makkelijk nieuwe winkels kunnen openen. Collega’s zijn bereid om een stapje extra te doen. Salaris motiveert niet voldoende, dus laten we onze waardering blijken, geven we meerdere malen per jaar presentjes en organiseren we uitjes. We hebben aandacht voor onze mensen. Want blije medewerkers zorgen voor blije klanten en andersom.” Top Bakker van het jaar Een van de hoogtepunten in het succesverhaal van ‘t Kraayennest is het winnen van de prestigieuze titel Top Bakker van het jaar 2023. SALARIS MOTIVEERT NIET VOLDOENDE, DUS LATEN WE ONZE WAARDERING BLIJKEN, GEVEN WE MEERDERE MALEN PER JAAR PRESENTJES EN ORGANISEREN WE UITJES

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4