Previous Page  12 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 44 Next Page
Page Background

Home Delivery Ready Packaging lijkt de huidige heilige graal in de verpak-

kingsindustrie. De vraag om een duurzame verpakking wordt overstemd door

de roep om een verzendverpakking. En net zoals met de duurzame verpak-

king moet dat liefst een alleskunner zijn. Licht, sterk, klein. Geschikt voor

koude producten, verse producten, zware producten, dure producten, kwets-

bare producten, dun, dik of rond, kort, vierkant, lang.

Was de glazen fles gister nog het toonbeeld van een duurzame verpakking,

vandaag is die fles zwaar, breekbaar en volumineus.

En wanneer zelfs John de Mol zijn belang in Post NL eind vorig jaar bijna

verdubbelde dan is het wel evident dat in de online markt nog een hoop is te

halen en te brengen. De tijd dat online bestelde producten geleverd werden

in grote kartonnen dozen gevuld met piepschuim vlokken of zakken lucht is

wel voorbij maar nog heel veel beter is het anno 2016 niet.

Misschien komt het omdat PostNL in kilo’s afrekent in plaats van in volume?

Daar waar in de verpakkingsindustrie overhang en volumetrische efficiën-

tie belangrijke aspecten in de transportketen zijn, lijkt dat bij de posterijen

ondergeschikt. Ik moet me daar toch eens in verdiepen.

En daar waar in de supermarkt de kritische geest van duurzame verpakkingen

waart en de plastic tasjes het symbolische onderspit moesten delven, lijken

de consumenten(organisaties) zich minder te storen aan al die bestelbusjes

die af en aan door de Vinex-wijken scheuren. Meer bezorgd is men over de

gewenste aflevertijd of locatie. Sommige werkgevers weigeren al pakjes voor

hun personeel in ontvangst te nemen. En men heeft ook voor z’n boodschap-

pen veel meer aan een goede buur dan aan een verre vriend.

Dus tal van alternatieven dienen zich aan in de vorm van loketjes bij super-

markten, sigarenwinkels, boekhandels en dierenspeciaalzaken. Daar kun je

nu pakketjes brengen en afhalen. Vroeger hadden we ook zoiets, hoe heette

dat ook alweer? Van die kleine kantoortjes, in elke wijk of dorp wel één.

Hartstikke handig. Maar niemand die daar wat kwam halen of brengen en

niemand die daar z’n geld nog op inzette, dus die loketjes zijn uit het straat-

beeld verdwenen. Aan de Neude in Utrecht sloot in 2011 het laatste postkan-

toor. Bleek de toekomst nog geen 5 jaar geleden toch lastig te voorspellen.

Waar zou John z’n geld nu dan op inzetten? Wat krijgt hij voor de bijna 70

miljoen euro die hij in PostNL heeft gestoken? (en die aandelen hebben de

afgelopen maanden al aardig gerendeerd!).

WAT WEET HIJ DAT WIJ NIET WETEN?

Hij weet straks alles wat we hem moeten vertellen. Hij weet dan bijvoorbeeld

precies waar we wonen, waar we werken, wanneer we thuis zijn, wat we

eten, wat we gebruiken, hoe vaak we dat eten, welke dag van de week, wan-

neer we bedachten om dat te kopen, waar we dat kopen, wat we uitgeven.

Wat weet hij niet? John ís de Mol.

STEFAN HERMSEN IS AFSTUDEERCOÖRDINATOR FOOD PACKAGING AAN DE HAS HOGESCHOOL ’S-HERTOGENBOSCH. ALS AFSTUDEER-

COÖRDINATOR IS HIJ VERANTWOORDELIJK VOOR HET CURRICULUM VAN DE VIERJARIGE AFSTUDEERRICHTING FOOD PACKAGING, ONDER-

DEEL VAN DE OPLEIDING FOOD INNOVATION AAN DE HAS HOGESCHOOL. “SINDS 2011 HEB IK DE MOGELIJKHEID OM HET ENTHOUSIASME

VOOR VERPAKKINGEN TE DELEN MET EN OVER TE DRAGEN AAN EEN NIEUWE GENERATIE VORMGEVERS EN ONTWIKKELAARS”, ZEGT

STEFAN HERMSEN OVER ZIJN WERK. HIJ WERKT AL LANGER IN DE TAK VAN VORMGEVING EN REALISATIE VAN DE VERPAKKINGSINDUSTRIE.

HDRP:

Stefan Hermsen

VERZENDVERPAKKING

ALS HEILIGE GRAAL

Home Delivery Ready Packaging

VERPAKT ONZE

HOPES,

DREAMS, REASONS

EN

PECUNIA

P

A K K R A C H T

N R

1 2 0 1 6

12

C

O L U M N