Home Delivery Ready Packaging lijkt de huidige heilige graal in de verpak-
kingsindustrie. De vraag om een duurzame verpakking wordt overstemd door
de roep om een verzendverpakking. En net zoals met de duurzame verpak-
king moet dat liefst een alleskunner zijn. Licht, sterk, klein. Geschikt voor
koude producten, verse producten, zware producten, dure producten, kwets-
bare producten, dun, dik of rond, kort, vierkant, lang.
Was de glazen fles gister nog het toonbeeld van een duurzame verpakking,
vandaag is die fles zwaar, breekbaar en volumineus.
En wanneer zelfs John de Mol zijn belang in Post NL eind vorig jaar bijna
verdubbelde dan is het wel evident dat in de online markt nog een hoop is te
halen en te brengen. De tijd dat online bestelde producten geleverd werden
in grote kartonnen dozen gevuld met piepschuim vlokken of zakken lucht is
wel voorbij maar nog heel veel beter is het anno 2016 niet.
Misschien komt het omdat PostNL in kilo’s afrekent in plaats van in volume?
Daar waar in de verpakkingsindustrie overhang en volumetrische efficiën-
tie belangrijke aspecten in de transportketen zijn, lijkt dat bij de posterijen
ondergeschikt. Ik moet me daar toch eens in verdiepen.
En daar waar in de supermarkt de kritische geest van duurzame verpakkingen
waart en de plastic tasjes het symbolische onderspit moesten delven, lijken
de consumenten(organisaties) zich minder te storen aan al die bestelbusjes
die af en aan door de Vinex-wijken scheuren. Meer bezorgd is men over de
gewenste aflevertijd of locatie. Sommige werkgevers weigeren al pakjes voor
hun personeel in ontvangst te nemen. En men heeft ook voor z’n boodschap-
pen veel meer aan een goede buur dan aan een verre vriend.
Dus tal van alternatieven dienen zich aan in de vorm van loketjes bij super-
markten, sigarenwinkels, boekhandels en dierenspeciaalzaken. Daar kun je
nu pakketjes brengen en afhalen. Vroeger hadden we ook zoiets, hoe heette
dat ook alweer? Van die kleine kantoortjes, in elke wijk of dorp wel één.
Hartstikke handig. Maar niemand die daar wat kwam halen of brengen en
niemand die daar z’n geld nog op inzette, dus die loketjes zijn uit het straat-
beeld verdwenen. Aan de Neude in Utrecht sloot in 2011 het laatste postkan-
toor. Bleek de toekomst nog geen 5 jaar geleden toch lastig te voorspellen.
Waar zou John z’n geld nu dan op inzetten? Wat krijgt hij voor de bijna 70
miljoen euro die hij in PostNL heeft gestoken? (en die aandelen hebben de
afgelopen maanden al aardig gerendeerd!).
WAT WEET HIJ DAT WIJ NIET WETEN?
Hij weet straks alles wat we hem moeten vertellen. Hij weet dan bijvoorbeeld
precies waar we wonen, waar we werken, wanneer we thuis zijn, wat we
eten, wat we gebruiken, hoe vaak we dat eten, welke dag van de week, wan-
neer we bedachten om dat te kopen, waar we dat kopen, wat we uitgeven.
Wat weet hij niet? John ís de Mol.
STEFAN HERMSEN IS AFSTUDEERCOÖRDINATOR FOOD PACKAGING AAN DE HAS HOGESCHOOL ’S-HERTOGENBOSCH. ALS AFSTUDEER-
COÖRDINATOR IS HIJ VERANTWOORDELIJK VOOR HET CURRICULUM VAN DE VIERJARIGE AFSTUDEERRICHTING FOOD PACKAGING, ONDER-
DEEL VAN DE OPLEIDING FOOD INNOVATION AAN DE HAS HOGESCHOOL. “SINDS 2011 HEB IK DE MOGELIJKHEID OM HET ENTHOUSIASME
VOOR VERPAKKINGEN TE DELEN MET EN OVER TE DRAGEN AAN EEN NIEUWE GENERATIE VORMGEVERS EN ONTWIKKELAARS”, ZEGT
STEFAN HERMSEN OVER ZIJN WERK. HIJ WERKT AL LANGER IN DE TAK VAN VORMGEVING EN REALISATIE VAN DE VERPAKKINGSINDUSTRIE.
HDRP:
Stefan Hermsen
VERZENDVERPAKKING
ALS HEILIGE GRAAL
Home Delivery Ready Packaging
VERPAKT ONZE
HOPES,
DREAMS, REASONS
EN
PECUNIA
P
A K K R A C H T
N R
1 2 0 1 6
12
C
O L U M N