P
a k k r a c h t
n r
1 2 0 1 7
15
NIET PRATEN, MAAR DOEN
Om de plastic boot te willen realiseren, moesten de
leden van Plastic Whale uiteindelijk de daad bij het
woord voegen. Of zoals Marius dat noemt: de handen
uit de mouwen! “Ik ben Plastic Whale gestart om te
doen, niet om te praten. Samen met mijn nieuwe col-
lega’s hebben we, als Amsterdammers, wat boten, leuke
mensen en schepnetten geregeld om plastic mee te gaan
vissen op de Amsterdamse grachten. We noemden het
event ‘Oud-Amsterdamsch Plastic Visschen’ alsof het
een langlopende traditie was. Mensen vonden dat inder-
daad leuk, dus maakten we er een publiek evenement
van. We nodigden iedereen uit via Facebook en reken-
den op vijftig man verdeeld over tien boten, maar toen
kwamen er spontaan 450 man op dertig boten opdagen.
Het jaar erop, in 2012, waren dat meer dan 1.200 man
op 72 boten!”
GERECYCLEDE BOOT
Uiteindelijk was het zo ver: de eerste boot van gerecy-
cled plastic was klaar. “Drie jaar geleden introduceer-
den we tijdens de HISWA Boat Show in Amsterdam de
eerste sloep. Terplekke presenteerden we ook ons plan
om de eerste professionele ‘plastic fishing company’ ter
wereld te worden; mijn beroep zou vanaf dat moment
plasticvisser zijn. Vanaf dat moment is het heel hard
gegaan. Bedrijven bleven zich maar aanmelden voor het
plasticvissen: inmiddels hebben we met meer dan 125
organisaties plastic gevist.
Iedere keer dat we een nieuwe sponsor vinden kunnen
we een nieuwe sloep bouwen. Inmiddels hebben we
een vloot van acht sloepen en zijn er meerdere geïn-
teresseerde partijen die ook een sloep willen. Er is een
vliegwiel ontstaan waardoor de ontwikkelingen steeds
sneller en groter worden. We zijn een franchise gestart
in Rotterdam, die zich nu ook goed aan het ontwikkelen
is. Daarnaast hebben we in opdracht van Groningen
Seaports een prachtige 8-meter roeisloep van gerecy-
cled havenplastic gebouwd. En er ligt natuurlijk nog
meer in het verschiet.”
WASTEBOARDS
“Naast alle ontwikkelingen met Plastic Whale zijn we een nieuwe onderneming gestart:
WasteBoards, skateboards gemaakt van plastic doppen. In 2016 hebben we met de Mobile
WasteBoards Bakery (een tot bakkerij omgebouwde zeecontainer) op grote muziekfestivals gestaan.
Ter plekke zamelden we doppen in waar wij skateboards van bakten. Het resultaat: unieke, hand-
gemaakte skateboards. Met Plastic Whale en WasteBoards hebben we activiteiten en producten
gecreëerd waarmee we verschillende doelgroepen op zeer aansprekende en eenvoudige wijze kun-
nen vertellen dat we plastic niet als waardeloos afval, maar als waardevolle grondstof moeten zien.
Ik ben met name trots op het feit dat wij door te gekke processen en coole producten te creëren
erin geslaagd zijn om vele duizenden mensen te betrekken. En met succes: we worden werkelijk
vanuit alle windhoeken benaderd.”
DE BEMANNING VAN PLASTIC WHALE
“Plastic Whale en WasteBoards wordt gedragen door een klein, doch snelgroeiend kernteam.
In 2016 hebben we 155 bedrijfsevents en twee publieke events georganiseerd, zeven sloepen
gebouwd en vijf nieuwe sponsoren gevonden, een franchise gestart, WasteBoards gerund en vele
andere zaken gedaan met een kernteam van vier mensen. We blijven maar mensen aannemen om
de groei aan te kunnen. Rondom ons kernteam hebben we een groep trouwe schippers en een
netwerk van specialisten die zich met passie inzetten als dat nodig is. Wij willen onze activiteiten
in Amsterdam maximaliseren en optimaliseren. Ook de franchise in Rotterdam moet verder ontwik-
keld worden. We zijn zelfs al bezig om onze activiteiten naar het buitenland te verleggen.”
BEWUSTWORDING, MAATSCHAPPELIJKE BETROKKENHEID, RECYCLING
De missie van Plastic Whale is om wereldwijd het probleem van de plasticsoep op te lossen. Dat
doen zij door economische waarde te creëren van plastic afval, maar altijd met de betrokkenheid
van zoveel mogelijk partijen. “Wij wachten niet op de perfecte tijd of op subsidies, maar wij gaan
aan de slag met het geloof dat daaruit een economisch model voortkomt. Wij willen met name
bedrijven motiveren om het goede te doen. Bovendien is dat uiteindelijk ook goed voor je busi-
ness doordat je je stakeholders op een positieve wijze betrekt en je daarmee onderscheidend bent.
Duurzaamheid is altijd een stoffige term en ik vermijd dat woord dan ook graag. Ik heb het liever
over innovatie: als je als bedrijf een (maatschappelijk) probleem beter en sneller kan omzetten naar
een kans, dan bouw je duurzaam onderscheidend vermogen op.”
WAAR STAAT PLASTIC WHALE OVER 10 JAAR?
“Zo ver kijken wij niet vooruit. Ons motto is dat we nu moeten doen wat goed is, dan zullen we
over tien jaar nog meer van het goede doen. Welke vorm dat aanneemt, weten wij ook nog niet.
Maar zes jaar geleden had ik ook nooit kunnen bedenken dat ik eigenaar zou zijn van een profes-
sionele plastic fishing company met een vloot van acht sloepen en een bedrijf dat skateboards
maakt. Daarnaast ben ik in het geheim bezig met het realiseren van mijn grootste droom. Maar
denk groots…heel groots!”
Meer info: Plastic Whale, Tel. 020-7373049
www.plasticwhale.comen
www.plasticwhalefoundation.com