Previous Page  15 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 52 Next Page
Page Background

P

a k k r a c h t

n r

1 2 0 1 7

15

NIET PRATEN, MAAR DOEN

Om de plastic boot te willen realiseren, moesten de

leden van Plastic Whale uiteindelijk de daad bij het

woord voegen. Of zoals Marius dat noemt: de handen

uit de mouwen! “Ik ben Plastic Whale gestart om te

doen, niet om te praten. Samen met mijn nieuwe col-

lega’s hebben we, als Amsterdammers, wat boten, leuke

mensen en schepnetten geregeld om plastic mee te gaan

vissen op de Amsterdamse grachten. We noemden het

event ‘Oud-Amsterdamsch Plastic Visschen’ alsof het

een langlopende traditie was. Mensen vonden dat inder-

daad leuk, dus maakten we er een publiek evenement

van. We nodigden iedereen uit via Facebook en reken-

den op vijftig man verdeeld over tien boten, maar toen

kwamen er spontaan 450 man op dertig boten opdagen.

Het jaar erop, in 2012, waren dat meer dan 1.200 man

op 72 boten!”

GERECYCLEDE BOOT

Uiteindelijk was het zo ver: de eerste boot van gerecy-

cled plastic was klaar. “Drie jaar geleden introduceer-

den we tijdens de HISWA Boat Show in Amsterdam de

eerste sloep. Terplekke presenteerden we ook ons plan

om de eerste professionele ‘plastic fishing company’ ter

wereld te worden; mijn beroep zou vanaf dat moment

plasticvisser zijn. Vanaf dat moment is het heel hard

gegaan. Bedrijven bleven zich maar aanmelden voor het

plasticvissen: inmiddels hebben we met meer dan 125

organisaties plastic gevist.

Iedere keer dat we een nieuwe sponsor vinden kunnen

we een nieuwe sloep bouwen. Inmiddels hebben we

een vloot van acht sloepen en zijn er meerdere geïn-

teresseerde partijen die ook een sloep willen. Er is een

vliegwiel ontstaan waardoor de ontwikkelingen steeds

sneller en groter worden. We zijn een franchise gestart

in Rotterdam, die zich nu ook goed aan het ontwikkelen

is. Daarnaast hebben we in opdracht van Groningen

Seaports een prachtige 8-meter roeisloep van gerecy-

cled havenplastic gebouwd. En er ligt natuurlijk nog

meer in het verschiet.”

WASTEBOARDS

“Naast alle ontwikkelingen met Plastic Whale zijn we een nieuwe onderneming gestart:

WasteBoards, skateboards gemaakt van plastic doppen. In 2016 hebben we met de Mobile

WasteBoards Bakery (een tot bakkerij omgebouwde zeecontainer) op grote muziekfestivals gestaan.

Ter plekke zamelden we doppen in waar wij skateboards van bakten. Het resultaat: unieke, hand-

gemaakte skateboards. Met Plastic Whale en WasteBoards hebben we activiteiten en producten

gecreëerd waarmee we verschillende doelgroepen op zeer aansprekende en eenvoudige wijze kun-

nen vertellen dat we plastic niet als waardeloos afval, maar als waardevolle grondstof moeten zien.

Ik ben met name trots op het feit dat wij door te gekke processen en coole producten te creëren

erin geslaagd zijn om vele duizenden mensen te betrekken. En met succes: we worden werkelijk

vanuit alle windhoeken benaderd.”

DE BEMANNING VAN PLASTIC WHALE

“Plastic Whale en WasteBoards wordt gedragen door een klein, doch snelgroeiend kernteam.

In 2016 hebben we 155 bedrijfsevents en twee publieke events georganiseerd, zeven sloepen

gebouwd en vijf nieuwe sponsoren gevonden, een franchise gestart, WasteBoards gerund en vele

andere zaken gedaan met een kernteam van vier mensen. We blijven maar mensen aannemen om

de groei aan te kunnen. Rondom ons kernteam hebben we een groep trouwe schippers en een

netwerk van specialisten die zich met passie inzetten als dat nodig is. Wij willen onze activiteiten

in Amsterdam maximaliseren en optimaliseren. Ook de franchise in Rotterdam moet verder ontwik-

keld worden. We zijn zelfs al bezig om onze activiteiten naar het buitenland te verleggen.”

BEWUSTWORDING, MAATSCHAPPELIJKE BETROKKENHEID, RECYCLING

De missie van Plastic Whale is om wereldwijd het probleem van de plasticsoep op te lossen. Dat

doen zij door economische waarde te creëren van plastic afval, maar altijd met de betrokkenheid

van zoveel mogelijk partijen. “Wij wachten niet op de perfecte tijd of op subsidies, maar wij gaan

aan de slag met het geloof dat daaruit een economisch model voortkomt. Wij willen met name

bedrijven motiveren om het goede te doen. Bovendien is dat uiteindelijk ook goed voor je busi-

ness doordat je je stakeholders op een positieve wijze betrekt en je daarmee onderscheidend bent.

Duurzaamheid is altijd een stoffige term en ik vermijd dat woord dan ook graag. Ik heb het liever

over innovatie: als je als bedrijf een (maatschappelijk) probleem beter en sneller kan omzetten naar

een kans, dan bouw je duurzaam onderscheidend vermogen op.”

WAAR STAAT PLASTIC WHALE OVER 10 JAAR?

“Zo ver kijken wij niet vooruit. Ons motto is dat we nu moeten doen wat goed is, dan zullen we

over tien jaar nog meer van het goede doen. Welke vorm dat aanneemt, weten wij ook nog niet.

Maar zes jaar geleden had ik ook nooit kunnen bedenken dat ik eigenaar zou zijn van een profes-

sionele plastic fishing company met een vloot van acht sloepen en een bedrijf dat skateboards

maakt. Daarnaast ben ik in het geheim bezig met het realiseren van mijn grootste droom. Maar

denk groots…heel groots!”

Meer info: Plastic Whale, Tel. 020-7373049

www.plasticwhale.com

en

www.plasticwhalefoundation.com