C
o l o f o n
e n
D
e
V
i s i e
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P 918971)
Vakinformatie voor de verpakkingsindustrie in food,non-food,handel en industrie
|
Maart 2017
|
3e jaargang no. 1
|
Prijs
€
10,50
pakkracht
EMPACK!
COVERSTORY
ETIPACK
VOORBESCHOUWING
EMPACK IN DEN BOSCH
INTERVIEW
SATO BENELUX
SPECIAL
Pakkracht_1_2017.indd 1
22-02-17 11:01
P
a k k r a c h t
n r
1 2 0 1 7
3
Vakinformatie voor de verpakkings-
industrie in food, non-food, handel
en industrie
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.pakkracht.bizVerantwoordelijke uitgever België:
GPmedia BV
Postbus 10000
2300 Turnhout (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Charlotte Swagten (hoofdredacteur)
c.swagten@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Verkoopleider:
Gerdo van de Peppel,
g.peppel@gpmedia.nlMedia-adviseurs:
Jeroen Koebrugge,
j.koebrugge@gpmedia.nlBert de Vries,
b.devries@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland
€
42,-
(excl. 6% BTW)
Losse verkoop
€
10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
PRinterface
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2017
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door
middel van druk, fotokopie microfilm of
welke andere wijze dan ook, zonder voor-
afgaande toestemming van de uitgever
Pakkracht besteedt de grootst mogelijke
aandacht aan de juistheid van de informa-
tie die in het vaktijdschrift wordt opgeno-
men. Fouten zijn echter niet volledig uit
te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook op
geen enkele wijze verantwoordelijk voor
schade, van welke aard ook, die is ontstaan
als gevolg van handelingen en/of beslis-
singen die gebaseerd zijn op de bedoelde
informatie.
Voor u ligt de eerste editie van Pakkracht dit jaar, dit keer met mij als nieuwe hoofd-
redacteur. Sinds een aantal maanden schrijf ik voor dit interessante, maar vooral
vernieuwende vakblad. Wat mij vooral duidelijk is geworden, is dat deze branche zo
ontzettend breed is. Dat betekent natuurlijk ook dat er veel, heel veel nieuws is om
te vertellen. Vanaf nu zal ik samen met mij collega’s u voorzien van beursverslagen,
branchenieuws, bedrijfsprofielen en natuurlijk de laatste innovaties.
Goed, dan nu even terugkomen op de orde van de dag. Deze eerste editie van 2017
staat in het teken van de Nederlandse verpakkingsbeurs Empack, die plaatsvindt op
5 en 6 april in de Brabanthallen in Den Bosch. Het beursconcept bestaat alweer
vijftien jaar, een heugelijk feit dat groots gevierd gaat worden met een jubileumeditie
en allerlei extra’s. In deze beursspecial besteden we daarom ook uitgebreid aandacht
aan het beursprogramma en zetten we de exposanten en hun innovaties in de spot-
lights. De Brabanthallen worden gevuld met innovatieve machines, vooruitstrevende
verpakkingsontwerpen en de nieuwste technologieën. Nieuw dit jaar is dat Empack
gecombineerd wordt met andere vakbeurzen die zeer nauw aansluiten bij de verpak-
kingsindustrie: Automation, Logistics & Distribution en Label & Print. De bezoekers
kunnen gemakkelijk van de ene naar de andere beurs lopen, zodat zij verder kunnen
kijken dan alleen de stands uit hun eigen vakgebied. De combinatie van de beurzen
vormt een totaalconcept voor de bezoekers, want zoals ik al zei: de verpakkingswe-
reld bestaat uit vele facetten.
Vanzelfsprekend passeren ook de belangrijkste en meest recente topics in de branche
de revue. Een van die onderwerpen is natuurlijk duurzaamheid. We roepen al jaren
dat we duurzamer willen worden, maar hoe gaat dit concreet in zijn werk? Etipack,
het bedrijf dat de cover van dit nummer siert, vertelt ons hier meer over in een uitge-
breid verhaal. Zo zijn bedrijven veel bezig met maken van duurzame eindverpakkin-
gen en besteden ze steeds meer aandacht aan het recyclen van bijvoorbeeld plastic,
karton of schadelijk stoffen. Daarnaast worden bedrijfspanden zoveel mogelijk ecolo-
gisch verantwoord gemaakt. Denk daarbij aan licht- en klimaatsystemen om energie
te besparen. Wat vaak vergeten wordt is dat de machines zelf duurzaam, maar vooral
energie- en kostenbesparend kunnen zijn. Etipack zet daarom vooral in op machines
die zowel in actie als in stilstand weinig energie verbruiken. Dit is een mooie ontwik-
keling en een stap verder in het groener maken van de gehele verpakkingsindustrie. Ik
ben benieuwd of we deze trend meer en meer terug gaan zien dit jaar op de beurzen.
Laten we eerst beginnen met Empack 2017.
Veel leesplezier gewenst met de eer-
ste uitgave van Pakkracht in 2017 en
wie weet ontmoet ik u binnenkort op
Empack!
Hoofdredacteur Vaktijdschrift Pakkracht
c.swagten@gpmedia.nlVISIE
Charlotte Swagten
“WE ROEPEN AL JAREN DAT WE DUUR-
ZAMER WILLEN WORDEN, MAAR HOE
GAAT DIT CONCREET IN ZIJN WERK?”