P
A K K R A C H T
N R
2 2 0 1 6
56
B
E D R I J F S N I E U W S
Het Nederlands-Japanse partnerschap mag gerust bijzonder genoemd worden. De Japanse markt staat te
boek als uiterst moeilijk te betreden. Dat komt omdat de cultuurverschillen, ook op handelsgebied, groot
zijn. En Japanse zakenmensen gaan alleen met langdurige relaties in zee. Dat laatste was hier zeker het
geval. “Omori werd al meer dan 35 jaar door Selo vertegenwoordigd”, vertelt Maureen Geeraths, Marketing
en Sales Director van Omori Europe. Ze voegt eraan toe dat Selo onder eigen naam blijft opereren. Die
naamsbekendheid is zo groot dat het jammer zou zijn om die verloren te laten gaan. Selo is een gerenom-
meerd merk op het gebied van proces en verpakkingsapparatuur. Het bedrijf heeft ook een bedrijfstak die
zich bezig houd met de handel en de productie van kunstdarmen. Dit is een zelfstandig draaiende activiteit
in een eigen gebouw. Hier liggen grote voorraden waardoor klanten binnen Nederland en België snel en
betrouwbaar kunnen worden beleverd.
KOELVITRINE
Selo ontstond in de jaren 40 toen oprichter Seffelaar verschillende agentschappen verwierf die actief waren
in de industriële vleesverwerking. Het lokaal slachten en verwerken bij de boeren en slagerswinkels werd
verhuisd naar verenigde slachthuizen en industriële worstmakerijen. Seffelaars partner Looyen richtte zich
vooral op het moderniseren van de slagerijwinkels. Hij ontwierp een koelvitrine die in de winkel werd opge-
steld. Dat was nieuw, want tot die tijd bewaarde de slager zijn vlees in de koeling achter de winkel. Deze
display presentatie was een ware revolutie en een eerste stap naar de moderne supermarkt benadering; zien
is kopen. Tot op de dag van vandaag is het gezicht van Selo nog steeds terug te vinden in onze supermarkten.
Nu in de vorm van de vele producten die op machines van Selo en Omori zijn geproduceerd en verpakt.
HUIDIGE ACTIVITEITEN
Engineering, bouw en verkoop van grote procesinstallaties zijn de belangrijkste bedrijfstakken van Selo. De
procesinstallaties, voor met name vloeibare voedingsmiddelen, worden wereldwijd onder eigen naam wor-
OMORI, WERELDWIJD EEN VAN DE TIEN GROOTSTE FABRIKANTEN VAN VERPAKKINGS-
MACHINES, IS EEN STRATEGISCH PARTNERSCHAP AANGEGAAN MET HET OLDENZAALSE
BEDRIJF SELO. OMORI UIT JAPAN HAD AL BUITENLANDSE VESTIGINGEN EN PRODUCTIE-
LOCATIES IN DE VERENIGDE STATEN, CHINA, THAILAND EN INDIA, MAAR HEEFT NU MET DE
INVESTERING IN SELO, HAAR POSITIE IN DE EUROPESE MARKT VERSTERKT.
JAPANSE MULTINATIONAL
OMORI
INVESTEERT
IN
SELO