Previous Page  10 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 52 Next Page
Page Background

P

a k k r a c h t

n r

2 2 0 1 7

10

B

r a n c h e n i e u w s

Gemak blijft een sterke groeimotor voor de verpakkingsindustrie. De vraag van de con­

sument naar ready-to-use producten neemt gestaag toe, met name voor voedsel en dranken

die gemakkelijk onderweg of op het werk kunnen worden geconsumeerd. De klassieke

eisen voor de verpakking, zoals de bescherming en transporteerbaarheid komen nu voor

nieuwe uitdagingen te staan, zoals dosering, hersluitbaarheid en gebruiksgemak. De stij-

gende consumptie als gevolg van de groeiende middenklasse in opkomende landen en de

toenemende concurrentie in rijpe markten zijn ook belangrijke verklaringen voor de groei

in de verpakkingsindustrie.

LEVENSMIDDELENINDUSTRIE

De globale voedingsmiddelenindustrie is een groeimarkt waarbij in de laatste vijf jaar de

verkoop van verpakt voedsel wereldwijd toegenomen is met gemiddeld twee procent per

jaar. In 2015 was de wereldwijde omzet twee miljard dollar en er wordt voorspeld dat

dit in 2020 met vijftig procent zal groeien naar drie miljard. Binnen vijf jaar wordt er met

name een grote groei verwacht in het Midden-Oosten en Afrika, maar de meeste hoop

wordt gevestigd op Azië met een beoogde omzet van +28%. In de verzadigde markten van

Europa en Noord-Amerika, waar het consumptiepercentage al hoog was, is de vraag stabiel

en op een hoog niveau gebleven. Om deze groei bij te benen, moeten bedrijven zich bij

de productie nog meer focussen op efficiëntie, productiviteit en flexibiliteit. De belangrijk-

ste factoren om dit voor elkaar te krijgen, zijn het verminderen van de downtime en het

minimaliseren van materiaalverspilling. Volgens VDMA is dit voornamelijk de reden dat de

vraag naar voedselverwerkende en verpakkingsmachines met 52 procent is toegenomen in

de afgelopen tien jaar.

PLASTIC DOMINEERT ALS VERPAKKINGSMATERIAAL

Volgens Euromonitor zijn er in 2015 4000 miljard verpakkingen wereldwijd verkocht.

Van al deze verpakkingen is plastic met vijftig procent veruit het meest gebruikte verpak-

kingsmateriaal. Het grootste deel van deze plastic verpakkingen (bijna zestig procent) is

gemaakt van flexibel kunststof en dit percentage blijft stijgen. De vraag naar deze flexibele

VERPAKKINGSINDUSTRIE

BLIJFT DOORZETTEN

HET GAAT GOED MET DE VERPAKKINGS-

INDUSTRIE CONCLUDEERT VDMA, DE

GROOTSTE BRANCHEVERENIGING VAN

EUROPA, OP BASIS VAN EEN UITGE-

BREID ONDERZOEK VAN EUROMONITOR

INTERNATIONAL IN 2016. DE VERPAK-

KINGSINDUSTRIE IS WERELDWIJD EEN

BELANGRIJKE ECONOMISCHE FACTOR.

VOLGENS SMITHERS PIRA GROEIT DE

WERELDWIJDEMARKTVANVERPAKKINGEN

OP JAARBASIS MET 3,5 PROCENT EN IN

2020 ZAL EEN VOLUME VAN 900 MILJARD

EURO BEREIKT WORDEN. VOLGENS VDMA

BLIJFT DE VERPAKKINGSMARKT GROEIEN

OM TWEE REDENEN: DE TOENEMENDE

URBANISATIE EN DE CONTINUE TREND

RICHTING GEMAKSPRODUCTEN. IN DIT

ARTIKEL VATTEN WE DE BELANGRIJKSTE

BEVINDINGEN SAMEN.

WERELDWIJDE GROEI