P
a k k r a c h t
n r
2 2 0 1 7
10
B
r a n c h e n i e u w s
Gemak blijft een sterke groeimotor voor de verpakkingsindustrie. De vraag van de con
sument naar ready-to-use producten neemt gestaag toe, met name voor voedsel en dranken
die gemakkelijk onderweg of op het werk kunnen worden geconsumeerd. De klassieke
eisen voor de verpakking, zoals de bescherming en transporteerbaarheid komen nu voor
nieuwe uitdagingen te staan, zoals dosering, hersluitbaarheid en gebruiksgemak. De stij-
gende consumptie als gevolg van de groeiende middenklasse in opkomende landen en de
toenemende concurrentie in rijpe markten zijn ook belangrijke verklaringen voor de groei
in de verpakkingsindustrie.
LEVENSMIDDELENINDUSTRIE
De globale voedingsmiddelenindustrie is een groeimarkt waarbij in de laatste vijf jaar de
verkoop van verpakt voedsel wereldwijd toegenomen is met gemiddeld twee procent per
jaar. In 2015 was de wereldwijde omzet twee miljard dollar en er wordt voorspeld dat
dit in 2020 met vijftig procent zal groeien naar drie miljard. Binnen vijf jaar wordt er met
name een grote groei verwacht in het Midden-Oosten en Afrika, maar de meeste hoop
wordt gevestigd op Azië met een beoogde omzet van +28%. In de verzadigde markten van
Europa en Noord-Amerika, waar het consumptiepercentage al hoog was, is de vraag stabiel
en op een hoog niveau gebleven. Om deze groei bij te benen, moeten bedrijven zich bij
de productie nog meer focussen op efficiëntie, productiviteit en flexibiliteit. De belangrijk-
ste factoren om dit voor elkaar te krijgen, zijn het verminderen van de downtime en het
minimaliseren van materiaalverspilling. Volgens VDMA is dit voornamelijk de reden dat de
vraag naar voedselverwerkende en verpakkingsmachines met 52 procent is toegenomen in
de afgelopen tien jaar.
PLASTIC DOMINEERT ALS VERPAKKINGSMATERIAAL
Volgens Euromonitor zijn er in 2015 4000 miljard verpakkingen wereldwijd verkocht.
Van al deze verpakkingen is plastic met vijftig procent veruit het meest gebruikte verpak-
kingsmateriaal. Het grootste deel van deze plastic verpakkingen (bijna zestig procent) is
gemaakt van flexibel kunststof en dit percentage blijft stijgen. De vraag naar deze flexibele
VERPAKKINGSINDUSTRIE
BLIJFT DOORZETTEN
HET GAAT GOED MET DE VERPAKKINGS-
INDUSTRIE CONCLUDEERT VDMA, DE
GROOTSTE BRANCHEVERENIGING VAN
EUROPA, OP BASIS VAN EEN UITGE-
BREID ONDERZOEK VAN EUROMONITOR
INTERNATIONAL IN 2016. DE VERPAK-
KINGSINDUSTRIE IS WERELDWIJD EEN
BELANGRIJKE ECONOMISCHE FACTOR.
VOLGENS SMITHERS PIRA GROEIT DE
WERELDWIJDEMARKTVANVERPAKKINGEN
OP JAARBASIS MET 3,5 PROCENT EN IN
2020 ZAL EEN VOLUME VAN 900 MILJARD
EURO BEREIKT WORDEN. VOLGENS VDMA
BLIJFT DE VERPAKKINGSMARKT GROEIEN
OM TWEE REDENEN: DE TOENEMENDE
URBANISATIE EN DE CONTINUE TREND
RICHTING GEMAKSPRODUCTEN. IN DIT
ARTIKEL VATTEN WE DE BELANGRIJKSTE
BEVINDINGEN SAMEN.
WERELDWIJDE GROEI