Previous Page  11 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 52 Next Page
Page Background

P

a k k r a c h t

n r

2 2 0 1 7

11

verpakkingen komt voornamelijk uit de voedingsindustrie vanwege het gemak:

de verpakking moet licht zijn, maar het dient ook gemakkelijk te openen en te

sluiten zijn. Een belangrijke drijfveer voor deze groeiende markt voor flexibele

verpakkingen is de komst van de stazak. Deze zijn makkelijk in gebruik en

behoeven minder grondstoffen, waardoor de kosten voor het materiaal en de

transport daarvan dalen.

Een ander belangrijk onderdeel van plastic verpakken is het gebruik van hard

plastic containers (veertig procent). Een van de belangrijkste afnemers van

deze verpakkingen is de drankenindustrie. Al sinds een lange tijd heeft PET

een toppositie op het gebied van drankverpakkingen, met name dankzij de

toename van de consumptie van frisdranken. Een andere genoemde factor is

de toenemende vervanging van glas door plastic.

KARTON, METAAL EN GLAS

De markt voor kartonverpakkingen is wereldwijd zeer competitief met in 2015

meer dan 620 miljoen verkochte verpakkingen van papier en karton. Volgens

schattingen van Euromonitor International zal in 2019 de vraag naar kartonver-

pakkingen groeien met zes procent. Deze groei wordt voornamelijk gedreven

door de groeiende online handel, waarbij veel karton gebruikt wordt bij

verzendingverpakkingen. Daarnaast blijft shelf-ready-packaging met behulp

van golfkarton een belangrijk onderdeel voor de groei van kartongebruik.

Met een omzet van 420 miljoen stuks in 2015, vormen metaalverpakkingen

het derde grootste segment. De belangrijkste afnemer van metalen verpak-

kingen is de wederom de drankindustrie. Blik is al tijden een veelgebruikt

materiaal voor het verpakken van bier, energy drinks en andere dranken. De

stijgende vraag naar deze dranken hebben een positief effect op de vraag naar

dergelijke drankblikjes. In 2019 wordt er daarom een groei van 12 procent

voorspeld voor metaalverpakkingen. Metaal wordt voornamelijk ingezet

vanwege de goede barrière-eigenschappen, waardoor voedingsmiddelen

goed bewaard kunnen worden. Daarnaast is het materiaal geschikt voor hoge

processnelheden voor een efficiënt productieproces. Desondanks neemt de

groei van metaalverpakkingen af doordat er in de voedingsmiddelenindustrie

in toenemende mate gebruik wordt gemaakt van plastic.

Er wordt voor glas gekozen als het product een extra goed beschermende

verpakking vereist. Glas is namelijk een inerte stof en voorkomt diffusie van

stoffen. Glascontainers worden wederom veel gebruikt in de drankenindustrie,

in het bijzonder voor het vullen van bier, sterke drank en wijn. Echter vinden

veel consumenten glas onpraktisch als verpakking vanwege de breekbaarheid

en hebben de voorkeur voor plasticverpakkingen. Desondanks zal glas zal het

verpakkingsmateriaal bij uitstek blijven in de premium range. De verkoop­

cijfers van de glazen verpakkingen zullen naar verwachting stijgen met 7

procent tot 338 miljoen stuks in 2019.

SMART PACKAGING: ACTIEVE EN INTELLIGENTE VERPAKKINGEN

Zoals we al vaker in Pakkracht hebben beschreven, zit er veel groeipotenti-

eel in de intelligente verpakkingen die omgevingsinvloeden op het product

kunnen monitoren en daarmee informatie geven over de kwaliteitsstatus van

het product. Er zijn al verpakkingen beschikbaar met tijd- en temperatuur-

indicatoren voor het weergeven van de mate van versheid van het product.

Daarnaast heb je nog de moderne actieve verpakkingen die ontwikkeld zijn

om ‘actief’ ingezet worden in fysische, biologische en chemische processen.

Deze verpakkingen kunnen het vocht in de verpakking reguleren, zuurstof,

kooldioxide en ethyleen absorberen en de houdbaarheid van het product ver-

lengen. Het belangrijkste van alles is dat de verpakkingen biochemisch actief

zijn en zo de verspreiding van microbiële kiemen tegengaan.

Kijk voor meer informatie op

www.vdma.org