P
a k k r a c h t
n r
2 2 0 1 7
11
verpakkingen komt voornamelijk uit de voedingsindustrie vanwege het gemak:
de verpakking moet licht zijn, maar het dient ook gemakkelijk te openen en te
sluiten zijn. Een belangrijke drijfveer voor deze groeiende markt voor flexibele
verpakkingen is de komst van de stazak. Deze zijn makkelijk in gebruik en
behoeven minder grondstoffen, waardoor de kosten voor het materiaal en de
transport daarvan dalen.
Een ander belangrijk onderdeel van plastic verpakken is het gebruik van hard
plastic containers (veertig procent). Een van de belangrijkste afnemers van
deze verpakkingen is de drankenindustrie. Al sinds een lange tijd heeft PET
een toppositie op het gebied van drankverpakkingen, met name dankzij de
toename van de consumptie van frisdranken. Een andere genoemde factor is
de toenemende vervanging van glas door plastic.
KARTON, METAAL EN GLAS
De markt voor kartonverpakkingen is wereldwijd zeer competitief met in 2015
meer dan 620 miljoen verkochte verpakkingen van papier en karton. Volgens
schattingen van Euromonitor International zal in 2019 de vraag naar kartonver-
pakkingen groeien met zes procent. Deze groei wordt voornamelijk gedreven
door de groeiende online handel, waarbij veel karton gebruikt wordt bij
verzendingverpakkingen. Daarnaast blijft shelf-ready-packaging met behulp
van golfkarton een belangrijk onderdeel voor de groei van kartongebruik.
Met een omzet van 420 miljoen stuks in 2015, vormen metaalverpakkingen
het derde grootste segment. De belangrijkste afnemer van metalen verpak-
kingen is de wederom de drankindustrie. Blik is al tijden een veelgebruikt
materiaal voor het verpakken van bier, energy drinks en andere dranken. De
stijgende vraag naar deze dranken hebben een positief effect op de vraag naar
dergelijke drankblikjes. In 2019 wordt er daarom een groei van 12 procent
voorspeld voor metaalverpakkingen. Metaal wordt voornamelijk ingezet
vanwege de goede barrière-eigenschappen, waardoor voedingsmiddelen
goed bewaard kunnen worden. Daarnaast is het materiaal geschikt voor hoge
processnelheden voor een efficiënt productieproces. Desondanks neemt de
groei van metaalverpakkingen af doordat er in de voedingsmiddelenindustrie
in toenemende mate gebruik wordt gemaakt van plastic.
Er wordt voor glas gekozen als het product een extra goed beschermende
verpakking vereist. Glas is namelijk een inerte stof en voorkomt diffusie van
stoffen. Glascontainers worden wederom veel gebruikt in de drankenindustrie,
in het bijzonder voor het vullen van bier, sterke drank en wijn. Echter vinden
veel consumenten glas onpraktisch als verpakking vanwege de breekbaarheid
en hebben de voorkeur voor plasticverpakkingen. Desondanks zal glas zal het
verpakkingsmateriaal bij uitstek blijven in de premium range. De verkoop
cijfers van de glazen verpakkingen zullen naar verwachting stijgen met 7
procent tot 338 miljoen stuks in 2019.
SMART PACKAGING: ACTIEVE EN INTELLIGENTE VERPAKKINGEN
Zoals we al vaker in Pakkracht hebben beschreven, zit er veel groeipotenti-
eel in de intelligente verpakkingen die omgevingsinvloeden op het product
kunnen monitoren en daarmee informatie geven over de kwaliteitsstatus van
het product. Er zijn al verpakkingen beschikbaar met tijd- en temperatuur-
indicatoren voor het weergeven van de mate van versheid van het product.
Daarnaast heb je nog de moderne actieve verpakkingen die ontwikkeld zijn
om ‘actief’ ingezet worden in fysische, biologische en chemische processen.
Deze verpakkingen kunnen het vocht in de verpakking reguleren, zuurstof,
kooldioxide en ethyleen absorberen en de houdbaarheid van het product ver-
lengen. Het belangrijkste van alles is dat de verpakkingen biochemisch actief
zijn en zo de verspreiding van microbiële kiemen tegengaan.
Kijk voor meer informatie op
www.vdma.org