Previous Page  30 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 44 Next Page
Page Background

Tot zover het goede nieuws. Want de inspiratie ligt blijkbaar niet voor het

oprapen. De laatste jaren is de verpakkingsontwikkelaar onder meer gaan

kijken bij andere productcategorieën wat resulteerde in al vaak besproken

innovaties zoals suiker in het melkpak en soep in een zak. Ook musea kun-

nen bijdragen aan inspiratie al zal dat de grafisch ontwerper meer prikkelen

dan de technicus. Een fikse boswandeling dan, om de geest te verfrissen? Het

ruisen van het gebladerte schept ruimte in het hoofd voor nieuwe ideeën.

Er is in de natuur echter veel meer te vinden dan rust en ruimte. De natuur

zit tjokvol oplossingen voor problemen om de strijd van het bestaan. Die

oplossingen die de natuur bedacht heeft, komen we ook bij het verpakken

tegenkomen. Denk aan bewaren, transporten, beschermen, communiceren

enzovoorts. Voor de hand liggende oplossingen als een noot die beschermd

of de veren van een pauw die communiceren. Maar ook de dunne vleugels

van een kevertje die honderden, duizenden keren gevouwen kunnen worden

zonder dat ze breken. Daar waar bij een vel papier al na een tiental keren

vouwen breuken of scheuren ontstaan (denk maar aan een landkaart). Kortom

de natuur is een bron van inspiratie, ook voor verpakkingen.

Biomimicry is de wetenschap en de kunst van het nabootsen van de beste

biologische ideeën uit de natuur om menselijke problemen op te lossen. Dat

is overigens dus iets anders dan biotechnologie, waar we de natuur inzetten

als technologie zoals bijvoorbeeld het gebruiken van bacteriën om kunststof-

fen af te breken. Of iets alledaags als het maken van kaas dat eveneens bio-

technologie is.

Biomimicry is een gereedschap bij innovatie. De eerste stap is het formuleren

van het vraagstuk. Een van de vraagstukken waar de verpakkingsindustrie nu

mee kampt is het koud houden van vlees en andere bederfelijke versproduc-

ten in de keten van online shoppen. De tweede stap is het bepalen van bruik-

bare principes uit de natuur. Bij koud houden is dat onder meer kijken naar

organismen die overleven bij hitte, maar ook het omgekeerde, organismen

die leven bij kou. Het meest evident is de oplossing wanneer het organisme

dat in extreme omstandigheden doet. De zogenaamde extremofielen. In dit

voorbeeld kunnen dat cactussen of ijsberen zijn. De volgende stap is het

achterhalen van het principe van dat organisme: hoe heeft dat organisme het

probleem opgelost? Een cactus zet zichzelf door zijn vorm in de schaduw en

een ijsbeer vangt de warmte van de zon met zijn haren als glasvezels die het

licht (en dus de warmte) geleiden naar zijn zwarte huid.

De laatste stap in de biomimicry is dat principe omzetten naar een technolo-

gische oplossing. Een doos met flappen als een cactus of een fiberbuffer voor

extreme weerkaatsing van warmte. Het mooie van de natuur is, dat er niet

één oplossing voor een probleem is maar tenminste tientallen. Dus mocht

een principe niet bruikbaar zijn of lastig te vertalen naar betaalbare techno-

logie dan zijn er met een beetje speurwerk nog vele voorbeelden te vinden.

Behalve de cactus en de ijsbeer zijn de extremofielen in dit voorbeeld onder

meer de schorpioen en de olifant en de pinguïn en de edelweiss. Er zijn vele

voorbeelden van verpakkingen in de natuur en die zijn te vinden op elke

schaal. Eigenlijk is een verpakking het fysiek definiëren van een grensvlak.

Dat is het membraam van een bacterie, de schaal van een ei, de schil van

een appel én onze eigen huid. Dus mocht het zweet u uitbreken bij gebrek

aan inspiratie dan hoeft u eigenlijk alleen nog maar te googelen naar het

principe achter de druppels op het voorhoofd om een geniale verpakking te

ontwerpen.

EDISON ZEI OOIT DAT GENIALITEIT 1% INSPIRATIE IS EN 99% TRANSPIRATIE. JE ZOU DIT MOGELIJK OOK ZO KUNNEN INTERPRETEREN DAT

GENIALITEIT VOOR EENIEDER IS WEGGELEGD ALS WE MAAR HARD GENOEG WERKEN. EN ALS WE DIE INSPANNING DAN OOK NOG EENS

ZOUDEN STOPPEN IN HET GERICHT ZOEKEN NAAR INSPIRATIE, DAN ZOU DE GENIALITEIT VOOR ONS DAADWERKELIJK BEREIKBAAR WOR-

DEN. KWESTIE VAN PERCENTAGES, STOPPEN MET DROMEN EN DOEN.

De geniale

VERPAKKING

Stefan Hermsen

C

O L U M N

P

A K K R A C H T

N R

2 2 0 1 6

30