Previous Page  39 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 39 / 44 Next Page
Page Background

P

A K K R A C H T

N R

3 2 0 1 6 39

WAT IS DE MEEST VERANTWOORDE VERPAKKING DIE OP DIT MOMENT VERKRIJGBAAR IS EN

WAAROM IS DAT ZO?

“Deze vraag illustreert op een zeer goede manier de misperceptie over wat een verantwoorde verpakking eigenlijk

is. Je weet pas of de verpakking daadwerkelijk verantwoord is als je aan kan tonen dat deze verpakking op de meest

efficiënte wijze zijn functie vervult. En die functie kan per product of doelgroep of markt verschillen. Ik geef een

voorbeeld; Stel je bent op vakantie en je gaat iedere ochtend naar de boerenwinkel om melk te halen. De melk wordt

vanuit een grote kan in eigen meegenomen flessen gevuld. Je neemt het mee naar het vakantiehuisje en drinkt iedere

ochtend met heerlijke verse melk. In die context is de navulbare glazen fles een verantwoorde melkverpakking, maar

zal je de glazen literfles ook meenemen als je een dagje op stap gaat? Waarschijnlijk niet… Dan is een klein pakje

met een rietje een betere keuze. De melk blijft dan de hele dag vers, je loopt geen risico op voedselvergiftiging en de

kans op het verspillen van melk is ook nihil. Juist dat voorkomen van verspilling zorgt ervoor dat een pakje in deze

context wel verantwoord is. De milieu-impact van de melk is namelijk vele malen groter dan die van het pakje. Dit

zijn inzichten, die alleen mogelijk zijn wanneer je vanuit de Life Cycle Perspectief naar de verpakkingen kijkt.”

WAT ZIJN DE MEEST OPVALLENDE ONTWIKKELINGEN IN DE VERPAKKINGSBRANCHE?

“Naast de technologische ontwikkelingen zoals de actieve en intelligente verpakkingen, die bijvoorbeeld de houd-

baarheid van producten helpen verlengen, vind ik de zoektocht naar alternatieve grondstoffen erg interessant. Wie

had er ooit gedacht dat we rioolslib als grondstofbron zullen beschouwen? Ditzelfde geldt voor het maken van mate-

rialen uit emissiegassen of eierschillen. En het is geen science fiction, het is de science van nu. Opvallend, omdat dit

de echte circulaire gedachte is, die breekt met de stereotypes.”

“Daarnaast merken wij dat er eindelijk een verschuiving plaats vindt van perceptie gedreven, schadelijke eco-

claims van het type ‘Nature thanks you’ naar de eco-claims gebaseerd op feiten. Steeds meer bedrijven realiseren

zich dat simpelweg aannemen dat een bio-based verpakking per definitie beter is voor het milieu tot verkeerde keu-

zes kan leiden. Deze beweging richting de LCA benadering wordt overigens enorm gestimuleerd door de Europese

Unie in de vorm van Product Environmental Footprint, ISO standaarden (14001:2015, 14021:2016, 14025:2011) en

milieuorganisaties.”

HOE WERKT JULLIE AANPAK PRAKTISCH? VAN IDEE/VRAAGSTELLING TOT PRODUCTIE…?

“Dat is altijd afhankelijk van waar de klant behoefte aan heeft. De doorlooptijd van een onderzoek is sterk afhan-

kelijk van de complexiteit van de vraag, maar normaliter zal binnen 4-6 weken het rapport klaar zijn. Een typische

vraag; Welke van deze drie verpakkingen is beter voor het milieu? Wordt bijvoorbeeld in een 4 –fase proces beant-

woord:

1. Inventarisatie van de wensen / eisen maar ook de beschikbare informatie en de doelstellingen

2. Onderzoek van de monster in ons laboratorium

3. LCA berekening a.d.h.v. de verkregen informatie en de input data zoals vastgesteld in het laboratorium onderzoek

4.Opleveren van de uitkomsten van het onderzoek in een vorm van een rapport met daarin de conclusies, aanbe-

velingen en mogelijke vervolg stappen in de vorm van eco-innovatie. Het rapport kan , indien dat gewenst is, door

een externe partij geverifieerd worden. “

WIE ZIJN JULLIE OPDRACHTGEVERS?

“Onze opdrachtgevers zijn enorm divers. Van universiteiten tot verpakkingsbedrijven, van grote internationale merken

tot MKB en van retailers tot producenten. Ieder bedrijf dat actief bezig is met verpakkingen heeft potentieel baat bij

het gebruik van onze diensten. Wanneer we vanuit brancheperspectief kijken vinden we onze opdrachtgevers uiter-

aard in de verpakkingsbranche maar daarnaast ook veel bedrijven uit de voedingsmiddelen industrie, maar zeker

ook de farmaceutische en cosmetica producerende bedrijven.”

www.thelcacentre.com

Tel +31(0)88 2222 410