Pakkracht nr6-2021 Online

P a k k r a c h t n r 6 2 0 2 1 22 C o v e r s t o r y D S S m i t h “ALLE VERPAKKINGEN DAADWERKELIJK GERECYCLED OF HERGEBRUIKT TEGEN 2030” IN DE TRANSITIE NAAR EEN CIRCULAIRE ECONOMIE ZIEN WE STEEDS MEER AMBITIES EN VINDINGRIJKE OPLOSSINGEN VANUIT HET BEDRIJFSLEVEN. ZO STREEFT HET INTERNATIONALE VERPAKKINGSBEDRIJF DS SMITH NAAR HONDERD PROCENT HERGEBRUIK IN 2030. GOLFKARTON LEENT ZICH HIER BIJ UITSTEK VOOR. HET IS EEN VAN NATURE CIRCULAIR PRODUCT, NIET GEMAAKT VAN FOSSIELE GRONDSTOFFEN, EN DUS UITSTEKEND GESCHIKT ALS DUURZAME VERPAKKING. NU VERDWIJNT NOG BIJNA DE HELFT VAN HET VERPAKKINGSMATERIAAL IN DE REGULIERE AFVALSTROOM, MAAR DAT PERCENTAGE NEEMT GESTAAG AF. DS Smith legt de lat hoog. “Onze verantwoordelijkheid is vastgelegd in onze ‘Now & Next’ duurzaamheidsstrategie. In 2023 willen we honderd procent herbruikbare of recyclebare verpakkingen fabriceren. In 2030 moeten al onze verpakkingen volledig gerecycled of hergebruikt worden.” Een ander belangrijk doel: “In 2025 willen we een alternatief hebben voor een miljard stuks ‘one way’-plastic verpakkingen”, vertelt Philip Bautil, DS Smith Managing Director Benelux, met trots. MARKTLEIDER Momenteel is de vraag naar papier en kunststof explosief gestegen, onder meer doordat consumenten sinds de coronacrisis steeds meer online kopen. “Mensen hebben tijdens corona ontdekt hoe makkelijk het is. Dat gaat blijven.” Het e-commercekanaal heeft een belangrijke keerzijde. “In de retail en supermarkt worden verpakkingsmaterialen standaard gescheiden ingezameld. Hierdoor is het voor recyclers makkelijker om de grondstoffen zo veel mogelijk te hergebruiken. In huishoudens komt slechts een gedeelte van alle recyclebare verpakkingen terug in de keten, met name plastics blijken lastig.” DS Smith heeft zich als marktleider op het gebied van duurzame verpakkingen tot doel gesteld om dat te veranderen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4