S
e c o n d
S
k i n
n r
1 2 0 1 7
11
vooral rekening mee houd. Ten eerste moet het een merk zijn dat vernieuwend
is binnen mijn aanbod en dus niet te veel lijkt op een van de andere merken
die ik al distribueer. Ten tweede vind ik het erg belangrijk dat het klikt met de
mensen die voor het merk werken en mijn contactpersoon zullen worden.
Goede communicatie en beschikbaarheid zijn daarbij erg belangrijk voor me,
want we moeten het uiteindelijk toch samen doen.”
INVESTEREN IN KLANTEN
Nu de economie weer aantrekt, neemt de koopkracht van de klant weer toe.
De drempel om een collectie in het assortiment op te nemen als detaillist is
wellicht kleiner geworden dan een aantal jaar geleden. Henk geeft toe dat hij
een verschuiving ziet voltrekken binnen de branche. “Ik weet niet of het aan de
economie ligt, maar ik merk wel dat klanten graag een goede basiscollectie wil-
len hebben. Mede om deze reden nemen ze nu vaker een breder assortiment
van Nina von C op in hun winkel. Het is vooral belangrijk dat je het vertrouwen
van de klant wint. Als je als onbekende binnenstapt met een nieuwe collectie
binnenstapt, vertellen ze meestal dat ze al genoeg merken hebben. Als leveran-
cier is het daarom erg belangrijk om te investeren in een goede band met de
klant om uiteindelijk toch die merken in die schappen te krijgen. Ik ga dan ook
zoveel mogelijk persoonlijk bij iedereen langs om te kijken hoe het voor staan
en of ze geïnteresseerd zijn. Ik merk gewoon dat het prettiger werkt als je een
goede band met de klant hebt. Als ze eenmaal een collectie proberen, blijven
ze vaker terugkomen omdat ze weten dat ze me kunnen vertrouwen. Bij som-
mige potentiële klanten heeft het jaren geduurd voordat ze iets wilde proberen,
nu hebben ze een aantal merken via mij in de winkel hangen. De moeite die
ik heb moeten doen, betaalt zich dan ook zeker uit.”
SAMENWERKEN IS GEVEN EN NEMEN
Naast het hebben van goede klantrelaties, is het evengoed belangrijk om
goed contact te hebben met de contactpersonen van het merk. Volgens Henk
hangt de hele samenwerking, van fabricage tot verkoop, samen als één geheel.
Iedereen is een belangrijke schakel om het uiteindelijk tot een succesvol pro-
ces te maken. Het is daarom belangrijk dat de communicatie tussen al deze
personen goed verloopt en het als een team samenwerkt. Henk gaat er dan ook
altijd voor de volle honderd procent voor. “Ik ben een mensenmens en pleit
voor een persoonlijke service. Wat mij betreft valt of staat het distributietraject
met de communicatie tussen het merk, de leverancier en de klant. Ik ben altijd
bereikbaar en sta dan ook in nauw contact met de merken die ik vertegenwoor-
dig. We bellen regelmatig om elkaar op de hoogte te houden van allerlei zaken.
Alle feedback die mij ter ore komt via mijn klanten, geef ik weer door aan het
merk. Ik geef daarop mijn advies en help ze om de collecties te verbeteren. Zo
helpen we elkaar een beetje.”
HOTELPRESENTATIES
Henk Nieuwland reist stad en land of met een bus die volhangt met zijn col-
lecties. Het is volgens hem een handige mobiele werkplek waarmee hij zijn
klanten tegemoet kan komen. Zo organiseert Henk al een aantal jaar zoge-
naamde hotelpresentaties, waarbij hij de nieuwste lingerie- en ondermodecol-
lecties tentoonstelt in hotels in Nederland. “Dat is het ontstaan in de tijd van
mijn eigen merk Lady Pirola. We merkten dat op die manier onze klanten op
een laagdrempelige manier de collecties kunnen komen bekijken”, vertelt
Henk Nieuwland. “We hebben dan veel ruimte tot onze beschikking en zijn
tot ’s avonds laat nog aanwezig. Daarnaast heeft een hotel een ongedwongen
en gemoedelijke sfeer. Voor de klant is het dan minder tijdrovend om langs
komen en in te kopen, omdat ze meerdere merken tegelijk kunnen bekijken.”
Henk kijkt natuurlijk wel vooruit en heeft ook een showroom weten te bemach-
tigen in het Fashion Dome in Almere. Naast de hotelpresentaties zal hij hier
ook zijn merken gaan presenteren, ook tijdens de Bodyfashion Tradefair. “Ik
heb eerder een showroom gehad in Amersfoort, maar daar was ik heel erg
afhankelijk van allerlei partijen. Daar had ik op een gegeven moment mijn buik
van vol, ik wilde het zelf in de hand hebben. Nu heb ik zelf alles in de hand en
kunnen klanten de hele dag door langs komen. Nu ik in de Fashion Dome zit,
hoeven klanten niet speciaal om te rijden en kunnen ze alle collecties in één
keer bekijken in de grote showroom van 240 m².”
LEEFTIJD GEEN BEPERKING
Op de vraag of hij eraan denkt om het werk binnenkort uit handen te geven
nu hij de pensioenleeftijd aantikt, antwoordt hij: “Ik ben dan wel 65, maar ik
wil voorlopig nog door hoor! Natuurlijk hangt dat ook af van mijn gezondheid,
maar ik voel me goed en de zaken gaan nog steeds voortvarend. De merken
waarvoor ik werk, vinden het zelfs prachtig dat ik doorga. Ik heb geen grootse
plannen meer, maar ik hoop op deze manier nog even aan de gang te blijven.
Het enige wat ik nog mis in mijn portfolio is een mooie badmodelijn. Dat is
waar ik de komende tijd eens goed naar ga kijken. Dan ben ik van alle markten
thuis!
Voor aanvullende informatie:
Henk Nieuwland Agenturen
Tel. +31 (0)6 22204470
Email:
henknieuwlandagenturen@gmail.com“IK BEN EEN MENSENMENS EN PLEIT VOOR EEN
PERSOONLIJKE SERVICE. WAT MIJ BETREFT VALT
OF STAAT HET DISTRIBUTIETRAJECT MET DE COM-
MUNICATIE TUSSEN HET MERK, DE LEVERANCIER
EN DE KLANT. IK STUUR DAN OOK REGELMATIG
VERJAARDAGSKAARTEN NAAR KLANTEN EN GA
ZO VEEL MOGELIJK BIJ ZE LANGS.”
“HET CONTACT MET HET MERK EN DE KLANT
MOET GOED ZIJN
, WE MOETEN HET UIT
EINDELIJK
SAMEN DOEN!
”