Previous Page  11 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 52 Next Page
Page Background

S

e c o n d

S

k i n

n r

1 2 0 1 7

11

vooral rekening mee houd. Ten eerste moet het een merk zijn dat vernieuwend

is binnen mijn aanbod en dus niet te veel lijkt op een van de andere merken

die ik al distribueer. Ten tweede vind ik het erg belangrijk dat het klikt met de

mensen die voor het merk werken en mijn contactpersoon zullen worden.

Goede communicatie en beschikbaarheid zijn daarbij erg belangrijk voor me,

want we moeten het uiteindelijk toch samen doen.”

INVESTEREN IN KLANTEN

Nu de economie weer aantrekt, neemt de koopkracht van de klant weer toe.

De drempel om een collectie in het assortiment op te nemen als detaillist is

wellicht kleiner geworden dan een aantal jaar geleden. Henk geeft toe dat hij

een verschuiving ziet voltrekken binnen de branche. “Ik weet niet of het aan de

economie ligt, maar ik merk wel dat klanten graag een goede basiscollectie wil-

len hebben. Mede om deze reden nemen ze nu vaker een breder assortiment

van Nina von C op in hun winkel. Het is vooral belangrijk dat je het vertrouwen

van de klant wint. Als je als onbekende binnenstapt met een nieuwe collectie

binnenstapt, vertellen ze meestal dat ze al genoeg merken hebben. Als leveran-

cier is het daarom erg belangrijk om te investeren in een goede band met de

klant om uiteindelijk toch die merken in die schappen te krijgen. Ik ga dan ook

zoveel mogelijk persoonlijk bij iedereen langs om te kijken hoe het voor staan

en of ze geïnteresseerd zijn. Ik merk gewoon dat het prettiger werkt als je een

goede band met de klant hebt. Als ze eenmaal een collectie proberen, blijven

ze vaker terugkomen omdat ze weten dat ze me kunnen vertrouwen. Bij som-

mige potentiële klanten heeft het jaren geduurd voordat ze iets wilde proberen,

nu hebben ze een aantal merken via mij in de winkel hangen. De moeite die

ik heb moeten doen, betaalt zich dan ook zeker uit.”

SAMENWERKEN IS GEVEN EN NEMEN

Naast het hebben van goede klantrelaties, is het evengoed belangrijk om

goed contact te hebben met de contactpersonen van het merk. Volgens Henk

hangt de hele samenwerking, van fabricage tot verkoop, samen als één geheel.

Iedereen is een belangrijke schakel om het uiteindelijk tot een succesvol pro-

ces te maken. Het is daarom belangrijk dat de communicatie tussen al deze

personen goed verloopt en het als een team samenwerkt. Henk gaat er dan ook

altijd voor de volle honderd procent voor. “Ik ben een mensenmens en pleit

voor een persoonlijke service. Wat mij betreft valt of staat het distributietraject

met de communicatie tussen het merk, de leverancier en de klant. Ik ben altijd

bereikbaar en sta dan ook in nauw contact met de merken die ik vertegenwoor-

dig. We bellen regelmatig om elkaar op de hoogte te houden van allerlei zaken.

Alle feedback die mij ter ore komt via mijn klanten, geef ik weer door aan het

merk. Ik geef daarop mijn advies en help ze om de collecties te verbeteren. Zo

helpen we elkaar een beetje.”

HOTELPRESENTATIES

Henk Nieuwland reist stad en land of met een bus die volhangt met zijn col-

lecties. Het is volgens hem een handige mobiele werkplek waarmee hij zijn

klanten tegemoet kan komen. Zo organiseert Henk al een aantal jaar zoge-

naamde hotelpresentaties, waarbij hij de nieuwste lingerie- en ondermodecol-

lecties tentoonstelt in hotels in Nederland. “Dat is het ontstaan in de tijd van

mijn eigen merk Lady Pirola. We merkten dat op die manier onze klanten op

een laagdrempelige manier de collecties kunnen komen bekijken”, vertelt

Henk Nieuwland. “We hebben dan veel ruimte tot onze beschikking en zijn

tot ’s avonds laat nog aanwezig. Daarnaast heeft een hotel een ongedwongen

en gemoedelijke sfeer. Voor de klant is het dan minder tijdrovend om langs

komen en in te kopen, omdat ze meerdere merken tegelijk kunnen bekijken.”

Henk kijkt natuurlijk wel vooruit en heeft ook een showroom weten te bemach-

tigen in het Fashion Dome in Almere. Naast de hotelpresentaties zal hij hier

ook zijn merken gaan presenteren, ook tijdens de Bodyfashion Tradefair. “Ik

heb eerder een showroom gehad in Amersfoort, maar daar was ik heel erg

afhankelijk van allerlei partijen. Daar had ik op een gegeven moment mijn buik

van vol, ik wilde het zelf in de hand hebben. Nu heb ik zelf alles in de hand en

kunnen klanten de hele dag door langs komen. Nu ik in de Fashion Dome zit,

hoeven klanten niet speciaal om te rijden en kunnen ze alle collecties in één

keer bekijken in de grote showroom van 240 m².”

LEEFTIJD GEEN BEPERKING

Op de vraag of hij eraan denkt om het werk binnenkort uit handen te geven

nu hij de pensioenleeftijd aantikt, antwoordt hij: “Ik ben dan wel 65, maar ik

wil voorlopig nog door hoor! Natuurlijk hangt dat ook af van mijn gezondheid,

maar ik voel me goed en de zaken gaan nog steeds voortvarend. De merken

waarvoor ik werk, vinden het zelfs prachtig dat ik doorga. Ik heb geen grootse

plannen meer, maar ik hoop op deze manier nog even aan de gang te blijven.

Het enige wat ik nog mis in mijn portfolio is een mooie badmodelijn. Dat is

waar ik de komende tijd eens goed naar ga kijken. Dan ben ik van alle markten

thuis!

Voor aanvullende informatie:

Henk Nieuwland Agenturen

Tel. +31 (0)6 22204470

Email:

henknieuwlandagenturen@gmail.com

“IK BEN EEN MENSENMENS EN PLEIT VOOR EEN

PERSOONLIJKE SERVICE. WAT MIJ BETREFT VALT

OF STAAT HET DISTRIBUTIETRAJECT MET DE COM-

MUNICATIE TUSSEN HET MERK, DE LEVERANCIER

EN DE KLANT. IK STUUR DAN OOK REGELMATIG

VERJAARDAGSKAARTEN NAAR KLANTEN EN GA

ZO VEEL MOGELIJK BIJ ZE LANGS.”

“HET CONTACT MET HET MERK EN DE KLANT

MOET GOED ZIJN

, WE MOETEN HET UIT

EINDELIJK

SAMEN DOEN!