SLAGERSVAK NR 1 2024 10 INGREDIËNTEN & MAALTIJDEN Veel ambachtelijke slagers, vleesverwerkers en productiebedrijven willen stappen maken richting een groener aanbod. “De druk op ons voedselsysteem is enorm”, legt Nouwens uit. “We willen samen duurzamer, diervriendelijker en planeetwaardiger ondernemen. Maar het liefst doen we daarbij gaan concessies aan het ambachtelijke karakter van de slager. En dat is begrijpelijk. Want je wil als slager geen afbreuk doen aan je vakmanschap, terwijl je wél met de tijd moet meegaan. Tegenwoordig stellen consumenten ‘HYBRIDE VLEES IS EEN SLAGERSWAARDIG ALTERNATIEF’ Bewustwording rondom duurzaamheid groeit gestaag in de slagersbranche. Voor slagers die streven naar een groener aanbod zonder compromissen te sluiten op het gebied van smaak, beleving, kwaliteit en ambacht is er nu een oplossing die speciaal voor hen is ontwikkeld: De Groene Slager. Dit is een concept van het Helmondse bedrijf BeefyGreen, waarbij de nadruk ligt op de slager ondersteunen bij de bereiding van hybride producten. “De slager kiest zelf voor bijvoorbeeld 10, 30 of 50 procent plantaardige toevoeging”, aldus oprichter Frank Nouwens. steeds meer eisen aan hun stukje vlees of vegaburgertje. Ook is de gemiddelde kennis van de consument veel hoger dan voorheen. Ze vragen bij de slager zelfs om producten zonder of met wat minder vlees. Daar wilde ik op inspelen met De Groene Slager. Ik eet zelf ook nog steeds graag vlees, maar ik denk dat het wel wat minder kan allemaal.” De slager van nu moet stappen zetten om de nieuwe generatie en nieuwe doelgroepen aan zicht te binden. Met name millennials hechten veel waarde aan duurzaamheid, dierwelzijn en milieu-impact. Als de slager deze groep voor zich kan winnen, bijvoorbeeld met hybride of verse vegetarische bereiding, dan zitten ze gebakken voor de toekomst. Maar als slager of vleesproducent is die bonenburger of dat zeewierworstje je nog nét even een brug te ver, zo stelt Nouwens. “En dat begrijpen wij als geen ander. Vaak laten vegetarische of veganistische alternatieven voor vlees nog te wensen over, waardoor het niet aantrekkelijk genoeg is. De smaak en structuur vallen tegen, het ziet er niet uit als vlees, de ingrediënten sluiten niet aan bij het lokale karakter van de slager en klanten komen niet speciaal terug voor die vegaschijf omdat ze dezelfde merken in de supermarkt kopen. Als het aan ons ligt, is hybride vlees daarom een uitstekend alternatief, dat ook nog eens slagerswaardig is. We blijven namelijk
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4