Slagersvak nr2-2020 Online

Het zijn drukke tijden bij Gilles. Op het moment dat uw redacteur arriveert, is Wever nog druk in de weer in de productiehal. Hij nestelt zich een kwartiertje later op de stoel op zijn kamer en ontdoet zich van zijn slagersschort. “Als het erg druk is, help ik graag even mee”, lacht hij. “Ik ben geen directeur die met zijn benen over elkaar achter zijn bureau gaat zitten. Ik wil het gevoel bij de sector houden en weten wat er speelt bij mijn medewerkers. Als zij aangeven tegen een probleem aan te lopen, dan is het soms handiger om zelf polshoogte te komen nemen. Ik denk altijd oplossingsgericht, want ik wil dat die jongens lekker kunnen werken. Dat kan volgens mij alleen als je behalve mét, ook tussen die jongens werkt.” GILLES Aan de buitenzijde van het bedrijf staat ‘G. van Dalen’ op de gevel. Daar komt later dit jaar verandering in. Wever heeft het naastgelegen perceel gekocht en gaat dit jaar met 750 vierkante meter uitbreiden. “We doen hier alles zelf. Zelfs de logistiek hebben we in eigen beheer. Door de nieuwbouw heb ik straks meer opslagcapaciteit en nieuwe kantoren. Het is echt een uitbreiding, want het is niet alsof we iets anders gaan doen.” De naam ‘Gilles’ prijkt inmiddels al wel op de bedrijfskleding. De nieuwe huisstijl wordt gefaseerd ingevoerd, op verpakkingen, posters en andere bedrijfsuitingen. “We wilden een nieuwe frisse naam die past bij wat wij doen. Het merk ‘Vlees van Gilles’ had ik al. Die naam is zorgvuldig opgebouwd om dichter bij te consument te kunnen geraken. Maar ik verkoop ook steeds meer hybrideproducten. Daar past de naam vleescentrale niet meer bij. Sinds 1 maart is het: ‘Goedemorgen, welkom bij Gilles’. Een naamverandering is op de lange termijn ook geen probleem”, vertelt Wever, die in 2007 als worstenmaker begon bij het Hollandse bedrijf. De nu 37-jarige directeur nam in 2015 de aandelen definitief over van zijn voorganger. Wever waakt over de kernwaarden van het bedrijf. “We beheren hier het volledige proces. We kiezen de dieren zorgvuldig uit, slachten en benen zelf uit, beleveren zo'n tachtig slagerijen en leveren ook aan een aantal groothandels, horeca en offshore.” KWALITEITSSLAG Gilles staat voor kwaliteit. “Ik heb een inkoper in dienst die alle boeren bezoekt. Boeren die hetzelfde niveau hebben als dat wij willen. Denk aan het juiste voer, maar vooral dierenwelzijn. We kunnen de mensheid niet voeden met vegetarisch. We zullen dierlijke producten moeten slachten, maar je moet wel bewust omgaan met vlees. Waarom zou ik mijn kip uit Brazilië en mijn rundvlees uit Zuid-Amerika halen? Waarom zou ik het lamsvlees uit Nieuw-Zeeland halen terwijl Texel hier om de hoek ligt? Ook mijn kalfs- en rundvlees is van lokale boeren, die zorgvuldig zijn uitgekozen. Als ik op een boerenerf kom en het is er niet opgeruimd, dan past hij niet bij mij. Dan kan hij nog zo’n mooie runderen hebben. Hier is ook alles netjes opgeruimd. Dat verlang ik van de boeren waarvan ik koop ook. Als de boer zijn dieren niet vertroeteld, krijg je geen goed stuk vlees. Als de boer goed is voor zijn dieren, dan zie je dat terug op je bord en je proeft het ook.” Wever heeft de afgelopen periode veel geïnvesteerd in zijn personeel. “We willen een kwaliteitsslag maken en dan moet je dus investeren in je personeel. We hebben dertig mensen in dienst en nog een tiental ZZP’ers. Het moet er in de basis bij mensen in zitten. Het slagersvak is een ambacht. Daarom heb ik een HR-medewerker aangesteld die zich bezighoudt met het personeelsbeleid.” Hij vervolgt: “Ik wil de beste producten van de beste kwaliteit leveren, met de beste service. Iedereen mag bij mij inkopen, maar dan is een goed automatiseringssysteem eveneens essentieel. Ook met het oog op de logistiek. We hebben gemerkt dat slagers een beroep op Gilles doen voor de zaken die ze vroeger zelf deden. ‘STREVEN IS OM ALLES WAT WE NU GOED DOEN, IN DE TOEKOMST NOG BETER TE GAAN DOEN’ VLEESCENTRALE G. VAN DALEN OPEREERT SINDS 1 MAART ONDER DE NAAM GILLES. DAARMEE HEEFT DE TOTAALLEVERANCIER UIT SCHAGEN EEN VOLGENDE STAP GEZET RICHTING EEN DUURZAME TOEKOMST. “VLEESCENTRALE WAS EEN NAAM DIE NIET MEER VAN DEZE TIJD IS”, VINDT DIRECTEUR-EIGENAAR DICK WEVER. “WIJ ZIJN SLACHTERIJ, GROSSIERDERIJ EN WORSTMAKERIJ. HET MERK ‘VLEES VAN GILLES’ IS BIJ ALLE SLAGERS IN NOORD-HOLLAND AL EEN BEGRIP. ZODOENDE DAT WE ZIJN OVERGEGAAN NAAR DE BEDRIJFSNAAM GILLES.” I n t e r v i e w s l a g e r s v a k n r 2 2 0 2 0 10

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4