Slagersvak nr2-2020 Online

s l a g e r s v a k n r 2 2 0 2 0 38 R e p o r t a g e “Bij Slagerij Rasenberg werken in totaal twaalf mensen. Mijn vrouw doet de administratie en mijn dochter (20 jaar) werkt mee in de catering. Onze jongste zoon (18 jaar) werkt bij een loonbedrijf, maar verricht af en toe wat hand- en spandiensten. De winkel wordt volledig gerund door Jasper. Als je weet dat het succes in de winkel erin zit, dan is het heel mooi om te zien dat het er ook volledig uitgehaald wordt.” EIGEN VLEESVEE Dat succes heeft mede te maken met het rundvlees van eigen vleesvee. “We hebben Belgische Witblauwe- en Blonde d ’Aquitaine-koeien. We kopen ze als magere koeien in bij een boer in de Ardennen. We laten ze rustig tot rust komen voordat ze de grasweide ingaan. In de stal worden ze afgemest en bijgevoerd. We hebben 77 runderen. Er wordt er één per week geslacht”, verheldert Jan. Jasper vult aan: “Maar de kwaliteit die de consument van ons mag verwachten, zit hem ook in de keuzes die we maken voor het vlees dat we inkopen. Zoals varkens van Zuneha in Tholen en kipfilet van Brouwers Kip in Sint Willebrord. Wij kijken niet naar keurmerken, maar puur naar kwaliteit. Onze varkens moeten honderd kilo wegen, zodat de buik iets steviger is.” Jan vult aan: “Onze koeien zijn enorm duurzaam en we zorgen er goed voor.” Passie, kwaliteit en ambacht… Het zijn zaken die vanzelfsprekend behoren te zijn, zegt Jasper. “Iedereen die hier binnenkomt, komt ook in een supermarkt. Ik moet hier iets leveren waarvan mensen denken, als ze in de supermarkt voor het vlees-schap staan: Ik rijd er toch voor om. Het gaat om kwaliteit. Daarom hebben we ervoor gekozen om het hakblok een centrale plek in de winkel te geven. Waarom moet iets achter een muurke gebeuren als je aan het snijden bent? Ik breng het vlees naar het hakblok toe. Klanten mogen zien hoe wij het vlees hier verwerken en snijden. Klanten die een stuk vlees willen, vinden het fijn als je vertelt over wat je op je hakblok hebt. Betrokkenheid met de klant is echt niet zo vanzelfsprekend als je denkt, heb ik elders gezien. Ik vind dat heel belangrijk en verwacht dat ook van mijn personeel.” “SINDS DE OPENING ZIEN WE DAT ER EEN NIEUW PUBLIEK IS BIJGEKOMEN. DOOR DE NIEUWE INRICHTING HEB IK DE MOGELIJKHEID OM BIJVOORBEELD EEN HALF VARKEN OP TE HANGEN. DE TOTAALBELEVING IS ENORM TOEGENOMEN” Eigenheid is noodzaak, weet Jan. “In Made hebben we nog drie concurrentslagers en vier supermarkten. In omliggende dorpen als Hooge Zwaluwe, Lage Zwaluwe, Wagenberg, Terheijden en Geertruidenberg bezorgen we ook thuis, want daar hebben ze zelfs helemaal geen slagerijen meer.” Hij vervolgt: “Wij leveren vanuit onze catering vleeswaren en maaltijden aan bakkerijen en kleine supermarktjes in de omgeving. Twee jaar geleden zijn we begonnen met het verkopen van verse maaltijden aan ouderen. Daarna zijn we het anders aan gaan pakken en hebben we een leuke actie opgezet om onze naamsbekendheid te vergroten. Inmiddels zitten we op 300 verse maaltijden per week. Iedere maandag koken, bakken en braden, en op dinsdag gas- en vacuüm verpakken we die.” FLINK UITPAKKEN Slagerij Rasenberg moet het hebben van mond-tot- mondreclame, al adverteert de slagerij ook af en toe in de lokale krant (‘Wat heb ik aan elke week een artikel waarin staat dat ik de beste ben?’) en deelt het acties op social media. Slagerij Rasenberg houdt haar eigen vleesvee. Een afbeelding van de koeien heeft ook een prominente plek gekregen in het nieuwe winkelinterieur.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4