Slagersvak nr 3 2023 Online

SLAGERSVAK NR 3 2023 10 INTERVIEW ‘SLAGERS LATEN MOOIE KANSEN LIGGEN OM ZICH TE ONDERSCHEIDEN VAN DE SUPERMARKT’ Na tig kookboeken, filmpjes en lezingen mag chef-kok en ‘avonturier’ Jord Althuizen gerust een barbecuegoeroe genoemd worden. Als oprichtereigenaar van BBQ-cateringbedrijf Smokey Goodness ontwikkelde hij het gelijknamige merk, dat door de Bickery Food Group wordt gedistribueerd. Zijn ambassadeurschap moet ertoe bijdragen dat slagerijen gemakkelijker de rubs, sauzen en marinades van Smokey Goodness gaan voeren in hun winkel. “Slagers zijn de hoeders van het ambacht. Ze hebben een prachtig vak, maar er is nog veel meer uit te halen”, benadrukt Althuizen. Althuizen geeft aan dat hij al vijftien jaar samenwerkt met Bickery. “Vanuit mijn vorige werkgever deed ik veel met hun merk Tabasco. Ook voor persevents en publieksacties”, verduidelijkt hij. “Toen mijn bedrijf begon te groeien, heb ik een eigen lijn opgezet met zowel food- als non-foodproducten. Onze sauzen en kruiden wilde ik onderbrengen bij een partij die veel ervaring had in het distribueren van zo’n merk. Bickery gaf aan dat zij een portfolio aan het opbouwen waren met uitsluitend A-merken, zoals The Bastard en Weber. Daar wilden zij een premium merk naast zetten. Ik geloof in hun werkwijze, skills, focus en de ingangen binnen de verschillende markten. Als je kunt delen, kun je gemakkelijker vermenigvuldigen. Wij kunnen ons nu blijven focussen op onze sauzen, marinades en het achterliggende concept, terwijl Bickery zich buigt over een goede propositie voor slagers. De tijd is er rijp voor!” Slager als one-shop-stop Die laatste zin spreekt Althuizen bewust wat harder uit. Alsof hij weet dat de lezer zijn woorden even zal laten bezinken. Het is een stellingname die is gestoeld op ervaring. Eigenlijk bedoelt hij dat het nog niet helemaal te laat is. De voorbije jaren heeft Althuizen gezien hoe slagers kansen hebben laten liggen. Omdat ze niet durfden of (‘nog erger’) niet geloofden in hoe barbecueën het verschil kan maken tussen een karig of vet belegde boterham. “Slagers hebben een prachtig vak. De omstandigheden van de wereld werken niet altijd in hun voordeel. Inkoopprijzen staan onder druk en er is veel concurrentie. Maar de kwaliteit en het ambacht zijn aspecten die uniek zijn voor een slager”, weet Althuizen. ◄ Jord Althuizen: ‘Qua barbecueën, hebben we pas het topje van de ijsberg gezien’ (copyright: Remko Kraaijeveld)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4