Slagersvak nr 4 2023 online

SLAGERSVAK NR 4 2023 37 met de Keurslagerij en de vereniging van de toekomst en toen ik in maart het stokje overnam, wist ik dat er een mooie opdracht op me lag te wachten. Het is een visie waar we met z’n allen voor gaan en we zijn nu de route van onze strategie aan het bepalen. Dit doen we met onze leden en de collega’s op kantoor.” Bleijie voegt daaraan toe dat die pijlers gaan over verschillende niveaus, waarbij de ondernemer zich niet alleen meer gaat richten op de consument, maar ook op hoe hij zijn medewerkers daarin meeneemt. “Dat vergt een andere manier van denken”, zegt hij. “Omdat we alle disciplines in huis hebben, komt alles mooi samen. Onze collega’s hebben bovendien een achtergrond in de slagersbranche, waardoor je altijd op dezelfde manier met elkaar praat. Door die band kunnen we met elkaar in gesprek en samen nadenken over hoe het in de praktijk beter kan. We doen dat met respect voor de gedachte van de slager, want we hebben geen winstoogmerk. Ons advies is altijd eerlijk en oprecht.” Hij vervolgt met een voorbeeld: “We proberen het ouderwetse samenzijn van vakmensen te combineren met dialoog in de vorm van intervisie. Ik kan wel vertellen wat een ondernemer moet doen en dat voor hem uitvoeren, maar het is veel beter om een casus met elkaar te analyseren. Iemand deelt een praktijksituatie en we komen met elkaar tot een oplossing. Dat werkt heel goed. Ook intern doen we dat, waarbij we verschillende disciplines een beter geheel laten vormen.” Plezier voorop Feit is ondertussen wel dat het aantal slagers daalt én voor Keurslagers is het lastig om aan voldoende medewerkers te komen. Van Ekeren loopt daar niet voor weg. “Ondanks het dalende aantal slagers blijven wij het enige en grootste A-merk met een unieke formule waarbij wij onze zelfstandige Keurslagers in hun kracht zetten en ondersteunen in de diverse facetten van hun ondernemerschap. Er zijn veel facetten die belangrijk zijn, maar het is zeker dat je een breed palet moet aanbieden aan de consument, zoals maaltijden, snacks en broodjes om zo goed in te spelen op de markt en op de verschillende eetmomenten. Iedereen heeft steeds meer behoefte aan gemak, terwijl het tegelijkertijd lekker en smaakvol moet zijn en van goede kwaliteit. Wat het vinden van personeel betreft kunnen we geen blik opentrekken, maar wel met de ondernemer meedenken over zijn ondernemerschap en over hoe je op onderdelen meer met elkaar zou kunnen samenwerken. Dat is de kracht van de vereniging. Trainingen voor leidinggevenden en medewerkers en met elkaar in gesprek vanuit bijvoorbeeld intervisies, gaan hier zeker bij helpen.” Bleijie besluit: “Uiteindelijk heeft de VvK de intentie om zoveel mogelijk uit de ondernemer te halen. Als dat voor een traditionele slager betekent dat hij op dezelfde manier doorgaat en daar voldoende mee verdient, dan is dat goed. Wil iemand met nieuwe manieren van werken aan de slag? Ook prima. Elke ondernemer is anders. In beide gevallen dragen we bij aan het beste uit de ondernemer halen. We kijken niet alleen naar rendement, maar ook naar hoe de ondernemer zich voelt. Want plezier in het ondernemerschap staat altijd voorop en is heel belangrijk.” Meer informatie: Vereniging van Keurslagers Tel. +31 (0)33-494 04 19 info@keurslager.nl www.keurslager.nl Astrid van Ekeren

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4