D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
3 2 0 1 6
50
IN IEDERE UITGAVE VAN DE BEAUTYSALON GEEFT DESKA DE VRIES TIPS OP HET GEBIED VAN MARKETING. DESKA IS VIJF JAAR GELEDEN
IN AANRAKING GEKOMEN MET DE COSMETICABRANCHE. ALS SALON- & MARKETINGCOACH HELPT ZE SCHOONHEIDSSALONS MET HET
OPTIMALISEREN VAN HUN MARKETING EN COMMUNICATIE.
Deska de Vries
Vaak wordt de focus in schoonheidssalons gelegd op de werving van nieuwe
klanten. Hier is niets mis mee, maar let er op dat dit niet ten koste gaat van je
huidige klantenkring. Een trouwe klant besteedt gemiddeld 67 procent meer dan
een nieuwe klant. Bovendien is het werven van nieuwe klanten gemiddeld vijf tot
tien keer zo duur als het vasthouden van de bestaande klant! Jouw huidige klan-
tenkring verdient dus ook zeker de aandacht, laat ze zien hoe blij je met ze bent.
Maar hoe doe je dit? Hoe kun je ervoor zorgen dat je huidige klanten voor (nog)
meer omzet gaan zorgen en hoe maak je van een trouw klant een loyale klant?
KOESTER JOUW KLANT
Van een trouwe klant ook echt een loyale klant maken is mogelijk door op de
volgende punten te letten:
- Werk met een goed CRM-systeem: CRM staat voor Customer Relationship
Management. Dit zorgt ervoor dat je jouw klanten zo goed mogelijk kunt bedie-
nen, omdat je veel nuttige informatie verzamelt over de klant en hierop kunt
inspelen (bijvoorbeeld met verjaardagen).
- Leg trouwe klanten in de watten: ik zie vaak dat schoonheidssalons een groot
gedeelte van hun marketingbudget uitgeven aan campagnes gericht op nieuwe
klanten. Maar hoe leuk (en winstgevend) kan het zijn om jouw trouwe klanten
eens een mooi cadeau te geven op een onverwacht moment, bijvoorbeeld in de
vorm van een miniatuurproduct of een ampul. Kortom; laat zien hoe blij je bent
met jouw klant.
- Maak onderscheid in klanten en trouwe klanten: 20% van je klanten zorgen
voor 80% van de omzet. Niet iedere klant is even winstgevend. Verdeel je klanten
dus in twee groepen en richt je op de groep die wel bereid is om jouw adviezen
op te volgen en producten aan te schaffen.
TROUWE KLANTEN VOOR MEER OMZET
Maar hoe kun je daadwerkelijk meer omzet gaan behalen door middel van jouw
vaste klantenkring? Dit wordt mogelijk door een speciaal voor de schoonheids-
branche ontwikkeld concept in te zetten, namelijk het BeautyPlan. Het concept
van het BeautyPlan is gebaseerd op ‘Consultative Selling’ ofwel; op een advise-
rende manier verkopen. Het BeautyPlan biedt je een structurele en professionele
werkwijze waarmee je tevens jouw toegevoegde waarde en onderscheidend
vermogen direct duidelijk maakt bij consumenten. Maar het mes snijdt aan twee
kanten; het BeautyPlan helpt ook om klanten aan je te binden en dus meer uit je
huidige klanten te halen!
Veel schoonheidsspecialisten vinden het moeilijk om klanten iets te ‘verkopen’.
Je hebt het gevoel dat je iets ‘opdringt’. Het BeautyPlan helpt je om door middel
van jouw kennis en ervaring adviserend te verkopen. Dit is een effectieve en een
natuurlijke manier. Door een vaste werkwijze en het daadwerkelijk opschrijven
(dat wat geschreven staat heeft meer zeggingskracht en vertrouwen) krijgt de
klant persoonlijk advies. Daarnaast neemt de klant het BeautyPlan mee naar huis,
waarmee jij iets concreets meegeeft.
WERKWIJZE
Het BeautyPlan bestaat uit de volgende vier stappen:
1. Het uitvoeren van een zorgvuldige huidanalyse
2. Het geven van een persoonlijk huidadvies
3. Het opstellen behandelplan voor de beste resultaten
4. Het adviseren van thuisproducten ter ondersteuning van het doel ‘stralend
mooie huid’.
BEAUTY ALLIANCE – HET BRANCHE PROMOTIEBUREAU
Ben jij benieuwd naar wat het BeautyPlan voor jouw salon kan betekenen?
Kijk dan eens op
www.beautyalliance.nl. BeautyAlliance is een gespecialiseerd
promotiebureau dat zich inzet om de schoonheidsbranche te promoten en te
professionaliseren. De campagnes zijn erop gericht om de toegevoegde waarde
van de schoonheidsspecialist duidelijk te maken en meer consumenten hiervoor
te interesseren. Hiervoor ontwikkelt Beauty Alliance diverse promotionele cam-
pagnes en middelen.
BeautyAlliance Nederland
Deska de Vries
deska@beautyalliance.nl www.beautyalliance.nlMaak van een tevreden klant
een loyale klant
M
A R K E T I N G T I P S