Previous Page  50 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 50 / 52 Next Page
Page Background

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

3 2 0 1 6

50

IN IEDERE UITGAVE VAN DE BEAUTYSALON GEEFT DESKA DE VRIES TIPS OP HET GEBIED VAN MARKETING. DESKA IS VIJF JAAR GELEDEN

IN AANRAKING GEKOMEN MET DE COSMETICABRANCHE. ALS SALON- & MARKETINGCOACH HELPT ZE SCHOONHEIDSSALONS MET HET

OPTIMALISEREN VAN HUN MARKETING EN COMMUNICATIE.

Deska de Vries

Vaak wordt de focus in schoonheidssalons gelegd op de werving van nieuwe

klanten. Hier is niets mis mee, maar let er op dat dit niet ten koste gaat van je

huidige klantenkring. Een trouwe klant besteedt gemiddeld 67 procent meer dan

een nieuwe klant. Bovendien is het werven van nieuwe klanten gemiddeld vijf tot

tien keer zo duur als het vasthouden van de bestaande klant! Jouw huidige klan-

tenkring verdient dus ook zeker de aandacht, laat ze zien hoe blij je met ze bent.

Maar hoe doe je dit? Hoe kun je ervoor zorgen dat je huidige klanten voor (nog)

meer omzet gaan zorgen en hoe maak je van een trouw klant een loyale klant?

KOESTER JOUW KLANT

Van een trouwe klant ook echt een loyale klant maken is mogelijk door op de

volgende punten te letten:

- Werk met een goed CRM-systeem: CRM staat voor Customer Relationship

Management. Dit zorgt ervoor dat je jouw klanten zo goed mogelijk kunt bedie-

nen, omdat je veel nuttige informatie verzamelt over de klant en hierop kunt

inspelen (bijvoorbeeld met verjaardagen).

- Leg trouwe klanten in de watten: ik zie vaak dat schoonheidssalons een groot

gedeelte van hun marketingbudget uitgeven aan campagnes gericht op nieuwe

klanten. Maar hoe leuk (en winstgevend) kan het zijn om jouw trouwe klanten

eens een mooi cadeau te geven op een onverwacht moment, bijvoorbeeld in de

vorm van een miniatuurproduct of een ampul. Kortom; laat zien hoe blij je bent

met jouw klant.

- Maak onderscheid in klanten en trouwe klanten: 20% van je klanten zorgen

voor 80% van de omzet. Niet iedere klant is even winstgevend. Verdeel je klanten

dus in twee groepen en richt je op de groep die wel bereid is om jouw adviezen

op te volgen en producten aan te schaffen.

TROUWE KLANTEN VOOR MEER OMZET

Maar hoe kun je daadwerkelijk meer omzet gaan behalen door middel van jouw

vaste klantenkring? Dit wordt mogelijk door een speciaal voor de schoonheids-

branche ontwikkeld concept in te zetten, namelijk het BeautyPlan. Het concept

van het BeautyPlan is gebaseerd op ‘Consultative Selling’ ofwel; op een advise-

rende manier verkopen. Het BeautyPlan biedt je een structurele en professionele

werkwijze waarmee je tevens jouw toegevoegde waarde en onderscheidend

vermogen direct duidelijk maakt bij consumenten. Maar het mes snijdt aan twee

kanten; het BeautyPlan helpt ook om klanten aan je te binden en dus meer uit je

huidige klanten te halen!

Veel schoonheidsspecialisten vinden het moeilijk om klanten iets te ‘verkopen’.

Je hebt het gevoel dat je iets ‘opdringt’. Het BeautyPlan helpt je om door middel

van jouw kennis en ervaring adviserend te verkopen. Dit is een effectieve en een

natuurlijke manier. Door een vaste werkwijze en het daadwerkelijk opschrijven

(dat wat geschreven staat heeft meer zeggingskracht en vertrouwen) krijgt de

klant persoonlijk advies. Daarnaast neemt de klant het BeautyPlan mee naar huis,

waarmee jij iets concreets meegeeft.

WERKWIJZE

Het BeautyPlan bestaat uit de volgende vier stappen:

1. Het uitvoeren van een zorgvuldige huidanalyse

2. Het geven van een persoonlijk huidadvies

3. Het opstellen behandelplan voor de beste resultaten

4. Het adviseren van thuisproducten ter ondersteuning van het doel ‘stralend

mooie huid’.

BEAUTY ALLIANCE – HET BRANCHE PROMOTIEBUREAU

Ben jij benieuwd naar wat het BeautyPlan voor jouw salon kan betekenen?

Kijk dan eens op

www.beautyalliance.nl

. BeautyAlliance is een gespecialiseerd

promotiebureau dat zich inzet om de schoonheidsbranche te promoten en te

professionaliseren. De campagnes zijn erop gericht om de toegevoegde waarde

van de schoonheidsspecialist duidelijk te maken en meer consumenten hiervoor

te interesseren. Hiervoor ontwikkelt Beauty Alliance diverse promotionele cam-

pagnes en middelen.

BeautyAlliance Nederland

Deska de Vries

deska@beautyalliance.nl www.beautyalliance.nl

Maak van een tevreden klant

een loyale klant

M

A R K E T I N G T I P S