Previous Page  12 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 84 Next Page
Page Background

D

e

O

p t i c i e n

n r

6 2 0 1 6

12

I

n t e r v i e w

VORIG JAAR SEPTEMBER WERD DAVID VAN RODE SALES EN MARKETING MANAGER VAN GFC. RUIM EEN JAAR LATER

BLIKKEN WIJ MET DAVID TERUG OP ZIJN NIEUWE FUNCTIE, DE UNIEKE POSITIE VAN LAFONT BINNEN DE WERELDWIJDE

OPTIEK EN KIJKEN WE MET EEN POSITIEVE BLIK NAAR DE TOEKOMST VAN HET FRANSE OPTIEKMERK.

DE PARIJSE CHIQUE VAN

Lafont

David van Rode is al jarenlang vergroeid met de optiek. Als accountmanager voor Ray-Ban leerde hij de kneep-

jes van het vak en later bij Bellinger wist hij eveneens een designmerk succesvol in de markt te zetten. Het is dan

ook niets voor niets dat Lafont hem vroeg om Emile Alderweireldt op te volgen bij GFC, de exclusieve verdeler

van Lafont voor de Benelux. Een functie waarin David zich nog verder kon ontwikkelen en waarin hij zich naar

eigen zeggen als een vis in het water voelt. “Ik ben nu ruim een jaar Sales en Marketing Manager van GFC en

ik heb daar geen moment spijt van gehad. Het familiebedrijf Lafont heeft mij met open armen ontvangen en ik

vind de combinatie van sales – het ‘on the road’ zijn – en het managen een ontzettend leuke combinatie. Een

uitdaging die ik met beide handen heb aangegrepen.”

EIGENHEID EN EENVOUD

David van Rode en Lafont blijken dan ook een goede match te zijn. “Het familiaire karakter van het bedrijf heeft

mij altijd getrokken. Maar nu ik anderhalf jaar voor het bedrijf werk kan ik eveneens stellen dat de eigenheid

en de eenvoud van Lafont mij enorm aanspreken. De gehele bedrijfsvoering is ontzettend menselijk. Het is

eveneens een bedrijf zonder grote investeerders achter zich. Het is in handen van de familie Lafont en de betrok-

kenheid is hoog. Dit is natuurlijk uniek en ik werk graag met unieke producten. Bovendien is Lafont een firma

dat zich ontwikkelt en tegelijkertijd niet vergeet waar de ‘roots’ liggen. De vijf eigen winkels in Parijs zijn daar

een goed voorbeeld van. Deze bestaan al jaren en zullen ook in de toekomst een belangrijke rol vervullen. En

tegelijkertijd is het bedrijf volop in ontwikkeling. Een duidelijk voorbeeld daarvan zijn de ‘brillen op maat’ die

Lafont op exclusieve basis aanbiedt in de boutiques in Parijs. In de toekomst zal dit ook in de Benelux mogelijk

zijn op zeer exclusieve basis. Dat is natuurlijk geweldig. Vanuit Lafont word ik dan ook nauw betrokken bij de

mogelijkheden voor de Benelux. Ik word dan zo enthousiast dat ik het concept het liefst vandaag nog uitrol,

maar helaas zullen we nog een klein jaar moeten wachten!”

BETROKKENHEID EN COMMITMENT

“Doordat ik niet alleen op managementniveau werkzaam ben, maar ook midden in de markt sta, kan ik veel

handige en bruikbare informatie doorspelen naar Lafont. Lafont vraagt per regio altijd waar de behoefte in de

markt ligt. Zo blijft het bedrijf up-to-date en kan zij inspelen op de laatste behoefte van de zelfstandige opticien.

De Silmo in Parijs was daar een duidelijk voorbeeld van. In de collectie was duidelijk rekening gehouden met