Previous Page  16 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 84 Next Page
Page Background

IN 2016 VIERT IC! BERLIN HET TWINTIGJARIGE BESTAAN. OM DIT TE VIEREN KIJKEN

WE MEE TERUG NAAR DE GESCHIEDENIS VAN BET BERLIJNSE MERK. DAAROM GAAN

WE TERUG NAAR DE HET JAAR VAN DE OLYMPISCHE SPELEN IN ATLANTA EN DE OPE-

NING VAN DE ERASMUSBRUG, MAAR OOK VAN DE VERSCHRIKKELIJKE KAPSELS, DE

MACARENA, THE KELLY FAMILY EN HAPPY HARDCORE.

In Berlijn is de muur net een paar jaar geleden gevallen en de stad bevindt zich in een periode van

bouw. Naast eeuwenoude kerken verrijzen gouden asbestpaleizen. Hele huizenblokken staan leeg

of worden door punkers bezet terwijl de oorspronkelijke bewoners naar het Westen zijn gevlucht.

In een tweekamerappartement in de buurt van het Alexanderplein zijn drie studenten bezig met een

revolutie – een op het gebied van metalen brillen.

In hun handen hebben de drie studenten van de Hochschule der Künste het eerste prototype

(genaamd Jack) van een uit aluminium vervaardigde, handgesneden zonnebril zonder schroefjes in

het scharnier. Deze bril was zó revolutionair dat de jongens door bijna iedere opticien in de stad de

winkel uitgelachen werden. Pas na veel tijd, veel stijfkoppigheid en zelfs enkele guerrillatactieken

kon het succesverhaal van ic! berlin beginnen.

IC! BERLIN, NUL SCHROEFJES

TWINTIG JAAR

In eerste instantie worden de brillen verkocht via een ‘subscription party’, om kapi-

taal op te brengen. Deze eerste brillen hadden een levertijd van zes maanden! Op de

beurs van Milaan verkocht oprichter Ralph de brillen zonder vergunning of stand. Hij

verkocht ze vanuit de binnenzak van zijn jas, als een illegale straatverkoper. Hoe meer

regels ic! berlin brak, des te groter werd het succes leek het.

Zo ontwikkelde het huiskamerproject zich tot een onafhankelijk brillenbedrijf met een

miljoenenomzet en tweehonderd werknemers wereldwijd. Tegenwoordig worden de

brillen van ic! berlin in meer dan zestig landen verkocht en zijn ze te vinden op de

beroemdste neuzen ter wereld.

Er is in die twintig jaar bij ic! berlin veel veranderd, en niet alleen in de garderobe

van de medewerkers. Aluminium werd vervangen door RVS en nieuwe materialen als

acetaat, plotic, hoorn en titanium kwamen. Medewerkers kwamen en gingen, vele

prijzen werden gewonnen en nieuwe modellen werden geïntroduceerd. Maar de kern,

het schroefloze scharnierpunt, is nog steeds precies hetzelfde als toen iedereen nog de

Macarena deed.

Voor aanvullende informatie:

Lars Gerrits

Tel. +31 (0)6 43123934

www.ic-berlin.de

Om het jubileum te vieren introdu-

ceert ic! berlin vol trots en nostalgie

het ic! berlin 20 Years Book. Hierin

staat een bonte verzameling van twin-

tig jaar campagnebeelden, mensen,

posters en brillen, van de eerste pro-

totypen tot de meest actuele model-

len. De afbeeldingen bij dit artikel

zijn ook afkomstig uit dit boek vol

hoogte-, dieptepunten en verschrik-

kelijke kapsels.

B

e d r i j f s n i e u w s

D

e

O

p t i c i e n

n r

6 2 0 1 6

16