IN 2016 VIERT IC! BERLIN HET TWINTIGJARIGE BESTAAN. OM DIT TE VIEREN KIJKEN
WE MEE TERUG NAAR DE GESCHIEDENIS VAN BET BERLIJNSE MERK. DAAROM GAAN
WE TERUG NAAR DE HET JAAR VAN DE OLYMPISCHE SPELEN IN ATLANTA EN DE OPE-
NING VAN DE ERASMUSBRUG, MAAR OOK VAN DE VERSCHRIKKELIJKE KAPSELS, DE
MACARENA, THE KELLY FAMILY EN HAPPY HARDCORE.
In Berlijn is de muur net een paar jaar geleden gevallen en de stad bevindt zich in een periode van
bouw. Naast eeuwenoude kerken verrijzen gouden asbestpaleizen. Hele huizenblokken staan leeg
of worden door punkers bezet terwijl de oorspronkelijke bewoners naar het Westen zijn gevlucht.
In een tweekamerappartement in de buurt van het Alexanderplein zijn drie studenten bezig met een
revolutie – een op het gebied van metalen brillen.
In hun handen hebben de drie studenten van de Hochschule der Künste het eerste prototype
(genaamd Jack) van een uit aluminium vervaardigde, handgesneden zonnebril zonder schroefjes in
het scharnier. Deze bril was zó revolutionair dat de jongens door bijna iedere opticien in de stad de
winkel uitgelachen werden. Pas na veel tijd, veel stijfkoppigheid en zelfs enkele guerrillatactieken
kon het succesverhaal van ic! berlin beginnen.
IC! BERLIN, NUL SCHROEFJES
TWINTIG JAAR
In eerste instantie worden de brillen verkocht via een ‘subscription party’, om kapi-
taal op te brengen. Deze eerste brillen hadden een levertijd van zes maanden! Op de
beurs van Milaan verkocht oprichter Ralph de brillen zonder vergunning of stand. Hij
verkocht ze vanuit de binnenzak van zijn jas, als een illegale straatverkoper. Hoe meer
regels ic! berlin brak, des te groter werd het succes leek het.
Zo ontwikkelde het huiskamerproject zich tot een onafhankelijk brillenbedrijf met een
miljoenenomzet en tweehonderd werknemers wereldwijd. Tegenwoordig worden de
brillen van ic! berlin in meer dan zestig landen verkocht en zijn ze te vinden op de
beroemdste neuzen ter wereld.
Er is in die twintig jaar bij ic! berlin veel veranderd, en niet alleen in de garderobe
van de medewerkers. Aluminium werd vervangen door RVS en nieuwe materialen als
acetaat, plotic, hoorn en titanium kwamen. Medewerkers kwamen en gingen, vele
prijzen werden gewonnen en nieuwe modellen werden geïntroduceerd. Maar de kern,
het schroefloze scharnierpunt, is nog steeds precies hetzelfde als toen iedereen nog de
Macarena deed.
Voor aanvullende informatie:
Lars Gerrits
Tel. +31 (0)6 43123934
www.ic-berlin.deOm het jubileum te vieren introdu-
ceert ic! berlin vol trots en nostalgie
het ic! berlin 20 Years Book. Hierin
staat een bonte verzameling van twin-
tig jaar campagnebeelden, mensen,
posters en brillen, van de eerste pro-
totypen tot de meest actuele model-
len. De afbeeldingen bij dit artikel
zijn ook afkomstig uit dit boek vol
hoogte-, dieptepunten en verschrik-
kelijke kapsels.
B
e d r i j f s n i e u w s
D
e
O
p t i c i e n
n r
6 2 0 1 6
16