C
o l o f o n
e n
D
e
V
i s i e
Vakblad voor de optiek- en
contactlenzenbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.deopticien.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Else Witten
e.witten@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden verveel-
voudigd en/of openbaar gemaakt door mid-
del van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van de
uitgever.
De Opticien besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijdschrift
wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook op
geen enkele wijze verantwoordelijk voor
schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn
op de bedoelde informatie.
In deze uitgave van vaktijdschrift De Opticien besteden we extra veel aandacht aan
het veranderende communicatiegedrag van de consument. Veranderingen die door
de komst van smartphones, tablets en social media in korte tijd enorm veranderd is.
En persoonlijk wist ik niet dat het fenomeen ‘smartphone’ pas tien jaar geleden vorm
begon te krijgen, als ik bekijk hoe ik inmiddels ‘vergroeid’ ben aan mijn iPhone. Zo
raak ik lichtelijk in paniek als ik deze vergeten ben, want naast bellen helpt hij mij
aardig de dag door. De wekker gaat via mijn smarthphone, ik check social media er
op, internet shoppen is een lichtelijke verslaving, en zonder de navigatie vind ik de
weg niet naar een nieuwe afspraak.
En dan te bedenken dat op 9 januari 2007 Steve Jobs de wereld de allereerste iPhone
toonde. Een historisch moment, waarmee het tijdperk van de smartphone definitief
werd ingeluid. Een tijdperk waar we inmiddels allemaal deel van uitmaken en zonder
dat we het bewust door hadden is uw en mijn communicatie- en consumentengedrag
veranderd.
De cijfers liegen er dan ook niet om. Zestig procent van de bevolking gebruikt meer
dan vijf uur per dag digitale apparaten. Kortom, we staren met z’n allen behoorlijk
lang naar het beeldscherm en dat vraagt een andere inspanning van onze ogen. De
Myopie onder jongeren neemt ook in ons land toe. En dan vergeten we nog het blau-
we licht, dat – zo is uit onderzoek gebleken – veel pubers wakker houdt en slapeloos-
heid veroorzaakt. Deze problemen worden in de maatschappij steeds breder gedra-
gen en het lijkt wel of we met z’n allen ons steeds beter realiseren dat er duidelijke
normen en waarden moeten worden opgesteld hoe het beste met digitale apparaten
om te gaan. Ook de leveranciers binnen de optiekbranche komen met oplossingen.
Contactlensleveranciers Bausch+Lomb en CooperVision introduceren nieuwe con-
tactlenzen die inspelen op ons veranderende digitale lifestyle. mark’ennovy brengt
een lens op de markt met ingebouwd blauw licht filter en natuurlijk kennen we alle-
maal de Blueberry brillen van Menrad. En dan vergeten we nog de glasfabrikanten,
die tegenwoordig een breed aanbod aan oplossingen bieden.
Oplossingen die u als zelfstandige opticien aan kunt dragen en daarom is het in het
verkoopgesprek van essentieel belang na te gaan welke levensstijl de klant er op
nahoudt. Maar gegarandeerd dat hij of zij net zo ‘vergroeid’ is met de smarthpone als
ik en er dus volop kansen en mogelijkheden zijn voor de verkoop. En wellicht dat ik
iets boven de vijf uur uit kom – met mijn laptop meegerekend – maar feit blijft wel
dat de cijfers (en daarmee de verkoopkansen) er niet om liegen!
Veel leesplezier gewenst!
Hoofdredacteur De Opticien
Els e Wi tt en
De Visie
D
e
O
p t i c i e n
n r
6 2 0 1 6
3
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170)
Vakinformatie voor de totale optiek- en Contactlensbranche
|
December 2016
|
16e jaargang no. 6
|
Prijs
€
10,50
de opticien
Len &
Vloeistoffen
SPECIAL
COVERSTORY
PROCORNEA BRENGT U
OP (DE) HOOGTE
INTERVIEW
DE PARIJSE CHIQUE VAN LAFONT
WE ZIJN VERANDERD… JA OOK U!