BAKKERIJ HAAFS
De bakkerij van Haafs bestaat al sinds 1994. Tijdens een wintersportvakantie in
dat jaar maakt hij kennis met Petra den Otter, zijn huidige echtgenote. Samen
besluiten ze nog datzelfde jaar een bakkerij te openen aan het Raadhuisplein
in Haren en sindsdien is het stel onafscheidelijk. Inmiddels bezitten ze drie
winkels, vier franchise filialen, een externe productielocatie en levert Haafs zijn
producten aan vele bakkerijen, supermarkten en horecagelegenheden uit het
hele land. Sinds 28 oktober 2015 draagt Haafs ook nog eens de titel ‘Meester
Boulanger’. “Die titel is het hoogst haalbare in ons vakgebied en natuurlijk ben
ik daar trots op, maar het is niet zo dat ik er nu mee te koop ga lopen hoor,
bovendien heb ik er ook hard voor moeten werken. Zo’n titel geeft aan dat je
topkwaliteit levert en daar krijg je ongevraagd een hoop publiciteit voor terug,
wat weer zorgt voor extra klandizie.”
Ten Napel vult aan: “Maar het is natuurlijk wel zo dat er maar zes mensen in
het land zijn die de titel mogen dragen. Het is echt wel een titel die niet iedere
bakker zomaar even krijgt. Hij staat nu in het rijtje met Robèrt van Beckhoven
en Rudolf van Veen.”
SAMENWERKING
Ten Napel vertelt over de start van de samenwerking tussen beide heren: “Ik
weet het nog precies. In ons allereerste begin hebben we kaarten gemaakt en
deze hebben we verstuurd naar tien bedrijven die we zelf zagen als onze ideale
klanten. Wilfred reageerde nagenoeg meteen met de mededeling dat hij een
bakker zocht en zo hebben we eigenlijk direct een geschikte kandidaat aange-
dragen en kunnen plaatsen.”
Haafs lachend: ”Ik denk dat ik nu wel de grootste sponsor van Het Ambacht
ben.” Ten Napel: “Ik weet eigenlijk helemaal niet hoeveel mensen hier nu via
ons werken.” Haafs: “Dat boeit me eerlijk gezegd ook helemaal niets. Het gaat
er om dat ik krijg wat ik vraag. In ons vak heb je gewoon te maken met drukke
en rustige periodes. En op het moment dat je knijp zit, moet je toch op zoek
naar tijdelijke extra mensen, soms ook voor langere periodes. Dan is het
prettig dat je de vraag kunt uitzetten bij iemand die de taal spreekt en meteen
weet wat je zoekt. Toen Gert-Jan in een later stadium aangaf dat ze ook payroll
erbij gingen doen heb ik alles tot op de cent nauwkeurig berekend en kwam
ik tot de conclusie dat het kostprijs technisch niets uitmaakt of ik de mensen
bij hem onderbreng of dat ik ze zelf moet betalen. Toen ik dat ontdekte heb ik
alles over de schutting gegooid en bij hem ondergebracht. Ik was in één keer
verlost van alle bijbehorende administratieve taken. Daarnaast ben ik nu veel
flexibeler en kan ik sneller schakelen op de drukke momenten. Mijn bedrijf is
nu zo ingericht dat we werken met een vast kader, dat zijn onze eigen mensen
en alles wat daaronder zit is allemaal payroll.”
TOEKOMST
We vragen hoe Haafs de toekomst ziet: “Pfoe, dat is een lastige. Ik ben nu
vijftig jaar en denk nog lang niet aan stoppen. Maar aan de andere kant weten
we ook niet hoe de wereld er over vijftien jaar uit ziet. Op dit moment wil
ik gewoon zoveel mogelijk rendement halen uit mijn bedrijf met de huidige
middelen. Dat verplicht ons meteen om de hoogst mogelijke kwaliteit te leve-
ren, omdat het aanbod in onze branche groter is dan de vraag. Onze branche
en de markt is constant in beweging. Klanten kopen meer en sneller bij de
supermarkt in plaats van de traditionele bakkerij en daar moeten we iets mee.
Ook het internet gaat een steeds grotere rol spelen en ik ben daarom ook heel
benieuwd hoe het straatbeeld er over vijftien of twintig jaar uitziet. Wij zien
zeker wel een gezonde toekomst, maar we moeten wel met de markt meebe-
wegen. De traditionele bakkers zullen wel ondernemend moeten gaan denken
en daar hoort in mijn beleving het payrollen zeker bij.”
De vraag die ook gesteld moet worden: is Payroll niet heel erg nadelig voor de
medewerker? Ten Napel: “Ik zal je een voorbeeld geven. Je gaat in dienst bij
een bedrijf en die geeft je in de eerste twee jaar tijd drie tijdelijke contracten.
Dan is hij verplicht om je aan te nemen. Dat wil of kan hij niet en dus word je
verplicht om afscheid te nemen of om een half jaar plus een dag thuis te zitten.
Daarna herhaalt zich dat een paar keer en zit je in tien jaar tijd dus twee jaar
thuis. Via payroll kun je vijf en een half jaar flexibel werk verrichten en pas dan
moet je er een half jaar uit. Doe dit traject twee keer en je bent in ruim elf jaar
maar een half jaar thuis geweest. Wat is dan nadeliger voor de werknemer?”
ONBEKEND MAAKT ONBEMIND
We willen ook weten of Haafs andere ondernemers kan aanraden om gebruik te
maken van de diensten van Uitzendbureau Het Ambacht? “Onze branche houdt
heel erg vast aan tradities en is te weinig bekend met uitzenden en payrollen.
Het is een beetje ‘onbekend maakt onbemind’. In andere branches is het de
normaalste zaak van de wereld, maar bij ons moet men eerst tien keer over-
tuigd worden, voordat iets een kans krijgt. Ik vind het dan ook razend knap dat
Het Ambacht zich daar nu al tien jaar een weg in baant. Nu Het Ambacht een
behoorlijke naam opgebouwd heeft, denk ik dat steeds meer bakkers de voor-
delen wel gaan zien en ik kan het ze van harte aanbevelen”, zegt Haafs tot slot.
A
d v e r t e n t i e
König Benelux
I De Vort 2a I 4225SJ Noordeloos I NETHERLANDS
+31.183.6828.68 I
info_nl@koenig-rex.comKGV
opmaat gemaakte hoge
snelheidslijnen voor
industrie
www.konig-rex.nlIN KLEINBROOD
Bekijk de video:
NB T M
a g a z i n e
n r
2 2 0 1 7
13