Previous Page  13 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 44 Next Page
Page Background

BAKKERIJ HAAFS

De bakkerij van Haafs bestaat al sinds 1994. Tijdens een wintersportvakantie in

dat jaar maakt hij kennis met Petra den Otter, zijn huidige echtgenote. Samen

besluiten ze nog datzelfde jaar een bakkerij te openen aan het Raadhuisplein

in Haren en sindsdien is het stel onafscheidelijk. Inmiddels bezitten ze drie

winkels, vier franchise filialen, een externe productielocatie en levert Haafs zijn

producten aan vele bakkerijen, supermarkten en horecagelegenheden uit het

hele land. Sinds 28 oktober 2015 draagt Haafs ook nog eens de titel ‘Meester

Boulanger’. “Die titel is het hoogst haalbare in ons vakgebied en natuurlijk ben

ik daar trots op, maar het is niet zo dat ik er nu mee te koop ga lopen hoor,

bovendien heb ik er ook hard voor moeten werken. Zo’n titel geeft aan dat je

topkwaliteit levert en daar krijg je ongevraagd een hoop publiciteit voor terug,

wat weer zorgt voor extra klandizie.”

Ten Napel vult aan: “Maar het is natuurlijk wel zo dat er maar zes mensen in

het land zijn die de titel mogen dragen. Het is echt wel een titel die niet iedere

bakker zomaar even krijgt. Hij staat nu in het rijtje met Robèrt van Beckhoven

en Rudolf van Veen.”

SAMENWERKING

Ten Napel vertelt over de start van de samenwerking tussen beide heren: “Ik

weet het nog precies. In ons allereerste begin hebben we kaarten gemaakt en

deze hebben we verstuurd naar tien bedrijven die we zelf zagen als onze ideale

klanten. Wilfred reageerde nagenoeg meteen met de mededeling dat hij een

bakker zocht en zo hebben we eigenlijk direct een geschikte kandidaat aange-

dragen en kunnen plaatsen.”

Haafs lachend: ”Ik denk dat ik nu wel de grootste sponsor van Het Ambacht

ben.” Ten Napel: “Ik weet eigenlijk helemaal niet hoeveel mensen hier nu via

ons werken.” Haafs: “Dat boeit me eerlijk gezegd ook helemaal niets. Het gaat

er om dat ik krijg wat ik vraag. In ons vak heb je gewoon te maken met drukke

en rustige periodes. En op het moment dat je knijp zit, moet je toch op zoek

naar tijdelijke extra mensen, soms ook voor langere periodes. Dan is het

prettig dat je de vraag kunt uitzetten bij iemand die de taal spreekt en meteen

weet wat je zoekt. Toen Gert-Jan in een later stadium aangaf dat ze ook payroll

erbij gingen doen heb ik alles tot op de cent nauwkeurig berekend en kwam

ik tot de conclusie dat het kostprijs technisch niets uitmaakt of ik de mensen

bij hem onderbreng of dat ik ze zelf moet betalen. Toen ik dat ontdekte heb ik

alles over de schutting gegooid en bij hem ondergebracht. Ik was in één keer

verlost van alle bijbehorende administratieve taken. Daarnaast ben ik nu veel

flexibeler en kan ik sneller schakelen op de drukke momenten. Mijn bedrijf is

nu zo ingericht dat we werken met een vast kader, dat zijn onze eigen mensen

en alles wat daaronder zit is allemaal payroll.”

TOEKOMST

We vragen hoe Haafs de toekomst ziet: “Pfoe, dat is een lastige. Ik ben nu

vijftig jaar en denk nog lang niet aan stoppen. Maar aan de andere kant weten

we ook niet hoe de wereld er over vijftien jaar uit ziet. Op dit moment wil

ik gewoon zoveel mogelijk rendement halen uit mijn bedrijf met de huidige

middelen. Dat verplicht ons meteen om de hoogst mogelijke kwaliteit te leve-

ren, omdat het aanbod in onze branche groter is dan de vraag. Onze branche

en de markt is constant in beweging. Klanten kopen meer en sneller bij de

supermarkt in plaats van de traditionele bakkerij en daar moeten we iets mee.

Ook het internet gaat een steeds grotere rol spelen en ik ben daarom ook heel

benieuwd hoe het straatbeeld er over vijftien of twintig jaar uitziet. Wij zien

zeker wel een gezonde toekomst, maar we moeten wel met de markt meebe-

wegen. De traditionele bakkers zullen wel ondernemend moeten gaan denken

en daar hoort in mijn beleving het payrollen zeker bij.”

De vraag die ook gesteld moet worden: is Payroll niet heel erg nadelig voor de

medewerker? Ten Napel: “Ik zal je een voorbeeld geven. Je gaat in dienst bij

een bedrijf en die geeft je in de eerste twee jaar tijd drie tijdelijke contracten.

Dan is hij verplicht om je aan te nemen. Dat wil of kan hij niet en dus word je

verplicht om afscheid te nemen of om een half jaar plus een dag thuis te zitten.

Daarna herhaalt zich dat een paar keer en zit je in tien jaar tijd dus twee jaar

thuis. Via payroll kun je vijf en een half jaar flexibel werk verrichten en pas dan

moet je er een half jaar uit. Doe dit traject twee keer en je bent in ruim elf jaar

maar een half jaar thuis geweest. Wat is dan nadeliger voor de werknemer?”

ONBEKEND MAAKT ONBEMIND

We willen ook weten of Haafs andere ondernemers kan aanraden om gebruik te

maken van de diensten van Uitzendbureau Het Ambacht? “Onze branche houdt

heel erg vast aan tradities en is te weinig bekend met uitzenden en payrollen.

Het is een beetje ‘onbekend maakt onbemind’. In andere branches is het de

normaalste zaak van de wereld, maar bij ons moet men eerst tien keer over-

tuigd worden, voordat iets een kans krijgt. Ik vind het dan ook razend knap dat

Het Ambacht zich daar nu al tien jaar een weg in baant. Nu Het Ambacht een

behoorlijke naam opgebouwd heeft, denk ik dat steeds meer bakkers de voor-

delen wel gaan zien en ik kan het ze van harte aanbevelen”, zegt Haafs tot slot.

A

d v e r t e n t i e

König Benelux

I De Vort 2a I 4225SJ Noordeloos I NETHERLANDS

+31.183.6828.68 I

info_nl@koenig-rex.com

KGV

opmaat gemaakte hoge

snelheidslijnen voor

industrie

www.konig-rex.nl

IN KLEINBROOD

Bekijk de video:

NB T M

a g a z i n e

n r

2 2 0 1 7

13