C
O L U M N
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
1 2 0 1 6
13
Ondanks het succes met de navigatiekastjes kon TomTom als bedrijf niet op
de automatische piloot koersen. De technologische ontwikkelingen gingen
razendsnel. Andere fabrikanten uit het Verre Oosten kwamen ook met dit soort
handige kastjes en aanbieders van mobiele telefoons kondigden aan dat er gra-
tis navigatiesoftware zou komen bij telefoons met een gps-ontvanger. TomTom
realiseerde zich al snel dat het voor toekomstig succes niet om de hardware,
maar om de zogenoemde content zou gaan. Oftewel: het gaat niet om de kas-
tjes maar om de inhoud, de kennis van de kaarten. Er waren wereldwijd maar
twee of drie van die kaartenmakers en wie die in handen had, kon ook over
de content beschikken. Toen de mogelijkheid zich voordeed, nam TomTom in
2008 dan ook kaartenmaker TeleAtlas over, zodat men vanaf dat moment zowel
de hardware als de software kon leveren.
Het verhaal van TomTom leert dat je je als bedrijf continu moet aanpassen aan
de veranderende omstandigheden in de markt. Dat geldt net zo goed voor mij
als cosmeticaproducent als ook voor u als schoonheidsspecialist. Ook in onze
branche gaan de ontwikkelingen snel en is het zaak om op de hoogte te blij-
ven, zodat u zich op tijd kunt aanpassen. Daarom is het ook goed dat er een
professionele vakbeurs is waarop u zich vakinhoudelijk kunt laten inspireren
en ruimte heeft voor netwerken en zakendoen. Ruim twintig jaar organiseert de
branchevereniging Beauty Trade Professionals (BTP) deze Beauty Trade special
in het voorjaar. Jarenlang was dat in Utrecht, maar sinds het opzeggen van het
contract door de Jaarbeurs zal het dit jaar voor het eerst in Den Bosch zijn. Voor
sommigen van ons klinkt dat wellicht wat verder weg. Dankzij de TomTom kan
ik u vertellen dat dit vanuit het noorden nog geen 20 minuten extra rijtijd kost.
Hiervan maakt u overigens het grootste deel al goed omdat u bij deze beurslo-
catie dichterbij de ingang kunt parkeren en snel binnen bent.
Maar net als bij TomTom; uiteindelijk blijkt de kennis van de kaarten belang-
rijker dan de kastjes zelf. Het gaat er bij de voorjaarsbeurs vooral om wat u als
schoonheidsspecialist geboden wordt qua programma, aanbieders en merken
en niet zozeer om in welke hal of stad dit plaats vindt. Verandering van locatie
maakt bovendien dat de voorjaarsbeurs niet meer op de automatische piloot
wordt georganiseerd. Behalve de beursorganisatie moesten ook standhouders
bewust kiezen of en aan welke beurs ze zouden deelnemen. En dat deden
ze volop. Zelfs aanbieders die de afgelopen jaren deelname aan de beurs om
diverse redenen vaarwel zegden, zijn nu weer terug. U doet er daarom goed
aan tussen 2 en 4 april uw TomTom op Den Bosch in te stellen.
Jan Zwoferink is apotheker en eigenaar van Webecos en Corrective Cosmetics
WAARSCHIJNLIJK WEET BIJNA NIEMAND MEER HOE JE MET BEHULP VAN EEN PAPIEREN WEGENKAART DE ROUTE RONDOM PARIJS NAAR
ZUID-FRANKRIJK MOET VINDEN. IK VERMOED DAT OOK BIJNA NIEMAND MEER HET SHELL STRATENBOEK KENT. HET WAT? DAT WAS EEN DIK
BOEK MET PLATTEGRONDEN MET DAAROP ALLE STRATEN IN ALLE GEMEENTEN IN NEDERLAND. HEEL HANDIG ALS JE BIJVOORBEELD NAAR
DE DIEZEKADE 2 IN DEN BOSCH MOEST EN NOG NOOIT IN DIE STAD WAS GEWEEST. TEGENWOORDIG KUNNEN WE ONS EIGENLIJK NIET
MEER VOORSTELLEN OM MET DE AUTO OP PAD TE GAAN ZONDER ONZE TOMTOM. EVEN HET ADRES INTYPEN EN EEN VRIENDELIJKE STEM
LEIDT JE ALS VANZELF NAAR DE PLAATS VAN BESTEMMING. EN DAN TE BEDENKEN DAT HET NOG GEEN VIJFTIEN JAAR GELEDEN IS DAT DIT
SOORT AUTONAVIGATIESYSTEMEN OP DE MARKT KWAMEN. HET MOOISTE IS OOK NOG DAT TOMTOM EEN NEDERLANDS BEDRIJF IS, DAT
WERELDWIJD EEN TOONAANGEVENDE SPELER IN NAVIGATIETOEPASSINGEN IS GEWORDEN.
Automatische
PILOOT
Jan Zwoferink