Previous Page  69 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 69 / 76 Next Page
Page Background

V

i s u e l e

m a r k e t i n g

D

e

B

e a u t y s a l o n

n r

1 2 0 1 7

69

HOE SELECTEER JE

DE JUISTE

salon visual(s)?

Met de opkomst van internet, sociale media en smartphones krij-

gen we een overvloed aan informatie binnen, waardoor we ons

moeilijk voor lange tijd kunnen focussen. Als salon heb je daarom

slechts één kans om de aandacht van de klant te vangen, voordat

ze zich weer op iets anders concentreren. De gouden regels om dit

het beste te kunnen doen, hebben we hieronder (aan de hand van

een blog van Phorest Salon Software) voor je op een rijtje gezet.

HET GEBRUIK VAN KLEUR

Wanneer je je salon (online) wil promoten, is kleurgebruik het

eerste waarmee je rekening moet houden. Dit komt simpelweg

door het feit dat ogen van nature meer aangetrokken zijn tot mooie

kleuren. Bij het kiezen van de juiste tinten is het daarom van belang

dat je primaire kleuren mixt met hun complementaire kleuren. Zo

zijn niet alleen geel en paars een uitstekende keuze, maar ook de

combinaties rood met groen en blauw met oranje zijn aan te raden.

Bovendien is het slim om ervoor te zorgen dat het belangrijkste het

meest opvalt.

IDENTIFICATIE EN POSITIEVE VIBES

Naast kleuren wordt de aandacht van klanten voor een groot deel

gevangen door wat er precies te zien is. Zo komt uit verschillende

studies naar voren dat klanten zich eerder voor advertenties of

salon visuals interesseren wanneer er mensen afgebeeld zijn. Op

deze manier kunnen ze zich identificeren met wat er wordt gepre-

senteerd. Naast mensen is het ook een goede zet om een positieve

sfeer over te brengen. Denk bijvoorbeeld aan geluk, liefde en ande-

re emoties die een positief gevoel bij de klant kunnen opwekken.

UIT EEN RECENT ONDERZOEK VAN MICROSOFT IS GEBLE-

KEN DAT MENSEN IN DE AFGELOPEN VIJFTIEN JAAR EEN

KORTERE AANDACHTSSPANNE HEBBEN GEKREGEN DAN

EEN GOUDVIS. HET KLEINE BEESTJE HEEFT EEN GEMIDDEL-

DE SPANNINGSBOOG VAN NEGEN SECONDEN, TERWIJL

DIT BIJ MENSEN VAN TWAALF NAAR ACHT SECONDEN IS

GEDAALD. DEZE GROTE VERANDERING ZORGT ER ONDER

ANDERE VOOR DAT JE JE SALON VISUEEL GEZIEN IN EEN

KORTERE TIJD MOET PROMOTEN. MAAR HOE ZORG JE

ERVOOR OM IN EEN FLITS DE AANDACHT VAN KLANTEN

TE TREKKEN, VOORDAT ZE ZICH WEER OP IETS ANDERS

RICHTEN? VAKTIJDSCHRIFT DE BEAUTYSALON GING OP

ONDERZOEK UIT EN DOOK IN DE WERELD VAN VISUELE

MARKETING.

OPVALLENDE BEELDEN

Een ander belangrijke tip om de aandacht van klanten zo snel mogelijk te vangen, is

het gebruik van opvallende beelden die niet zomaar zonder reden zijn geselecteerd.

Als deze beelden dienen om een speciaal product te verkopen, zorg er dan ook voor

dat daar de focus op ligt. Denk er wel aan dat je eerst nadenkt over het concept,

voordat je passende beelden hiervoor kiest.

OP TIJD VERVERSEN

Tot slot is het belangrijk om je visuele promotiemateriaal na een bepaalde tijd te

vervangen voor nieuwe beelden. Ook al heb je een beeld gevonden die het goed

doet bij klanten, de prestaties hiervan duren helaas niet voor eeuwig.

Onderzoek door Microsoft heeft aangetoond dat de aandachtsspanne van men-

sen in de afgelopen vijftien jaar flink is gedaald. Hierdoor is het belangrijker dan ooit

tevoren om in een flits de aandacht van klanten te trekken. Daarom is het verstandig

om rekening te houden met enkele ‘gouden regels’ van visuele marketing