V
i s u e l e
m a r k e t i n g
D
e
B
e a u t y s a l o n
n r
1 2 0 1 7
69
HOE SELECTEER JE
DE JUISTE
salon visual(s)?
Met de opkomst van internet, sociale media en smartphones krij-
gen we een overvloed aan informatie binnen, waardoor we ons
moeilijk voor lange tijd kunnen focussen. Als salon heb je daarom
slechts één kans om de aandacht van de klant te vangen, voordat
ze zich weer op iets anders concentreren. De gouden regels om dit
het beste te kunnen doen, hebben we hieronder (aan de hand van
een blog van Phorest Salon Software) voor je op een rijtje gezet.
HET GEBRUIK VAN KLEUR
Wanneer je je salon (online) wil promoten, is kleurgebruik het
eerste waarmee je rekening moet houden. Dit komt simpelweg
door het feit dat ogen van nature meer aangetrokken zijn tot mooie
kleuren. Bij het kiezen van de juiste tinten is het daarom van belang
dat je primaire kleuren mixt met hun complementaire kleuren. Zo
zijn niet alleen geel en paars een uitstekende keuze, maar ook de
combinaties rood met groen en blauw met oranje zijn aan te raden.
Bovendien is het slim om ervoor te zorgen dat het belangrijkste het
meest opvalt.
IDENTIFICATIE EN POSITIEVE VIBES
Naast kleuren wordt de aandacht van klanten voor een groot deel
gevangen door wat er precies te zien is. Zo komt uit verschillende
studies naar voren dat klanten zich eerder voor advertenties of
salon visuals interesseren wanneer er mensen afgebeeld zijn. Op
deze manier kunnen ze zich identificeren met wat er wordt gepre-
senteerd. Naast mensen is het ook een goede zet om een positieve
sfeer over te brengen. Denk bijvoorbeeld aan geluk, liefde en ande-
re emoties die een positief gevoel bij de klant kunnen opwekken.
UIT EEN RECENT ONDERZOEK VAN MICROSOFT IS GEBLE-
KEN DAT MENSEN IN DE AFGELOPEN VIJFTIEN JAAR EEN
KORTERE AANDACHTSSPANNE HEBBEN GEKREGEN DAN
EEN GOUDVIS. HET KLEINE BEESTJE HEEFT EEN GEMIDDEL-
DE SPANNINGSBOOG VAN NEGEN SECONDEN, TERWIJL
DIT BIJ MENSEN VAN TWAALF NAAR ACHT SECONDEN IS
GEDAALD. DEZE GROTE VERANDERING ZORGT ER ONDER
ANDERE VOOR DAT JE JE SALON VISUEEL GEZIEN IN EEN
KORTERE TIJD MOET PROMOTEN. MAAR HOE ZORG JE
ERVOOR OM IN EEN FLITS DE AANDACHT VAN KLANTEN
TE TREKKEN, VOORDAT ZE ZICH WEER OP IETS ANDERS
RICHTEN? VAKTIJDSCHRIFT DE BEAUTYSALON GING OP
ONDERZOEK UIT EN DOOK IN DE WERELD VAN VISUELE
MARKETING.
OPVALLENDE BEELDEN
Een ander belangrijke tip om de aandacht van klanten zo snel mogelijk te vangen, is
het gebruik van opvallende beelden die niet zomaar zonder reden zijn geselecteerd.
Als deze beelden dienen om een speciaal product te verkopen, zorg er dan ook voor
dat daar de focus op ligt. Denk er wel aan dat je eerst nadenkt over het concept,
voordat je passende beelden hiervoor kiest.
OP TIJD VERVERSEN
Tot slot is het belangrijk om je visuele promotiemateriaal na een bepaalde tijd te
vervangen voor nieuwe beelden. Ook al heb je een beeld gevonden die het goed
doet bij klanten, de prestaties hiervan duren helaas niet voor eeuwig.
▲
Onderzoek door Microsoft heeft aangetoond dat de aandachtsspanne van men-
sen in de afgelopen vijftien jaar flink is gedaald. Hierdoor is het belangrijker dan ooit
tevoren om in een flits de aandacht van klanten te trekken. Daarom is het verstandig
om rekening te houden met enkele ‘gouden regels’ van visuele marketing