V
e r p a k k i n g e n
D
e
B
e a u t y s a l o n
n r
2 2 0 1 7
33
HOEWEL ECHTE SCHOONHEID VAN BINNENUIT
KOMT, KAN DE UITSTRALING VAN IETS OF IEMAND
EVENEENS BELANGRIJK ZIJN. OOK BIJ BEAUTYPRO-
DUCTEN KAN HET UITERLIJK EEN DOORSLAGGE-
VENDE ROL SPELEN BIJ DE LAATSTE FASEN IN HET
KOOPPROCES. HET IS DAN OOK NIET GEK DAT DE
VERPAKKINGSINDUSTRIE VAN COSMETICA VEEL TIJD
EN ENERGIE STOPT IN HET VINDEN VAN GESCHIKT
MATERIAAL EN EEN PASSENDE STIJL OM HET PRO-
DUCT IN TE PRESENTEREN. BINNEN DE SCHOON-
HEIDSBRANCHE ZIJN VERSCHILLENDE ONTWIKKE-
LINGEN GAANDE, DIE NU OOK HUN WEG GEVON-
DEN HEBBEN IN DE VERPAKKINGSWERELD.
Uit het jaarverslag van L’ Oréal blijkt dat de uitgaven voor cosmetica nog ieder jaar groeien.
Zo meldde de cosmeticagigant dat de omzet in dit marktsegment het afgelopen jaar met vier
procent is gegroeid. Daartegenover staat wel een flinke lading concurrentie. Iedere succes-
volle ondernemer heeft daarom een nauwkeurige positionering nodig en een uitgekiende
marketingstrategie.
Een manier om zich te onderscheiden is bijvoorbeeld door een kenmerkende en passende
verpakkingslijn toe te passen. Bij het selecteren van de juiste verpakking zoeken bedrijven
nauwe aansluiting bij hun product. Immers, verpakking en product moeten elkaar versterken.
Dit kan op verschillende manieren gebeuren, als alle toegepaste verpakkingsvariaties de
belofte van de inhoud maar blijven benadrukken.
DUURZAME VERPAKKINGEN
In de beautysector worden producten steeds vaker gemaakt van duurzame ingrediënten
en op een duurzame manier geproduceerd. Tegenwoordig willen consumenten ook dat de
verpakkingen worden gemaakt van recyclebaar materiaal. Naast het gebruik van duurzame
grondstoffen, kunnen bedrijven ook denken aan compactere verpakkingen. Dit zou verspil-
ling van materiaal kunnen voorkomen. Ook dienen speciale oplossingen ervoor te zorgen dat
een tube, fles of pot helemaal geleegd kan worden. Daarnaast wordt ook in de beautybranche
onderzocht of navulbare verpakkingen een optie zijn. Uiteraard speelt hygiëne hierbij een
belangrijke rol.
EEN PARELTJE VOOR DE HUID,
EEN PARELTJE VOOR HET OOG
BEAUTYLIJNEN VOOR MANNEN
Cosmeticaproducten voor mannen zijn de laatste tijd zo
populair geworden, dat deze markt uitgegroeid is tot één van
de grootste. Het ochtendritueel van mannen die verzorgd voor
de dag willen komen bestaat vaak niet meer alleen uit sche-
ren, maar ook uit het aanbrengen van een crème, een geurtje
of zelfs make-up. Het is dan ook niet raar dat de beautybran-
che hier op inspeelt en meerdere beautylijnen voor mannen
op de markt brengt.
Volgens Diane Jaffé, expert op het gebied van gendermar-
keting, is het ook verstandig om voor mannen een andere
verpakkingsstrategie toe te passen: “Vrouwen worden aan-
getrokken tot precies het tegenoverstelde van datgene waar
mannen tot aangetrokken worden. Hoekig, vierkant en recht
zijn typisch mannelijke vormen, terwijl ronde vormen juist
meer vrouwelijk ogen.” De beautybranche verandert dus snel,
maar sommige voorkeuren blijven blijkbaar door de jaren
heen bestaan.