Previous Page  33 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 33 / 52 Next Page
Page Background

V

e r p a k k i n g e n

D

e

B

e a u t y s a l o n

n r

2 2 0 1 7

33

HOEWEL ECHTE SCHOONHEID VAN BINNENUIT

KOMT, KAN DE UITSTRALING VAN IETS OF IEMAND

EVENEENS BELANGRIJK ZIJN. OOK BIJ BEAUTYPRO-

DUCTEN KAN HET UITERLIJK EEN DOORSLAGGE-

VENDE ROL SPELEN BIJ DE LAATSTE FASEN IN HET

KOOPPROCES. HET IS DAN OOK NIET GEK DAT DE

VERPAKKINGSINDUSTRIE VAN COSMETICA VEEL TIJD

EN ENERGIE STOPT IN HET VINDEN VAN GESCHIKT

MATERIAAL EN EEN PASSENDE STIJL OM HET PRO-

DUCT IN TE PRESENTEREN. BINNEN DE SCHOON-

HEIDSBRANCHE ZIJN VERSCHILLENDE ONTWIKKE-

LINGEN GAANDE, DIE NU OOK HUN WEG GEVON-

DEN HEBBEN IN DE VERPAKKINGSWERELD.

Uit het jaarverslag van L’ Oréal blijkt dat de uitgaven voor cosmetica nog ieder jaar groeien.

Zo meldde de cosmeticagigant dat de omzet in dit marktsegment het afgelopen jaar met vier

procent is gegroeid. Daartegenover staat wel een flinke lading concurrentie. Iedere succes-

volle ondernemer heeft daarom een nauwkeurige positionering nodig en een uitgekiende

marketingstrategie.

Een manier om zich te onderscheiden is bijvoorbeeld door een kenmerkende en passende

verpakkingslijn toe te passen. Bij het selecteren van de juiste verpakking zoeken bedrijven

nauwe aansluiting bij hun product. Immers, verpakking en product moeten elkaar versterken.

Dit kan op verschillende manieren gebeuren, als alle toegepaste verpakkingsvariaties de

belofte van de inhoud maar blijven benadrukken.

DUURZAME VERPAKKINGEN

In de beautysector worden producten steeds vaker gemaakt van duurzame ingrediënten

en op een duurzame manier geproduceerd. Tegenwoordig willen consumenten ook dat de

verpakkingen worden gemaakt van recyclebaar materiaal. Naast het gebruik van duurzame

grondstoffen, kunnen bedrijven ook denken aan compactere verpakkingen. Dit zou verspil-

ling van materiaal kunnen voorkomen. Ook dienen speciale oplossingen ervoor te zorgen dat

een tube, fles of pot helemaal geleegd kan worden. Daarnaast wordt ook in de beautybranche

onderzocht of navulbare verpakkingen een optie zijn. Uiteraard speelt hygiëne hierbij een

belangrijke rol.

EEN PARELTJE VOOR DE HUID,

EEN PARELTJE VOOR HET OOG

BEAUTYLIJNEN VOOR MANNEN

Cosmeticaproducten voor mannen zijn de laatste tijd zo

populair geworden, dat deze markt uitgegroeid is tot één van

de grootste. Het ochtendritueel van mannen die verzorgd voor

de dag willen komen bestaat vaak niet meer alleen uit sche-

ren, maar ook uit het aanbrengen van een crème, een geurtje

of zelfs make-up. Het is dan ook niet raar dat de beautybran-

che hier op inspeelt en meerdere beautylijnen voor mannen

op de markt brengt.

Volgens Diane Jaffé, expert op het gebied van gendermar-

keting, is het ook verstandig om voor mannen een andere

verpakkingsstrategie toe te passen: “Vrouwen worden aan-

getrokken tot precies het tegenoverstelde van datgene waar

mannen tot aangetrokken worden. Hoekig, vierkant en recht

zijn typisch mannelijke vormen, terwijl ronde vormen juist

meer vrouwelijk ogen.” De beautybranche verandert dus snel,

maar sommige voorkeuren blijven blijkbaar door de jaren

heen bestaan.