Het idee om een schoonheidssalon speciaal voor mannen te beginnen kwam
tot stand door de werkervaring van Eefje: “Nadat ik een opleiding tot schoon-
heidsspecialiste had afgerond, ging ik aan de slag in een kapsalon. Hier richtte
ik mijn eigen schoonheidssalon in en ik merkte dat ik het zeer interessant vond
om mannen over te halen om na een knipbeurt ook een schoonheidsbehande-
ling te ondergaan. Daarnaast heb ik ook voor parfumerieën en cosmeticamerken
gewerkt en volgde ik veel trainingen. Het viel me op dat merken als Biotherm
en Nivea met een eigen mannenlijn kwamen en dat vond ik een interessante
ontwikkeling. Schoonheidssalons waren immers puur op vrouwen gericht. De
combinatie van deze twee ervaringen maakten dat ik onderzoek ging doen naar
de mogelijkheden om een schoonheidssalon voor mannen op de starten.”
Londen, Kopenhagen en Brussel hadden al succesvolle mannensalons en dat
zette Eefje aan het denken: “Het werkte al in andere landen en dat gaf mij moed
om het ook in Nederland op te starten. Amsterdam leek mij hiervoor de plek bij
uitstek.” Tweeëneenhalf jaar later stond de salon er en inmiddels is de zaak al
ruim zeven jaar succesvol. “We zijn al jaren stabiel, ondanks dat mannen minder
consequent een bezoek brengen dan vrouwen. Er zijn mannen die iedere vier
tot zes of acht weken terugkeren en er zijn mannen die eens per jaar komen.
Over het algemeen zijn mannen hele prettige klanten, bovendien heb je snel
vertrouwen gewonnen.”
Producten
“Bij de keuze voor producten, beperken we ons niet tot specifieke mannenlij-
nen”, laat Eefje weten. “Ik ben van mening dat je jezelf dan tekort zou doen. Wij
kijken naar huidtypen en huidcondities en houden rekening met de behoeften
van de klant, daar stemmen we onze producten op af. Inmiddels werken we met
vier uniseks-merken. We zijn gestart met Dermalogica. Zeven tot acht jaar gele-
den hadden zij al een vrij lange ‘no-list’. Door de jaren heen hebben we onze
eigen no-list aangescherpt en wilden we ook producten hebben waarbij syntheti-
sche ingrediënten uitgesloten waren. Om die reden hebben we later pH-formula,
Intelligent Nutrients en Absolution
erbij genomen.”
“pH-formula past in onze werk-
wijze aangezien we niet graag
met apparatuur werken, maar lie-
ver met de handen en effectieve
ingrediënten. Het assortiment van
Intelligent Nutrients biedt goede
en effectieve producten die 99
procent biologisch zijn. Het onder-
scheiden van de huidcondities
vind ik bij dit merk lastiger want
het biedt een vrij compact aanbod.
Als een klant specifiek resultaat wil zien, dan werken we met Absolution. Zij bie-
den ‘solutions’ voor verschillende huidtypen en huidcondities en zijn daar ont-
zettend sterk in. Daarnaast zijn de producten luchtig en trekken ze snel in. Dat
is voor bijna alle mannen een voorwaarde. We willen verantwoorde en bewuste
producten kunnen aanbieden zonder dat er op resultaat wordt ingeleverd. Met
deze vier productlijnen kunnen we iedere klant bedienen.”
Eenmaal aanbrengen en klaar
Eefje weet ons te vertellen dat een man niet graag met ‘lagen’ werkt: “Ze willen
niet eerst een serum aanbrengen en daarna een dagcrème, het liefst zijn ze met
eenmaal aanbrengen klaar. De producten van Absolution zijn dan ook super
gebruiksvriendelijk voor mannen. Het merk werkt met pompsystemen: als je iets
aan het product wil toevoegen, dan pomp je het erbij. Het is een soort ‘mix-
and-match’-systeem. Op die manier kun je het serum toevoegen aan de crème
waardoor deze geconcentreerder wordt. Deze combinatie versterkt het effect
waardoor het een ‘één plus één is drie’-effect geeft. ”
Sierlijke gouden letters
Ook mannen zijn gevoelig voor verpakkingen. “Natuurlijk letten we erop dat
er geen sierlijke, gouden letters op de verpakkingen staan”, licht Eefje toe.
“Dermalogica voldeed hier meteen aan: de verpakkingen bevatten geen poespas
en tierelantijntjes. Absolution is opgericht door een kunstzinnige vrouw uit de
reclamewereld en dat zie je terug in de verpakkingen. Toch ogen de verpakkin-
gen stoer, mede door het contrast van zwart en wit.”
Vertrouwen
Als we Eefje naar haar toekomstplannen vragen, geeft ze aan dat er genoeg
ideeën zijn maar nog geen concrete plannen. “Ik vind het belangrijk om deze
koers voort te zetten. We hebben een goedlopende zaak en een sterk team, dat
is het allerbelangrijkste. Het team bestaat uit vier meiden en één flexkracht en
dat gaat goed. Dat het tot nu toe aanslaat is misschien bijzonder te noemen, maar
ergens had ik het ook wel verwacht. Niet om arrogant te klinken, maar ik was er
uiteraard niet aan begonnen als ik er geen vertrouwen in had.”
Voor aanvullende informatie:
manMAN
Tel. 020-6707733
www.manman.nlAbsolution
Tel. 055-5431111
www.absolution.nl“We willen verantwoorde en bewus-
te producten aanbieden zonder dat
er op resultaat wordt ingeleverd”
Mannen zijn vaak niet de beoogde doelgroep van beautysalons. Ze kunnen
er uiteraard wel terecht, maar zelden zijn ze binnen de klantengroep in de
meerderheid. Bij Salon ManMAN draait echter alles om mannen, zij zijn de
enige doelgroep en alle medewerkers zijn gespecialiseerd in de mannenhuid.
De salon – gevestigd in hartje Amsterdam – heeft een mannelijke en warme
uitstraling. De redactie van vaktijdschrift De Beautysalon sprak met eigena-
resse Eefje van der Pol over de werkwijze, de verschillen met een ‘gewone’
beautysalon en de producten die worden gebruikt.
I
N T E R V I E W
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
3 2 0 1 5 17