Previous Page  17 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 52 Next Page
Page Background

Het idee om een schoonheidssalon speciaal voor mannen te beginnen kwam

tot stand door de werkervaring van Eefje: “Nadat ik een opleiding tot schoon-

heidsspecialiste had afgerond, ging ik aan de slag in een kapsalon. Hier richtte

ik mijn eigen schoonheidssalon in en ik merkte dat ik het zeer interessant vond

om mannen over te halen om na een knipbeurt ook een schoonheidsbehande-

ling te ondergaan. Daarnaast heb ik ook voor parfumerieën en cosmeticamerken

gewerkt en volgde ik veel trainingen. Het viel me op dat merken als Biotherm

en Nivea met een eigen mannenlijn kwamen en dat vond ik een interessante

ontwikkeling. Schoonheidssalons waren immers puur op vrouwen gericht. De

combinatie van deze twee ervaringen maakten dat ik onderzoek ging doen naar

de mogelijkheden om een schoonheidssalon voor mannen op de starten.”

Londen, Kopenhagen en Brussel hadden al succesvolle mannensalons en dat

zette Eefje aan het denken: “Het werkte al in andere landen en dat gaf mij moed

om het ook in Nederland op te starten. Amsterdam leek mij hiervoor de plek bij

uitstek.” Tweeëneenhalf jaar later stond de salon er en inmiddels is de zaak al

ruim zeven jaar succesvol. “We zijn al jaren stabiel, ondanks dat mannen minder

consequent een bezoek brengen dan vrouwen. Er zijn mannen die iedere vier

tot zes of acht weken terugkeren en er zijn mannen die eens per jaar komen.

Over het algemeen zijn mannen hele prettige klanten, bovendien heb je snel

vertrouwen gewonnen.”

Producten

“Bij de keuze voor producten, beperken we ons niet tot specifieke mannenlij-

nen”, laat Eefje weten. “Ik ben van mening dat je jezelf dan tekort zou doen. Wij

kijken naar huidtypen en huidcondities en houden rekening met de behoeften

van de klant, daar stemmen we onze producten op af. Inmiddels werken we met

vier uniseks-merken. We zijn gestart met Dermalogica. Zeven tot acht jaar gele-

den hadden zij al een vrij lange ‘no-list’. Door de jaren heen hebben we onze

eigen no-list aangescherpt en wilden we ook producten hebben waarbij syntheti-

sche ingrediënten uitgesloten waren. Om die reden hebben we later pH-formula,

Intelligent Nutrients en Absolution

erbij genomen.”

“pH-formula past in onze werk-

wijze aangezien we niet graag

met apparatuur werken, maar lie-

ver met de handen en effectieve

ingrediënten. Het assortiment van

Intelligent Nutrients biedt goede

en effectieve producten die 99

procent biologisch zijn. Het onder-

scheiden van de huidcondities

vind ik bij dit merk lastiger want

het biedt een vrij compact aanbod.

Als een klant specifiek resultaat wil zien, dan werken we met Absolution. Zij bie-

den ‘solutions’ voor verschillende huidtypen en huidcondities en zijn daar ont-

zettend sterk in. Daarnaast zijn de producten luchtig en trekken ze snel in. Dat

is voor bijna alle mannen een voorwaarde. We willen verantwoorde en bewuste

producten kunnen aanbieden zonder dat er op resultaat wordt ingeleverd. Met

deze vier productlijnen kunnen we iedere klant bedienen.”

Eenmaal aanbrengen en klaar

Eefje weet ons te vertellen dat een man niet graag met ‘lagen’ werkt: “Ze willen

niet eerst een serum aanbrengen en daarna een dagcrème, het liefst zijn ze met

eenmaal aanbrengen klaar. De producten van Absolution zijn dan ook super

gebruiksvriendelijk voor mannen. Het merk werkt met pompsystemen: als je iets

aan het product wil toevoegen, dan pomp je het erbij. Het is een soort ‘mix-

and-match’-systeem. Op die manier kun je het serum toevoegen aan de crème

waardoor deze geconcentreerder wordt. Deze combinatie versterkt het effect

waardoor het een ‘één plus één is drie’-effect geeft. ”

Sierlijke gouden letters

Ook mannen zijn gevoelig voor verpakkingen. “Natuurlijk letten we erop dat

er geen sierlijke, gouden letters op de verpakkingen staan”, licht Eefje toe.

“Dermalogica voldeed hier meteen aan: de verpakkingen bevatten geen poespas

en tierelantijntjes. Absolution is opgericht door een kunstzinnige vrouw uit de

reclamewereld en dat zie je terug in de verpakkingen. Toch ogen de verpakkin-

gen stoer, mede door het contrast van zwart en wit.”

Vertrouwen

Als we Eefje naar haar toekomstplannen vragen, geeft ze aan dat er genoeg

ideeën zijn maar nog geen concrete plannen. “Ik vind het belangrijk om deze

koers voort te zetten. We hebben een goedlopende zaak en een sterk team, dat

is het allerbelangrijkste. Het team bestaat uit vier meiden en één flexkracht en

dat gaat goed. Dat het tot nu toe aanslaat is misschien bijzonder te noemen, maar

ergens had ik het ook wel verwacht. Niet om arrogant te klinken, maar ik was er

uiteraard niet aan begonnen als ik er geen vertrouwen in had.”

Voor aanvullende informatie:

manMAN

Tel. 020-6707733

www.manman.nl

Absolution

Tel. 055-5431111

www.absolution.nl

“We willen verantwoorde en bewus-

te producten aanbieden zonder dat

er op resultaat wordt ingeleverd”

Mannen zijn vaak niet de beoogde doelgroep van beautysalons. Ze kunnen

er uiteraard wel terecht, maar zelden zijn ze binnen de klantengroep in de

meerderheid. Bij Salon ManMAN draait echter alles om mannen, zij zijn de

enige doelgroep en alle medewerkers zijn gespecialiseerd in de mannenhuid.

De salon – gevestigd in hartje Amsterdam – heeft een mannelijke en warme

uitstraling. De redactie van vaktijdschrift De Beautysalon sprak met eigena-

resse Eefje van der Pol over de werkwijze, de verschillen met een ‘gewone’

beautysalon en de producten die worden gebruikt.

I

N T E R V I E W

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

3 2 0 1 5 17