S
A L O N
X
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
3 2 0 1 5
48
Anke is een gedreven, jonge ondernemer die via een omweg in dit vak is
gerold. Nadat ze sportmanagement had gestudeerd, kwam Anke erachter dat
ze toch graag de commerciële richting op wilde. “Ik had al veel affiniteit met
de beautybranche en werkte een tijdje als vertegenwoordiger van Balmain. Na
een salon aan huis te hebben gehad, zette ik de grote stap en opende ik ‘De
Beautyfabriek’ in Doetinchem. Daarna is het allemaal heel hard gegaan.”
Allround beauty-concept
Anke kan de klant veel verschillende behandelingen bieden, maar geeft ook
aan dat ze niet overal zo goed in kan zijn als een specialist. Om deze reden
nam ze een tweetal specialisten op in haar concept: een kapster en een
nagelstyliste. “Zij kunnen zich volledig op de creatieve kant van hun vakgebied
richten, zonder zich druk te hoeven maken over andere praktische zaken van
de salon. Er is dan ook een duidelijke rolverdeling binnen het bedrijf waardoor
iedereen zijn kwaliteiten het beste kan benutten”, legt Anke uit.
De Beautyfabriek bestaat inmiddels uit een hecht team waardoor Anke liever
niet spreekt over personeel maar collega’s. Ze heeft een aantal mensen in
dienst, biedt stageplaatsen aan en verhuurt werkruimtes aan zzp’ers. “Ik ben
trots dat de verhoudingen tussen mijn collega’s en de zzp’ers zo goed zijn. De
Beautyfabriek steunt écht op een sterke basis met een professioneel team. Ik
probeer iedereen zoveel mogelijk ruimte te geven zodat ze zich op hun eigen
manier kunnen ontplooien en zeg dan ook altijd: concentratie op het vak vind
ik het belangrijkste, de rest doe ik!”
Internet: de bron voor nieuwe trends
Op de vraag hoe ze op de hoogte blijft van alle nieuwe stijlen en technieken,
antwoordt Anke: “Ik kijk dagelijks en urenlang op het internet om informatie te
zoeken over de nieuwste trends. Daarnaast ga ik ook naar beurzen en evene-
menten, maar ik blijf erbij dat sociale media de beste middelen zijn om wereld-
wijd nieuwe stijlen op te pikken. De nieuwe inspiratie die ik op doe, bespreek
ik met het team en wordt daarna meteen aan de klanten aangeboden.”
Voelen en ervaren
Op de vraag wat Anke de klant echt wil meegeven aan de klant, na een bezoek
aan de salon antwoordt ze: “Ik wil de mensen graag iets leren en vind het
een kick om klanten alle informatie te geven over bepaalde merken waar ze
niets van af weten. Op die manier komen ze in aanraking met nog onbekende
producten. Hierdoor ervaren ze de mooie resultaten die de producten kunnen
bieden wanneer iets echt op maat geadviseerd is. Ik denk dat we dan ook af
moeten van het vooroordeel dat beautyproducten of -behandelingen duur zijn.
Klanten hoeven bij ons bijvoorbeeld niet extra te betalen voor het föhnen of
stijlen van het haar als het net geknipt of gekleurd is. Je moet altijd de deur uit
De Beautyfabriek is inmiddels een begrip geworden in de stad Doetinchem.
Zowel dames als heren kunnen bij dit allround beautyconcept terecht voor
allerlei beautybehandelingen en de laatste haartrends. In 2012 werd de salon
geopend en inmiddels heeft het zich ontwikkeld tot een groeiend bedrijf met
een team van zeven professionals. Het succes van de salon blijft aanhouden,
waardoor de plannen voor een uitbreiding op de plank liggen. Een goede
reden om te spreken met eigenaresse Anke Aalvanger over het runnen van
deze succesvolle salon en wat de toekomstplannen zijn.
“De Beautyfabriek steunt op een sterke
basis met een professioneel team”