Previous Page  52 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 56 Next Page
Page Background

S

A L O N

X

: A V E D A L

I F E S T Y L E

E

X P E R I E N C E

S

A L O N

D

E N

H

A A G

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

3 2 0 1 5

52

De producten van Aveda zijn op de kennis van inheemse stammen geba-

seerd. Niet alleen van de Indiase Ayurveda traditie, maar van tradities over de

hele wereld. De producten zijn daarom ook bijna honderd procent natuur-

lijk, fair trade en op een traditionele, kleinschalige manier gemaakt. De ver-

pakkingen zijn van gerecycled materiaal gemaakt en bedrukt met soja-inkt.

Aveda steunt hulpprojecten en tijdens earth month (april) wordt hieraan extra

aandacht geschonken. Het pand van de Haagse Lifestyle Salon sluit aan bij

deze kernwaarden en is ook zo groen mogelijk door het gebruik van dubbele

beglazing, LED-verlichting en zonnepanelen. Een zonneboiler zorgt op een

milieuvriendelijke manier voor 1300 liter heet water per dag.

Verder valt vooral de prachtige vormgeving van het gebouw op. Fred

Nieuwenhuijzen hierover: “Het pand is aangemerkt als een nationaal

monument. Het voorste gedeelte is gebouwd in 1898 als bijgebouw bij een

fabriekspand en is geheel in Art Nouveau-stijl opgetrokken. Tegenwoordig

huist hier op de begane grond de AVEDA Experience Store met daarboven

het kappersgedeelte van het pand. Aan de achterzijde van het gebouw is het

wellness-gedeelte van de salon te vinden.”

De Aveda Experience Store is uniek in

Nederland: “Het is meer dan zomaar een

winkel die de producten van Aveda verkoopt.

Het is, zoals de naam al aangeeft, echt een

beleving. Vooral geuren zijn erg belangrijk: er

staat een Mr. Chakra-pop waarmee mensen

de geur kunnen uitkiezen die het beste past

bij hun Chakra of die zij het fijnst vinden.

Ook worden er hand- en onderarmmassages

aangeboden en is een make-up touch-up

mogelijk.”

Behandelingen

In het beauty- en wellnessgedeelte van de

salon worden veel verschillende behande-

lingen aangeboden. Zo is er een Hammam-

sauna waar Turkse massages mogelijk zijn.

Verder zijn er voorzieningen voor andere

massages, pedicures, manicures, het lichter

maken van tanden, make-up-behandelingen en meer. De Lifestyle Salon

onderscheidt zich hierbij van andere salons in het feit dat het een echte

‘city spa’ is. Dit heeft niet alleen betrekking op de ligging van de zaak, maar

vooral ook op het soort behandelingen. Waar het bij veel spa’s gebruikelijk

is dat de klant een hele dag in de watten gelegd wordt, is het bij de Lifestyle

Experience Salon meestal zo dat mensen voor een korte behandeling komen

van een of twee uur. Op deze manier is het makkelijk om een haar- of beau-

tybehandeling in te plannen in een druk schema.

Ook uniek is het feit dat de behandelingen los worden aangeboden. Zo zijn

er aparte folders en lijsten voor verschillende soorten behandelingen. Dit

is vooral van psychologisch belang voor de klant: “De klant kan bepaalde

behandelingen uitkiezen zonder verdere verplichtingen. De klant krijgt zo

niet het idee dat ze, als ze bijvoorbeeld een massage willen, ook hun haar

moeten laten doen. Dit verlaagt de drempel om langs te komen.”

Doelgroep

Deze manier van behandelen sluit goed aan bij de doelgroep van de Lifestyle

Experience Salon, die voor tachtig tot negentig procent bestaat uit expats.

Nieuwenhuijzen vertelt hierover: “Ik ben zeventien jaar geleden met Aveda

in contact gekomen op een beurs in Londen. Het merk was toen nog maar

beperkt in Europa aanwezig en stond daar met een klein standje. De natuur-

lijke en milieuvriendelijke producten sloten precies aan op mijn wensen.

Aveda is een producent van schoonheids- en haarverzorgingsproducten

waarbij de kunst en wetenschap van pure bloemen- en plantenextracten

centraal staan. Bij de behandelingen van Aveda zijn, in de Indiase geneeskun-

dige ‘Ayurveda’-traditie, vooral aroma, ademhaling en aanraking belangrijk.

Wereldwijd heeft Aveda bijna zevenduizend salons en spa’s. Sinds kort is

er een bij gekomen, want in Den Haag opende onlangs de eerste Lifestyle

Experience Salon van de Benelux. Dit is tevens één van de eersten van Europa.

Reden voor een gesprek met eigenaar Fred Nieuwenhuijzen.

“Points of difference zijn belangrijk om niet in de

grijze massa ten onder te gaan”