S
A L O N
X
: A V E D A L
I F E S T Y L E
E
X P E R I E N C E
S
A L O N
D
E N
H
A A G
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
3 2 0 1 5
52
De producten van Aveda zijn op de kennis van inheemse stammen geba-
seerd. Niet alleen van de Indiase Ayurveda traditie, maar van tradities over de
hele wereld. De producten zijn daarom ook bijna honderd procent natuur-
lijk, fair trade en op een traditionele, kleinschalige manier gemaakt. De ver-
pakkingen zijn van gerecycled materiaal gemaakt en bedrukt met soja-inkt.
Aveda steunt hulpprojecten en tijdens earth month (april) wordt hieraan extra
aandacht geschonken. Het pand van de Haagse Lifestyle Salon sluit aan bij
deze kernwaarden en is ook zo groen mogelijk door het gebruik van dubbele
beglazing, LED-verlichting en zonnepanelen. Een zonneboiler zorgt op een
milieuvriendelijke manier voor 1300 liter heet water per dag.
Verder valt vooral de prachtige vormgeving van het gebouw op. Fred
Nieuwenhuijzen hierover: “Het pand is aangemerkt als een nationaal
monument. Het voorste gedeelte is gebouwd in 1898 als bijgebouw bij een
fabriekspand en is geheel in Art Nouveau-stijl opgetrokken. Tegenwoordig
huist hier op de begane grond de AVEDA Experience Store met daarboven
het kappersgedeelte van het pand. Aan de achterzijde van het gebouw is het
wellness-gedeelte van de salon te vinden.”
De Aveda Experience Store is uniek in
Nederland: “Het is meer dan zomaar een
winkel die de producten van Aveda verkoopt.
Het is, zoals de naam al aangeeft, echt een
beleving. Vooral geuren zijn erg belangrijk: er
staat een Mr. Chakra-pop waarmee mensen
de geur kunnen uitkiezen die het beste past
bij hun Chakra of die zij het fijnst vinden.
Ook worden er hand- en onderarmmassages
aangeboden en is een make-up touch-up
mogelijk.”
Behandelingen
In het beauty- en wellnessgedeelte van de
salon worden veel verschillende behande-
lingen aangeboden. Zo is er een Hammam-
sauna waar Turkse massages mogelijk zijn.
Verder zijn er voorzieningen voor andere
massages, pedicures, manicures, het lichter
maken van tanden, make-up-behandelingen en meer. De Lifestyle Salon
onderscheidt zich hierbij van andere salons in het feit dat het een echte
‘city spa’ is. Dit heeft niet alleen betrekking op de ligging van de zaak, maar
vooral ook op het soort behandelingen. Waar het bij veel spa’s gebruikelijk
is dat de klant een hele dag in de watten gelegd wordt, is het bij de Lifestyle
Experience Salon meestal zo dat mensen voor een korte behandeling komen
van een of twee uur. Op deze manier is het makkelijk om een haar- of beau-
tybehandeling in te plannen in een druk schema.
Ook uniek is het feit dat de behandelingen los worden aangeboden. Zo zijn
er aparte folders en lijsten voor verschillende soorten behandelingen. Dit
is vooral van psychologisch belang voor de klant: “De klant kan bepaalde
behandelingen uitkiezen zonder verdere verplichtingen. De klant krijgt zo
niet het idee dat ze, als ze bijvoorbeeld een massage willen, ook hun haar
moeten laten doen. Dit verlaagt de drempel om langs te komen.”
Doelgroep
Deze manier van behandelen sluit goed aan bij de doelgroep van de Lifestyle
Experience Salon, die voor tachtig tot negentig procent bestaat uit expats.
Nieuwenhuijzen vertelt hierover: “Ik ben zeventien jaar geleden met Aveda
in contact gekomen op een beurs in Londen. Het merk was toen nog maar
beperkt in Europa aanwezig en stond daar met een klein standje. De natuur-
lijke en milieuvriendelijke producten sloten precies aan op mijn wensen.
Aveda is een producent van schoonheids- en haarverzorgingsproducten
waarbij de kunst en wetenschap van pure bloemen- en plantenextracten
centraal staan. Bij de behandelingen van Aveda zijn, in de Indiase geneeskun-
dige ‘Ayurveda’-traditie, vooral aroma, ademhaling en aanraking belangrijk.
Wereldwijd heeft Aveda bijna zevenduizend salons en spa’s. Sinds kort is
er een bij gekomen, want in Den Haag opende onlangs de eerste Lifestyle
Experience Salon van de Benelux. Dit is tevens één van de eersten van Europa.
Reden voor een gesprek met eigenaar Fred Nieuwenhuijzen.
“Points of difference zijn belangrijk om niet in de
grijze massa ten onder te gaan”