Previous Page  54 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 54 / 56 Next Page
Page Background

C

O L U M N

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

4 2 0 1 5

54

Toen enkele ondernemers mij in 2012 vroegen hoe ik de toekomst zag in onze

branche, moest ik toch even goed nadenken. Als er bij uitstek een sector is

waarin niet of nauwelijks grootse innovatie plaats vindt, dan is dat namelijk in

deze branche.

Uiteindelijk was mijn antwoord dat als ik het 100% voor het zeggen had, ik een

nieuwe zaak volledig op abonnementen zou richten. Allereerst ga ik ervan uit

dat kwaliteit steeds meer een basale randvoorwaarde wordt om überhaupt een

zaak te kunnen drijven. Want als je daar vandaag de dag een zooitje van maakt,

is dat met alle sociale media (al dan niet versterkt door reviews) zo verspreid.

Voor de rest lijkt het soms alsof beautysalons overal mee weg kunnen komen, of

beter gezegd: dat er voor elk type salon wel een klantengroep lijkt te bestaan.

Zo heb ik de afgelopen jaren salons gezien die zo klein waren als uw meterkast,

of salons waar u van de grond kon eten, niet omdat het zo schoon was, maar

omdat er zoveel lag. Ook kwam ik in salons waarin de halve Ark van Noach

binnen leek te zitten en zag ik salons die met trots twintig jaar niet in hun interi-

eur geïnvesteerd hadden.

De salons waarbij je winnaar van de Iron Man moest zijn om überhaupt binnen

te komen of eerst Pluggerz in je oren moest doen om geen blijvende gehoor-

schade op te lopen, waren helemaal een uitdaging.

Natuurlijk ken ik de mooie voorbeelden waarbij alles lijkt te kloppen ook, maar

mijn punt is dat kennelijk voor bijna elke salon wel een doelgroep bestaat. Het

gaat dus steeds vaker om het bestieren van de overige uitdagingen, die overdui-

delijk branchebreed gelijk zijn:

-

Afnemende klantentrouwheid

-

Afnemende bezoekfrequentie

-

Grimmigheid in drukte

-

Afnemende gemiddelde besteding

-

Verlies van retailomzet aan het online kanaal

De ondernemers die mij vroegen hoe ik de toekomst voor me zag, luisterden

aandachtig en zeiden weinig. Een nieuwe salon zat in hun planning, maar het

probleem was het schrijven van het businessplan voor de beoogde financiering.

In een moment van verstandsverbijstering bood ik aan ze te helpen met het

schrijven van een voorbeeldplan over mijn idee van abonnementsverkoop. Twee

zondagen later stuurde ik het plan naar ze, met de boodschap dat ze dit plan als

leidraad aan konden houden voor het schrijven van hun eigen plan. Maar dan

gebaseerd op hun eigen ideeën.

Vervolgens was het twee maanden stil. Enigszins geïrriteerd daarover besloot ik

te vragen of hun eigen plan gelukt was. Het antwoord was kort: ‘We gaan het

doen’. Verbaasd vroeg ik ze wat ze precies gingen doen. Het was al snel duide-

lijk dat mijn plan goed was en dat ze daar niks aan veranderd hadden. Ik was

met stomheid geslagen, maar ook blij verrast.

Daarna ging het snel; de salon kwam er en alle bestaande structuren werden

omgegooid. De klanten betaalden nauwelijks meer met cash of pin aan de

kassa, maar hadden een abonnement waarvoor ze bepaalde diensten kregen

zonder moeilijke voorwaarden.

Klanten wisten van tevoren precies waar ze aan toe waren en kochten gemakke-

lijker producten, omdat ze het gevoel hadden dat ze tijdens hun bezoek aan de

salon nog geen geld hadden uitgegeven. Ook was er geen reden meer om hun

bezoek uit te stellen. Het belangrijkste argument was dat het voelde als ‘afforda-

ble luxury’. De klanten gedroegen zich als ambassadeur van de salon.

Een nieuw format was geboren! Andere salons volgden, zelfs in verschillende

marktsegmenten en in verschillende streken. Maar wel altijd zoveel mogelijk

conform het plan. De ondernemers in kwestie incasseren inmiddels meer dan

een miljoen euro per jaar en vinden cash al lang geen King meer, maar zo

2012!

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar pklappe@

bnfgroep.nl

of te bellen naar B&F Groep in Oss, tel. 0412-629111. Voor meer

informatie:

www.bnfgroep.nl

Automatiseringsspecialist Patrick Klappe (directeur B&F Groep) heeft een

heel eigen kijk op de beautybranche en is daarom columnist van vaktijdschrift

De Beautysalon. In deze uitgave gaat Patrick in op het aanbieden van abon-

nementen in de salon.

“Cash is King, of toch niet?”

Patrick Klappe