C
O L U M N
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
4 2 0 1 5
54
Toen enkele ondernemers mij in 2012 vroegen hoe ik de toekomst zag in onze
branche, moest ik toch even goed nadenken. Als er bij uitstek een sector is
waarin niet of nauwelijks grootse innovatie plaats vindt, dan is dat namelijk in
deze branche.
Uiteindelijk was mijn antwoord dat als ik het 100% voor het zeggen had, ik een
nieuwe zaak volledig op abonnementen zou richten. Allereerst ga ik ervan uit
dat kwaliteit steeds meer een basale randvoorwaarde wordt om überhaupt een
zaak te kunnen drijven. Want als je daar vandaag de dag een zooitje van maakt,
is dat met alle sociale media (al dan niet versterkt door reviews) zo verspreid.
Voor de rest lijkt het soms alsof beautysalons overal mee weg kunnen komen, of
beter gezegd: dat er voor elk type salon wel een klantengroep lijkt te bestaan.
Zo heb ik de afgelopen jaren salons gezien die zo klein waren als uw meterkast,
of salons waar u van de grond kon eten, niet omdat het zo schoon was, maar
omdat er zoveel lag. Ook kwam ik in salons waarin de halve Ark van Noach
binnen leek te zitten en zag ik salons die met trots twintig jaar niet in hun interi-
eur geïnvesteerd hadden.
De salons waarbij je winnaar van de Iron Man moest zijn om überhaupt binnen
te komen of eerst Pluggerz in je oren moest doen om geen blijvende gehoor-
schade op te lopen, waren helemaal een uitdaging.
Natuurlijk ken ik de mooie voorbeelden waarbij alles lijkt te kloppen ook, maar
mijn punt is dat kennelijk voor bijna elke salon wel een doelgroep bestaat. Het
gaat dus steeds vaker om het bestieren van de overige uitdagingen, die overdui-
delijk branchebreed gelijk zijn:
-
Afnemende klantentrouwheid
-
Afnemende bezoekfrequentie
-
Grimmigheid in drukte
-
Afnemende gemiddelde besteding
-
Verlies van retailomzet aan het online kanaal
De ondernemers die mij vroegen hoe ik de toekomst voor me zag, luisterden
aandachtig en zeiden weinig. Een nieuwe salon zat in hun planning, maar het
probleem was het schrijven van het businessplan voor de beoogde financiering.
In een moment van verstandsverbijstering bood ik aan ze te helpen met het
schrijven van een voorbeeldplan over mijn idee van abonnementsverkoop. Twee
zondagen later stuurde ik het plan naar ze, met de boodschap dat ze dit plan als
leidraad aan konden houden voor het schrijven van hun eigen plan. Maar dan
gebaseerd op hun eigen ideeën.
Vervolgens was het twee maanden stil. Enigszins geïrriteerd daarover besloot ik
te vragen of hun eigen plan gelukt was. Het antwoord was kort: ‘We gaan het
doen’. Verbaasd vroeg ik ze wat ze precies gingen doen. Het was al snel duide-
lijk dat mijn plan goed was en dat ze daar niks aan veranderd hadden. Ik was
met stomheid geslagen, maar ook blij verrast.
Daarna ging het snel; de salon kwam er en alle bestaande structuren werden
omgegooid. De klanten betaalden nauwelijks meer met cash of pin aan de
kassa, maar hadden een abonnement waarvoor ze bepaalde diensten kregen
zonder moeilijke voorwaarden.
Klanten wisten van tevoren precies waar ze aan toe waren en kochten gemakke-
lijker producten, omdat ze het gevoel hadden dat ze tijdens hun bezoek aan de
salon nog geen geld hadden uitgegeven. Ook was er geen reden meer om hun
bezoek uit te stellen. Het belangrijkste argument was dat het voelde als ‘afforda-
ble luxury’. De klanten gedroegen zich als ambassadeur van de salon.
Een nieuw format was geboren! Andere salons volgden, zelfs in verschillende
marktsegmenten en in verschillende streken. Maar wel altijd zoveel mogelijk
conform het plan. De ondernemers in kwestie incasseren inmiddels meer dan
een miljoen euro per jaar en vinden cash al lang geen King meer, maar zo
2012!
Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar pklappe@
bnfgroep.nlof te bellen naar B&F Groep in Oss, tel. 0412-629111. Voor meer
informatie:
www.bnfgroep.nlAutomatiseringsspecialist Patrick Klappe (directeur B&F Groep) heeft een
heel eigen kijk op de beautybranche en is daarom columnist van vaktijdschrift
De Beautysalon. In deze uitgave gaat Patrick in op het aanbieden van abon-
nementen in de salon.
“Cash is King, of toch niet?”
Patrick Klappe