D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
5 2 0 1 5
10
I
N T E R V I E W
“De reacties achteraf waren echt overweldigend”, zegt Cor. “We hebben het
jubileum gevierd in Cultureel Centrum Cascade in Hendrik-Ido-Ambacht en
wilden dat het een kennisevent zou zijn met een losse sfeer en een feestelijke
toon. We wilden niet teveel over de producten van Malu Wilz Beauté praten,
maar echt de klanten in het zonnetje zetten. Tegelijkertijd werden wij ook
verrast. Mensen kwamen met cadeaus, bloemen, flessen wijn en kunstwerken
om ons te bedanken. Dat hadden we helemaal niet verwacht. Het leek onze
eigen bruiloft wel”, lacht Cor.
De geschiedenis van Haparko Cosmetics en Malu Wilz
“Tijdens het jubileum hebben we onder meer laten zien hoe Haparko is
begonnen en waar we nu, vijfentwintig jaar later, staan. In 1990 benaderde
de toenmalige eigenaar van Malu Wilz, Janssen Cosmetics, de vader van
Hester met zijn nieuwe merk: Malu Wilz. Hesters vader, Pieter van Hattem,
zat altijd al in de beautybranche en die ging het merk vertegenwoordigen.
Samen met Hester startte hij Haparko Cosmetics en werden we de exclu-
sieve leverancier van het Duitse merk. Na twee jaar kocht Art Professional
de rechten van Malu Wilz over van Jansen Cosmetics en sindsdien doen wij
zaken met hen.”
Trends
Het grote voordeel van werken met Art Professional, is dat zij zowel retail-
merken als merken voor salons verkopen. Hierdoor lopen wij altijd gelijk met
de trends in de winkels en is Malu Wilz dus echt een trendy merk. Dat is ons
unieke selling point: trendy make-up. Maar het is wel een merk dat exclusief
bij schoonheidssalons wordt verkocht en dat vinden we erg belangrijk. Je
zult Malu Wilz niet bij de drogist vinden, want het is de bedoeling dat de
schoonheidsspecialiste advies kan geven over producten en ze ook meteen
kan verkopen.”
Van meubels naar make-up
Cor van der Lee zit inmiddels elf jaar in het familiebedrijf. “Ik heb altijd in de
commercie gewerkt, veelal in de buitendienst. Ik kom uit de meubelbranche
en daarbinnen verkocht ik natuurlijk een heel ander product. Maar de manier
waarop ik met klanten omga en de verkoop is wel hetzelfde. Ik heb het heel
lang voor me uitgeschoven om in het bedrijf te stappen, want een baan in de
cosmetica is toch niet het eerste waar een man aan denkt. Maar voor mijn
schoonvader werd het werk fysiek lastiger en was het nodig dat ik bij het
bedrijf kwam. Hij doet de boekhouding nog, want hij is nog gezond van geest
en hij vindt het leuk om te doen.”
“Ik vind de beautybranche vriendelijker, de wereld is minder hard en met
klanten is het makkelijker om te schakelen dan in de meubelbranche. Het
gaat mij echt om het contact met de klant. Voor schoonheidsspecialistes is de
keuze voor een merk vaak ook emotioneel. Het gaat om de geur en de uitstra-
ling van een merk en ze willen zich kunnen identificeren met een merk. Dat
gedeelte vind ik mooi, dat er emoties bij komen kijken.”
De kracht van Haparko
De kracht van Haparko Cosmetics en het merk Malu Wilz zit volgens Cor
vooral in de eerlijkheid en in de complete leveringen die hun bedrijf biedt.
“We hebben vrijwel alles op voorraad en zorgen ervoor dat de orders com-
pleet verzonden worden. Daarnaast bieden we veel ondersteuning in de
vorm van foto’s voor promotie, goede workshops en trainingen.”
Ook de kennis en de ervaring die in het bedrijf zitten, is erg belangrijk voor
de klanten van Haparko Cosmetics. Zo heeft Hesters vader al ruim vijftig jaar
ervaring en is Hester opgegroeid met de cosmeticabranche. “Ze ging altijd
mee naar beurzen en heeft door de jaren heen ook golven van verandering
meegemaakt”, vertelt Cor.
“Bijvoorbeeld de overstap in de afgelopen jaren van veel schoonheidsspecia-
listen van het hoge segment naar het middensegment. Daarmee komen wij in
aanraking, want wij zitten in het middensegment met ons merk. Het lijkt een
stap terug van hoog- naar middensegment, maar met de hoge concentratie
werkzame stoffen is Malu Wilz zowel huidverzorgend als huidverbeterend.
“Een vijfentwintigjarig jubileum van een merk kun je alleen bereiken als je
trouwe klanten hebt. We wilden onze klanten laten zien dat we ze waarde-
ren en onze nieuwe klanten laten zien wat Malu Wilz Beauté inhoudt”, ver-
telt Cor van der Lee, mede- eigenaar van Haparko Cosmetics, de leverancier
van het exclusieve Duitse merk Malu Wilz Beauté in de Benelux. Daarom
vierde Cor op 9 juni samen met zijn vrouw en mede-eigenaresse Hester van
Hattem dat ze het merk Malu Wilz al een kwart eeuw vertegenwoordigen.
“Vanaf het allereerste begin is Malu Wilz al bij Haparko, dat is een evene-
ment waard”, aldus Cor.
“Trendy make-up van
Malu Wilz is ons
unieke selling point”
Fotografie: Maaike van Esch