C
O L U M N
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
5 2 0 1 5 13
Ik stel me zo voor dat deze reclamemakers vervolgens meteen zijn doorge-
reden naar Utrecht en daar een soortgelijke presentatie bij de Jaarbeurs heb-
ben gehouden. “Met dat merk Beautyspot kun je zoveel meer doen! Vergeet
nou eens even dat, eh internetplatform en al die email-nieuwsbrieven. Denk
bijvoorbeeld aan Beautyspot live edition, een vakbeurs voor de beautybran-
che met de vertrouwde Beautyspot kwaliteit.” Vol trots wordt vervolgens een
impressie van de nieuwe beursinrichting gepresenteerd. “Maar, hoef je daar dan
helemaal geen verstand van te hebben…???”
Enfin, hoe dit verhaal afloopt hebben we onlangs in Utrecht mogen ervaren.
Volgens de Jaarbeurs voldeed de oude beurs niet meer aan de wensen van de
bezoekers en daarom wilde men, ondanks alle adviezen vanuit de branche
vasthouden aan haar eigen ideeën, ontwikkeld door mensen die nog nooit een
beautybeurs van binnen hadden gezien. Het resultaat: nog geen 6000 bezoe-
kers, tegenover bijna 11.000 bezoekers een jaar geleden! Voor het commen-
taar op deze halvering van bezoekers heeft men vermoedelijk weer hetzelfde
reclamebureau ingeschakeld: “Een eerste editie is altijd spannend en kun je
ook niet vergelijken.” Blijkbaar nog nooit gehoord van de uitdrukking die u als
schoonheidsspecialist zeker kent: ‘Je krijgt maar één kans om een goede indruk
te maken.’ Helaas is die hier gemist, als ik zo de reacties hoor van diverse van
uw collega’s die wel in Utrecht geweest zijn.
Als branche zitten we nu met de brokken. Veel toonaangevende aanbieders zijn
al langer ontevreden over de kwaliteit van de beurs in Utrecht en over de wijze
waarop ze door de Jaarbeurs behandeld zijn. Zij denken hun klanten een kwali-
tatief veel beter evenement te kunnen bieden en gaan daarom in april 2016 een
eigen beurs organiseren. Ook de Jaarbeurs lijkt ondanks de ervaringen van dit
najaar door te gaan met de ingeslagen weg en zo zou het zomaar eens kunnen
zijn dat u komend voorjaar de keuze heeft uit twee beautybeurzen.
Dat is jammer en op het eerste gezicht lijkt zo’n versnippering ook niet goed.
Toch zitten er ook positieve aspecten aan. Concurrentie houdt immers scherp
en daardoor zullen beurzen minder gemakkelijk als voorheen ‘op de automa-
tische piloot’ worden georganiseerd. De organisatoren zullen alles uit de kast
halen, waardoor beurzen als evenement kwalitatief beter worden en dus aan-
trekkelijker om te bezoeken. Het belangrijkste aspect is echter dat u ‘in control’
bent. U heeft wat te kiezen en u bepaalt wat en wie u belangrijk vindt.
Jan Zwoferink is apotheker en eigenaar van Webecos en Corrective Cosmetics
U kent vast wel de televisiereclames van verzekeringsmaatschappij
Klaverblad, die steevast eindigen met de slogan: ‘Als je maar lang genoeg
gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder.’ Eén van de leukste van deze
reclamespots vind ik die waarin twee mensen van een reclamebureau hun
nieuwe ideeën voor het merk Klaverblad komen presenteren. “Met dat
merk Klaverblad kun je zoveel meer doen! Vergeet nou eens even dat, eh
verzekeren. Denk bijvoorbeeld aan Klaverblad Energy, energie met de ver-
trouwde Klaverblad-kwaliteit.” Vol trots wordt vervolgens een lichtbak met
het nieuwe Energy-logo gepresenteerd. “Maar, hoef je daar dan helemaal
geen verstand van te hebben?”, vraagt één van de Klaverblad-directieleden
verbaasd. De reclameman tovert een spottend lachje op zijn gezicht en ant-
woord simpel: “Nee”. In het volgende shot zie je hen de lift naar de uitgang
nemen, want aan Klaverblad zijn dit soort fratsen immers niet besteed.
‘Dat vonden we dus
niet zo’n goed idee’
Jan Zwoferink