I
N T E R V I E W
“De samenwerking met de Jaarbeurs in de afgelopen 23 jaar ging net zoals het
in een huwelijk kan gaan”, vertelt Bert van Seters. “Je begint heel verliefd met
elkaar, maar op een bepaald moment komen er irritaties in de relatie. Dan ga je
samen om de tafel zitten om te kijken hoe je eruit kunt komen en dat lukt soms
wel en soms niet. Het huwelijk tussen BTP en Jaarbeurs heeft uiteindelijk geen
stand gehouden. De ideeën over een professionele beurs lagen te ver uit elkaar
en op een gegeven moment moet je dan erkennen dat het over is.”
De eerste beautybeurs in Utrecht
“Het doel van de BTP is om beurzen te organiseren, daar is de leveranciers-
organisatie voor opgericht”, vertelt Greet Hoedeman. Sinds april 2015 is ze
voorzitter van de organisatie en maakt ze zich hard voor een beurs die staat
als een huis in het voorjaar van 2016. Bert van Seters is vanaf het eerste uur
bij BTP betrokken. Hij was samen met eigenaars van Cosinta, NEM Products,
Oreaden en Medi-Charme, mede-initiatiefnemer en medeoprichter van BT&EA
(later BTP) in 1991 en zij organiseerden in 1992 de eerste beautybeurs in de
Jaarbeurs. “We hadden gezien hoe er in Maastricht in het MECC het jaar ervoor
een fantastische beurs was neergezet. De bezoekers werden daar vorstelijk
onthaald en alles werd voor ze betaald. Dat houdt alleen geen stand, dachten
wij, vooral omdat Maastricht voor velen te ver was. Wij vijven hebben dus ook
niet deelgenomen aan deze beurs in Maastricht, maar besloten om zelf een
beurs te organiseren.”
Centrale ligging
De juiste locatie voor een beautybeurs was voor de vijf oprichters de Jaarbeurs.
“We hebben daar aangeklopt en zij hadden er wel oren naar. We hebben alles
laten vastleggen en als we verlies zouden draaien, moesten we er zelf voor
opdraaien. Vooraf hadden we zorgen over het slagen van de beurs, maar het
werd een doorslaand succes. Dus richtten we de BT & EA op, dat nu BTP heet,
en kregen daarvoor meteen veertig aanmeldingen. De leden die op de beurs
kwamen exposeren, ontvingen korting op hun vierkante meters en de BT & EA
kreeg als initiatiefnemer provisie over alle verkochte meters”, vertelt Bert.
Beauty Trade Special
Na de eerste succesvolle beurs in het
najaar zorgden de vijf oprichters ervoor dat
ze ook in het voorjaar een beurs konden
houden in de Jaarbeurs: de Beauty Trade
Special. Ze overtuigden de toenmalige
interim-voorzitter van de ANBOS ervan dat
zijn leden daar ook welkom waren voor
het houden van hun congres en ze lieten
de naam Beauty Trade Special vastleggen
in een contract met de Jaarbeurs. “Na een
aantal jaren hadden we het gevoel dat er
vernieuwing nodig was bij de najaarsbeurs
Beauty Salon Dimensions en dat de glans
eraf was”, zegt Bert.
Greet beaamt dit: “Er moest ook iets veran-
deren aan de beurs. De laatste jaren ston-
den er vaak dozen in stands en stoeltjes
buiten stands, dat kan gewoon niet. Dat is
niet de uitstraling die je van een beauty-
beurs verwacht. Het werd hoog tijd dat we
weer eens serieus bij elkaar zouden zitten
om de professionaliteit en uitstraling, zoals
je dat mag verwachten, terug te krijgen.
Nu de samenwerking van Beauty Trade Professionals (BTP) en Jaarbeurs
Utrecht in juli 2015 officieel werd beëindigd, zijn er veel nieuwe initia-
tieven voor beurzen ontplooid. Op 12 en 13 september organiseerde de
Jaarbeurs de eerste editie van
Beautyspot.nllive edition, ter vervanging
van Beauty Salon Dimensions. In het voorjaar van 2016 handhaaft BTP de
Beauty Trade Special van 2 tot en met 4 april in de Brabanthallen in Den
Bosch. Greet Hoedeman, de voorzitter van BTP en Bert van Seters, mede-
oprichter van BT&EA (later BTP), geven in een interview hun visie op de
beurzenverschuiving in de beautysector en hun mening over de rol van BTP
in de afgelopen 23 jaar.
“We hebben geleerd van
de vorige beurzen en kun-
nen nu met veel kennis een
nieuw event neerzetten”
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
5 2 0 1 5
18
Het Beauty Atelier is de centrale ontmoetingsplek op de beurs waar vakman-
schap, beauty, kunst en kennis op verschillende manieren samenkomen