Previous Page  37 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 52 Next Page
Page Background

Als salonautomatiseerder is de urenregistratie misschien wel één van de

belangrijkste processen die goed verwerkt moet worden. Immers, u verkoopt

in essentie tijd. Toch blijkt in de praktijk dat dit in deze branche door velen

nog steeds niet heel nauw genomen wordt.

Daar waar andere retail-sectoren ‘squeezen’ op omzet/loonfactoren en hun

personeelskosten minimaal met één cijfer achter de komma te sturen, wordt

er in salons vaak nog steeds gewerkt met een vaste weekbezetting. Ook als

je dit afzet tegen het ‘uurtje/factuurtje’-gedrag van bijvoorbeeld advocaten

en accountants (waarbij veelal per minuut wordt afgerekend) is het contrast

erg groot. Wij praten misschien over omzet per minuut, zij praten er niet over

maar krijgen het. Zo lang we daar gezamenlijk niet scherper op worden, blijft

het ruimte bieden aan discount-concurrentie.

Ofschoon we het liever niet willen horen, is het zo dat een gemiddelde

salon de uren voor iets meer dan 50% bezet heeft. Dit maakt dat je de prijs

nogal fors kan laten zakken, als je daarmee deze bezetting omhoog krijgt.

Je verdient dan hetzelfde op dezelfde kosten, ofwel je eindigt met hetzelfde

resultaat. Door deze oprukkende beweging komt bij salons die niet actief

managen de bezetting (en daarmee hun resultaat) nog meer onder druk. Een

trend die voornamelijk te voelen is in het middensegment bij de zaken die

nog geleid worden op de manier waarop ze dat tien jaar geleden al deden.

Ik behoor niet tot de goeroegemeenschap die meent dat het middensegment

“dood” is, maar ik ben wel overtuigd dat als je in het middensegment een

prima boterham wilt verdienen, je zult moeten out performen. Ofwel op alle

factoren (kwaliteit mensen, vaktechniek, look & feel salon, actieve marketing

en eigentijdse services) het beter zult moeten doen dan de buurman. Ik ken

talloze voorbeelden van klanten bij ons die dat uitstekend doen en hiervoor

ook rijkelijk beloond worden.

Misschien is het een goed moment om nog eens naar de bezetting en/of

omzet per aanwezig uur te kijken als de zes-urige werkdag wordt ingevoerd.

Deze komt namelijk steeds dichterbij. Steeds meer overheidsinstellingen en

bedrijven experimenteren hiermee, met Scandinavië in the lead. De gedachte

erachter is dat het werknemers efficiënter, energieker, vrolijker en minder ziek

zou maken. Experimenten gaan zelfs zo ver dat de mensen twee uur minder

hoeven te werken met behoud van loon.

Zo is er een ziekenhuis waarbij de ene helft van de werknemers acht uur blijft

werken en de andere helft zes uur. De verpleegkundigen die zes uur werken

hebben aangegeven zich minder gestrest te voelen en ook hun ziekteverzuim

is gedaald. Daarnaast is de kwaliteit van zorg gestegen wat geleid heeft tot

meer tevreden patiënten.

Het argument dat dit te kostbaar zou zijn, wordt ontkracht door een

Toyotafabriek waar ze sinds de invoer claimen ongeveer 25% meer winst te

maken. Als belangrijkste reden wordt het verhogen van de focus aangevoerd.

Multitasking klinkt leuk, maar is niet productief. Daarnaast heeft veertig jaar

lang onderzoek uitgewezen dat wanneer iemand minder tijd krijgt om een

taak uit te voeren, hij of zij harder zal werken om het af te krijgen.

Wilt u ook deelnemen aan het experiment? U krijgt twee uur om een beter en

vooral scherper rooster te maken!

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar

pklappe@bnfgroep.nl

of te bellen naar B&F Groep in Oss, tel. (0412) 629111.

Aanvullende informatie is ook beschikbaar op bnfgroep.

DE ZES-URIGE

WERKDAG KOMT

DICHTERBIJ

Patrick Klappe

C

o l u m n

AUTOMATISERINGSSPECIALIST PATRICK KLAPPE (DIRECTEUR B&F GROEP) HEEFT EEN HEEL EIGEN KIJK OP DE SCHOONHEIDSBRANCHE EN IS DAAROM COLUM-

NIST VAN VAKTIJDSCHRIFT DE BEAUTYSALON. IN DEZE UITGAVE BEHANDELT PATRICK DE MOGELIJKHEID (EN DE VOORDELEN) VAN EEN ZES-URIGE WERKDAG.

D

e

B

e a u t y s a l o n

n r

6 2 0 1 6

37